Homey stand van zaken?

Hallo Sander,

Ik heb Homey voor de besturing van mijn vakantiehuis en ben er in zijn totaliteit tevreden mee. Na een aantal wat slechtere updates loopt hij al zeker een jaar heel betrouwbaar.

Het sterkste punt van de Homey vind ik de flexibiliteit en omdat punt is het volgens mij ook verreweg het beste optie op het moment.

Je kunt voor veel apparaten van klikaanklikuit to z-wave en zigbee apps vinden en als die er niet zijn kan iemand een driver schrijven. Dat is zeker op het moment met alle nieuwe ontwikkelingen erg handig.

Ik heb een eigen besturing gemaakt voor de ventielen van mijn wandverwarming en ik kan dus zo een driver schrijven zodat ik ze vanuit mijn Homey kan besturen
Top dus

Chris

Ik ben, zonder enige ervaring met domotica, begonnen met Homey, iets meer dan een jaar geleden. Blij verrast door wat er al aangesloten kon worden zonder dat ik het wist. De standaard opties in Homey, zoals tijd, dag, maand, spraak, audio, logica, notificaties & push-berichten etc. maakten dat ik al redelijk wat kon zonder aanvullend zaken te kopen.

Vervolgens me wat verder gaan verdiepen. Ik heb zelf goede ervaringen met Zigbee (en minder met Z-wave vanwege het stroomverbruik, maar om eerlijk te zijn ook maar Ć©Ć©n apparaat getest). De negatieve ervaringen zoals geen bereik heb ik geen last van. Volgens mij is het vooral een geval van logisch nadenken waar je je routers plaatst en hoeveel routers je wil plaatsen. Ik weet dat er mensen digitaal rondlopen hier die graag zeuren over Zigbee, maar ik heb er nooit last van en heb inmiddels bijna 40 zigbee-apparaten van voordeur tot achtertuin, van garage tot zolder. Verder erg blij met de zones en de recent gepubliceerde back-up en restore mogelijkheid. Ik betaal graag 99 cent p/m voor backups. Bovendien vind ik de flows erg prettig werken. Ik ben verder niet bekend met programmeren etc., dus dan is een gebruiksvriendelijke interface wel fijn. Als ik zie hoe Domoticz eruit ziet, haak ik al snel af. Maar als je zelf in die wereld zit, is het waarschijnlijk hartstikke leuk om te doen.

Enkele nadelen dan:

  • het ontwikkelen gaat wel redelijk traag. Athom is nou eenmaal geen Google dus een nieuwe functie of update kan soms wat lang duren. Terugkijkend is er in 1,5 jaar tijd wel veel gebeurd, maar je moet niet iedere week of maand een grote nieuwe functie verwachten.
  • Dashboard is nog niet optimaal. Met de dashboard applicatie is er een stap gezet, maar het is feitelijk de app van Homey in een groter formaat. Gelukkig zijn er community oplossingen

Verder ben ik heel tevreden. Eigenlijk wat @Hugo zegt, als mensen tevreden zijn, melden ze zich niet.

1 Like

Kun jij hier wat meer over vertellen? Over die uitgebreide dashboards, want dat is namelijk iets wat ik ook behoorlijk mis.

Ik zou echter, met de info die je nu geeft, (wat is HA Lovelace?) niet weten waar ik moet beginnen. Heb je wellicht ook daarnaast een screenshotje of zo van je dashboards? :slight_smile:

Sinds 2017 maak ik gebruik van Homey, de eerste versie. Inmiddels aan mijn derde hardware toe, bij de eerste twee ging de hardware defect. Beide zijn vervangen onder garantie, wel na een lang lopend support proces vanwege de vage problemen (problemen waren lastig te reproduceren, en namen toe in aantal en diversiteit. Doordat er een backupfunctieontbrak was het ook lastig om even een nieuwe firmware te testen.

