Homey stand van zaken?

Dat was een beetje omslachtig, naast de Enphase instellingen moest je dacht ik ook registreren als developer en daar een api key of user Id aanvragen https://developer.enphase.com/

Update: hier staat er eea over geschreven, hopelijk helpt dat: Enphase zonnepanelen toevoegen

Hier ook een tevreden gebruiker die je nooit hoort. Wanneer je in Homey allerlei taken hebt geautomatiseerd, hoef je er niet meer naar om te kijken. Dat vind ik echt geweldig. Ik gebruik de eerste Homey release die ik via de kickstarter heb aangeschaft. Heb zeer veel devices aangesloten en bouw nog steeds verder uit. ZigBee, WiFi, zwave, RF, ir, NFC.
Wanneer een flow goed is ingesteld blijft deze het zeer betrouwbaar doen. Ook flow die slecht 1 keer per jaar gebruikt worden. Daar geniet ik echt van, dat geeft een kick.
Insight vind ik persoonlijk niet zo handig, daarvoor gebruik ik de grafieken van domoticz. Vanuit Homey stuur ik veel gegevens door naar domoticz en visa versa.
Een echt tevreden gebruiker.

3 Likes

Beste allemaal,

Laat ik beginnen met het zeggen van: dankjulliewel! :slight_smile: Heel erg fijn dat jullie de moeite en tijd hebben genomen om hier een uitgebreid bericht te plaatsen. Het lezen van alle berichten heeft mij doen besluiten een Homey aan te schaffen en wel de pro versie.

Op dit moment heb ik de Homey gekoppeld aan de eerste apparaten: een aantal mi-light lampen en mijn slimme meter. Ook heb ik wat getest met Google assistent. Ik weet nog niet of ik dit wil gaan gebruiken i.v.m. mijn privacy. Google weet al veel over mij door mijn internetgedrag en ik weet niet of ik ze ook inzage wil geven in mijn huizelijke activiteiten.

Nu ik het apparaat zo kort in mijn bezit heb, kan ik er zelf nog weinig zinnigs over zeggen. Wel kan ik zeggen dat het koppelen van enkele apparaten op dit moment niet lukt. Het betreft het koppelen van mijn bluesound speaker en mijn omvormers van sma. Ook het uitlezen van mijn slimme meter gaf een foutmelding maar dat is inmiddels opgelost. Ik moet hier even induiken.

Voor het uitlezen van mijn slimme meter gebruik ik Domoticz dat ik op een Raspberry Pi heb geïnstalleerd. Eenvoudig om te doen en het biedt veel mogelijkheden. @Wessel: ben benieuwd hoe je gegevens tussen Homey en Domoticz heen en weer stuurt. Zou je kunnen uitleggen hoe je dat doet? Of heb je ms. een draadje of link waar dat beschreven staat? De prachtige grafieken van de uitgelezen data in Domoticz kan ik op dit moment in Homey helaas niet zien en dat vind ik jammer. Het is nu beperkt tot de huidige meterstanden, het actuele netto elektriciteitsverbruik en het gas verbruik. Zou graag de grafieken zichtbaar willen hebben omdat de data in de tijd veel meer informatie geven. Ms. is het beter om hier een apart draadje voor te openen.

Als ik iets meer gebruikerservaringen heb dan zal ik die hier posten.

Hartelijke groet, Sander

Ja hier ook een tevreden gebruiker hoor, ik heb naar mijn idee best wat apps en apparaten gekoppeld, en heb leuke flows, maar als ik zie wat anderen hier op het forum doen kom ik net om de hoek kijken. Dat is ook het leuke, er valt nog zoveel te ontdekken!

Aan de andere kant heb ik 2 kenissen met een Homey die nog enkel maar wat KaKu en rolluiken bedienen, dus die probeer ik te helpen er meer uit te halen.

Zaken die ik heb draaien (normale Homey):

  • Verlichting mix van KaKu en Tuya lampen
  • Zonnepanelen Growatt
  • Slimme meter gegevens mbv €6 interface-printje van Willem Aandewiel
  • Foscam beveiligingscamera
  • Honeywell T6 thermostaat
  • Enigma2 TV-tuner
  • Chromecast
  • Deurbel (geinterfaced op een KaKu drukschakelaar)
  • Tile baken
  • Aanwezigheids detectie een mix van Homey-eigen en IFTTT en WiFi (dat werkt stabiel).
  • Slaapdetectie obv telefoonlader.

