Vi trenger ei ny lampe i kjøkkentaket. Den skal ha dimming. Jeg vil koble den opp mot Homey (selvsagt) og kona vil ha en dimmer på veggen.
Opprinnelig tenkte jeg å kjøpe en smart vridimmer, f.eks Elko eller HeatIt (vi har et par av disse fra før) og bruke ei Namron-lampe. Men det vil jo medføre en del elektrikerarbeid (ny boks i veggen pluss litt div).
Alternativet er å kjøpe ei Hue lampe. Den jeg tenker på kommer med en løs fjernkontroll for styring av av/på, fargetone (kald-varm hvit) og dimming. Jeg har ikke Hue hub, og tenker heller ikke å kjøpe det. De Hue pærene som allerede er i huset styres via appen “Hue, without the bridge”.
Så kommer spørsmålet: Kan man koble lampa mot både Homey og den medfølgende fjernkontrollen samtidig? Homey går vel via zigbee, men fjernkontrollen, hva med den? Går den via BT? Poenget er jo at kona skal kunne dimme lampa med fjernkontrollen på veggen, mens jeg samtidig vil kunne styre det via Homey i andre situasjoner.
Edit: Etter litt googling ser jeg at også fjernkontrollen bruker Zigbee. Jeg antar at det betyr at jeg da må koble både fjernkontrollen og lampa til Homey, men at jeg mister den direkte forbindelsen mellom dem? Eller kan man ha direkte koblinger mellom fjernkontroll og lampe selvom de begge (eller bare lampa) er koblet til Homey? Hadde det vært Z-wave så kunne det jo funket, jeg har det slik på enkelte z-wave saker hjemme.
Noen med erfaring i dette?