Ik ben van mening dat eenmaal een flow goed ingesteld, moet het waterdicht werken en je behulpzaam zijn. Dat spoort met de gedachte dat de app enkel een beheertool is, en geen dashboard.
Maw, ik automatiseer dingen die echt nut hebben. Bijvoorbeeld het licht op de WC, dat doe ik aan als ik er moet zijn, en daarna weer uit. Ik zie het nut niet om dat te automatiseren.

Voorbeelden van mijn automatisering:

  • Als de zonnepanelen geen stroom meer geven, zet licht aan. Bereken het stroomverbruik/teruglevering van die dag en rapporteer dit in een pushbericht naar mobiel en op TV. Dit verdient wat tuning, maar eenmaal goed is het waterdicht en altijd een goede indrukmaker voor visite :slight_smile:
  • Als deurbel gaat; zeg dat er iemand aan de voordeur staat, stuur pushbericht naar telefoon en TV, zet TV geluid op mute, pauzeer de Chromecast.
  • Bereken de ingestelde kamertemperatuur obv historische buitentemperatuur.
  • Afval aan de weg? Zend pushbericht naar telefoon en TV, zet LED-ring in de kleur van de bak.
  • Is de vrouw thuis en wil de verlichting gezellig aan voordat de zonnepanelen dit doen? Leer 1 knop van een KaKu zender in om je verlichting-flows af te trappen.

Zomaar wat mogelijkheden dus. Bij mij werkt het allemaal rete-stabiel.
Heel veel plezier met je Homey.

Gegevens naar domoticz toe, die ik via http request:

@EwSa: in deze draad staat hier ik ooit mijn slimme meter info vanuit domoticz naar Homey doorstuurde:

Jij doet dat misschien wel uit, maar veelal wordt dat vergeten (kindjes vooral) en dan is het wel zo handig om een aanwezigheidssensor te hebben die het licht automatisch uit doet na 5 minuten zonder activiteit. En het went sneller dan je denkt dat het licht automatisch aan gaat ook hoor :slight_smile:

3 Likes

Ja hier zelfde. Denk wel dat de energiefunctionaliteit super sumier is. Graaddagen, piekverbruik. Samen met insights (die onvoldoende werkt op mobiel) kan je een eind komen, maar daar kan nog heel veel uit worden gehaald aan winst.

Valt wel mee. Mensen hebben geinvesteerd in Homey en hebben er dus ook een gevestigd belang in. Natuurlijk wordt dit forum vaak geraadpleegd als er wat aan de hand is, anders is daar niet veel reden toe. Het vertekent dus ook inderdaad wat.

Daar denken mijn ervaringen heel anders over.

Ondertussen zijn we een maand verder na mijn ‘gemengde gevoelens’ reactie.

Heb ondertussen geleerd dat er ook binnen Homey meerdere wegen naar Rome leiden en dat veel mensen hier op het forum de route al hebben bewandeld en bereid zijn om te helpen.

Ik heb de Homey aangeschaft voor in mijn thuisbioscoop omgeving. Dus met name lampen en aansturen van audio apparatuur. Initieel frustratie omdat de IR functionaliteit niet werkt. Dat heeft me op het pad gebracht van de Logitech Harmony Elite. De combi Homey + Harmony (en Remotec Scène Master) werkt prima. Achteraf was we me dit nooit gelukt met alleen de Homey.

Heb op dit moment alles draaien zoals ik het oorspronkelijk had bedacht (en meer) en dat binnen 1 maand. Zojuist op de bank in een half uur nog een flow ‘ruimte verlaten’ op spraak commando gemaakt, waarbij alle lampen worden uitgeschakeld, apparaten worden uitgezet en je nog vriendelijk wordt toegesproken bij het verlaten.

Ondertussen zeer tevreden met de Homey!

Groeten, Jan

9 Likes

Sinds kort ben ik mijzelf intensief aan het verdiepen in Smart homes. Probeer hierbij ook goed te snappen wat de verschillen zijn tussen de verschillende systemen en protocollen.
Wil ik een heel betrouwbaar systeem hebben met geen netwerk issues en sensors of lampen die soms niet reageren en toch maximale flexibiliteit hebben in connectie mogelijkheden en het gemak van makkelijk te configureren flows kom ik eigenlijk uit op een combi van twee systemen:

  • Fibaro HC3 met daaraan gekoppeld Z-Wave sensors, schakelaars etc. om een heel betrouwbaar systeem te krijgen;
  • Homey Plus erboven op voor de bediening, flows, zeg maar de master controleur.

@Joost, heb jij dit ook op deze manier ingericht? Ik maak uit jouw antwoord op in deze thread dat jij ook voor een dergelijke set-up hebt gekozen.
Ik ben wel benieuwd hoe jij precies de Homey gebruikt on top of de Fibaro HC 3. Kun je mij hier iets meer over vertellen?

Mvg Robert-Jan

Beste Robert-Jan je hebt de verkeerde Joost te pakken. Ik werk alleen met de Homey controller tot volke tevredenheid. De klik-aan-klik uit sensors en hue ed. Zijn heel betrouwbaar.

Hoi Robert-Jan,

Zelf verschillende systemen gebruikt voordat ik kwam tot deze setup. Ieder systeem kent eigenlijk zijn voor en tegens, maar dat zal je zelf al wel hebben gelezen op je zoektocht. De reden dat ik voor Fibaro homecenter (eerst 2, en daarna versie 3) heb gekozen is de stabiliteit van dit systeem. Zeker in combinatie met de zwave producten van fibaro. Die werken eigenlijk feilloos (op uitzonderingen na als je apparaten toevoegt of verwijderd omdat je mesh dan opnieuw de routes moet bepalen, duurt soms 24H).

Daarnaast is het flow systeem van Homey echt goed en flexibel, en kun je er alles aanknopen. Ik heb het nu als volgt ingericht:

Homey is de baas over Hue, Ikea Tradfri en Klik aan klik uit. Fibaro Homecenter is de baas over Zwave.

Homey zet ik in om de Fibaro aan te sturen waar de scenes van Fibaro tekort schieten, of waar het device niet aan Fibaro gekoppeld kan worden (geen ondersteuning). Mijn Netatmo stuurt bijvoorbeeld mijn ventilatie aan, dat is gekoppeld aan Homey, die doet de logica en geeft Fibaro alleen aan of de ventilatie aan moet, uit moet, of op een bepaalde stand moet draaien.

Het is me nog niet gelukt om de Fibaro commando’s terug te laten sturen naar Homey, dat zou zaken wel wat vereenvoudigen).

Je kunt de commando’s op de volgende manier versturen in http (https is me nog niet gelukt) naar Fibaro:

Een website die mij geholpen heeft bij het vinden van de juiste commando’s: https://www.smarthome.com.au/smarthome-blog/fibaro-home-center-http-commands/

Dit klopt niet allemaal meer omdat deze eigenlijk was bedoeld voor de Homecenter 2. Daarbij is in de Homecenter 3 een aantal zaken anders geregeld. Ik heb hiervoor wat workarounds toegepast, waar dat wellicht in toekomstige versies van de Homecenter software niet meer hoeft (ik had de Homecenter 3 al in bezit voor de officiële release, daardoor was de software nog niet helemaal stabiel).

Laat even weten of ik hiermee je vragen een beetje heb beantwoordt. Mocht je specifieke vragen hebben, stel ze gerust.

Mijn uiteindelijke doel is de zaken stabiel en betrouwbaar te laten werken, zonder dat ik daar veel tijd aan kwijt ben. Ik ben ook geen ster in LUA code, dus hoe meer grafisch, hoe beter.

Mvg Joost

1 Like

Hoi Joost,
Hartelijk dank voor je snelle en uitgebreide antwoord. Heel informatief en nuttig om te lezen waar je Homey voor gebruikt en waar HC3 voor. Top!
Ik ga zeker die site in Australië nog bezoeken om een en ander te lezen over het benaderen van de HC3.
Komende weken ga ik beginnen met de eerste stappen.
Mogelijk kom ik nog een keer bij je terug met vragen en/of ervaringen.
Mvg Robert-Jan

Hallo Danny_Mertens, ook ik heb een koppeling van homy naar home assistant. Werkt prima, alleen krijg ik de opbouw schakelaars van kaku en aqara niet werkt. Kan in ha wel het batterij niveau zien, maar kan er vanuit ga nijs mee schakelen. Ook onder events krijgt ik geen reacties te zien. Het lijkt wel of er vanuit homey het geschakelde signaal niet door word gezet naar ha. Heb jij hier ervaring mee?

Bij mij draaid H.A. op een raspberry met een ssd, dus zonder een geheugenkaart.
Via MQQT cliënt (van Menno) en MQQT hub (van Harry) kan H.A. alles van Homey inlezen. In de keuken hangt een tab waar Love Lace opdraai van H.A. i.p.v. imperihome. Qua sensoren is de overhand Zigbee, verder zwave en enkele KAKU schakelaars. In totaal ongeveer 30 apps
en spraak gaat via Google Hub en mini’s verdeeld over de woning. Dat alles op een early Homey die af en toe wel eens stottert.

Ik dacht dat de problemen van m’n Homey bridge bij mij lagen maar na het lezen van het bericht van Michael Kaandorp voel ik me een stuk beter.
Het ligt dus niet aan mij, Homey is dus echt niet zo geweldig als iedereen zegt, er zijn meer mensen met problemen.
Nou weet ik heus wel dat ik te maken heb met een béta uitvoering en dat er dus allerlei kinderziekten in kunnen zitten.
Maar na een paar maand met een zaklantaarn de trap op moeten lopen en een keuken waar zo af en toe waarempel het licht aan gaat ben ik er wel een beetje klaar mee.
Er zijn teveel apparaten die de ene keer goed werken en de andere keer weigeren.
Kunnen jullie mij zeggen of dit bij de pro ook het geval is zodat ik die beter kan aanschaffen of wellicht toch een ander merk???

Dat hangt er denk ik vanaf wat voor apparaten je er allemaal aan hebt hangen. Ik heb mijn pro nu bijna 3 jaar in gebruik en ben er zeer tevreden over. Ik heb zelden last van apparaten die niet werken, eigenlijk alleen heel soms bij de Switchbot gordijnbediening.

Niets is perfect, maar ik ben erg tevreden over Homey. 1½ jaar geleden een gebruikte “pro” met 512MB RAM gekocht.
Het is v.w.b. wifi en zigbee wel zaak om je even in te lezen.
Een overzicht van wat ik heb draaien:

  • 433MHz: kaku
  • Wifi: Tuya sensor+lamp+plug+relais+gordijnmotor/tado°/Homewizard P1 dongle/Growatt/onvif cams/Marantz+Spotify/LG tv/Ecovacs deebot/google Chromecast+TTS/Signal+Telegram+Watsapp/webserver/mqtt/Homeassistant
  • Zigbee: Aqara sensors/Ikea plug+lampen/Heiman rookmelders,
  • onboard IR
  • Bluetooth: Beacons/Xiaomi plantsensors
  • Tools: FlowComments/Flow Checker/Chronograph timers/Zonnestanden/OpenWeather/ < group > /Papertrails log/HomeyScript/Net Scan/Virtual Devices/Better Logic.

Soms verbaast dat het allemaal tegelijk werkt :sweat_smile:

1 Like

Bij de een werkt het beter dan bij de ander, maar volgens mij is dat tot nu toe nog voor elke Home Automation controller.

Mijn persoonlijke ervaring is erg positief, al sinds pre-order tijdperk een normale Homey pro (single core/512mb), en sinds ongeveer een jaar een Pro Pro(?) (dual core/1gb).
en toch wel een redelijk actieve gebruiker met:
44 ZigBee apparaten (Philips Hue, Aqara, Ikea, Robb Smarrt, INNR)
72 Z-Wave apparaten (Fibaro, Aeotec, NodOn, Qubino, Forest, Hank, Philio, Remotec)
2 Harmony hubs voor IR (5 apparaten , 3 apparaten)
5 HEOS speakers
10 ESP8266 die WLED draaien
2 ESP8266/ESP32 die ESP easy draaien
3 Duux (WiFi) apparaten
3 Eufy (WiFi) cameras
Nest (WiFi) thermostaat
Netatmo (WiFi) weer station
Octoprint (WiFi) instance
En nog een paar (13 niet genoemde) kleine apps draaien.

En zoon beetje alles geautomatiseerd met 977 flows.
Verbaast, op zijn zacht gezegd schrok ik een beetje van het aantal flows toen ik het opzocht :joy:

3 Likes