Inmiddels heb ik drie HA systemen in huis: Domoticz, Fibaro Homecenter 3 en Homey. Fibaro en Homey zijn het hart van mijn automatisering. Domoticz gebruik ik alleen nog voor het uitlezen van de P1 meter (om door te geven aan Homey). Vanwege de betrouwbaarheid heb ik gekozen voor Fibaro. Dit werkt het beste, ook onderling. De Fibaro switches werkten zowel op Domoticz (met AOETEC stick) en Homey, niet betrouwbaar genoeg.

Aangezien ik deze betrouwbaarheid wel nodig heb voor ventilatie etc kan ik niet om de Home Center 3 van Fibaro heen. Stabiel en geen verbindingsverlies.

Homey is een alleskunner, zonder Homey zou het leven ook een stuk lastiger zijn. Ik wil op een eenvoudige manier flows in elkaar kunnen zetten die werken. Het uitvoeren van Flows doet Homey als geen ander, daar kan Domoticz ook niet tegenop. In een paar tellen heb je een actie geconfigureerd, zeer gebruiksvriendelijk. Ik laat Homey vervolgens via een http commando een actie uitvoeren op de Home Center 3. Voor mij een super combi, alleen wel prijzig. Tezamen leveren ze in elk geval wat ik nodig heb.

Succes met je keuze!

Mvg Joost

Kies Homey!
Een mooiere community vind je nergens!
Geen dashboard? De community maakt er 1!
Apps niet toegelaten in de appstore? De community maakt een Community App-Store!
Homey maakt logic? De community maakt Better logic!
Nou waar vind je dat??

9 Likes

Hallo,

Geen probleem hoor, gebruik MQTT (MQTT Hub/Gateway | Broker HA: MQTT Setup | Set up Home Assistant with a Raspberry Pi | Adafruit Learning System ) Homey apps: (Client: van Menno van Grisven (MQTT Client App voor Homey | Homey) Hub van Harry de Groot (MQTT Hub App voor Homey | Homey) voor het koppelen van Homey aan HA https://www.home-assistant.io/ en bouw dan de dashboards in Lovelace, (Dashboards - Home Assistant ) even wat uitzoekwerk, maar met de tonnen aan informatie te vinden op YouTube, forums, slack, discord, er is zelfs een slack channel ha-migrate In het Homey community slack channel, een zeer levendige community https://community.home-assistant.io/ , enzā€¦ zelfs voor een niet developer prima te doen.

  • Als je een Raspberry Pi hebt kan je hier (Installation - Home Assistant ) gewoon de installatie vinden, is gewoon plug en play en een paar minuten later kan je aan de slag.
  • Als je geen Pi hebt maar wel een Windows, Mac, Linux machine ter beschikking hebt, download Virtual box https://www.virtualbox.org/ En download het OVA bestand, gewoon even dubbelklikken op het bestand, en paar minuutjes later heb je HA draaien. (Mijn productie omgeving draai ik hier ook gewoon op, zelfs beter omdat Pi met Sd cards werkt en SD cards eigenlijk niet gemaakt zijn voor dit doeleinde en dus nog wel eens problemen geeft.

Hier wat voorbeeldjes van de mogelijkheden;

Nieuwe versie is al weer wat verder, post ik later nog wel een update van, maar hier vindt je al wat Voorbeelden

Korte video floor plan: dmertens.stackstorage.com/s/Hp61kXTD8BFcHtg

1 Like

In 2018 heb ik een Homey aangeschaft en het magische bolletje doet werkelijk alles wat ik me kan bedenken. De laatste tijd uitgebreid met smart apparatuur (stofzuig robot, wasmachine, verlichting). Alles kun je d.m.v. flows aansturen en de meest verschillende merken aan elkaar koppelen. Zo kan ik met (vƩƩl goedkopere) Klik Aan Klik Uit (KaKu) schakelaars de Hue verlichting aan of uit zetten of van kleur laten veranderen. Zo heb ik op een KaKu schakelaar functionaliteit die de Bose in die ruimte koppelt aan de Bose in de huiskamer, zodat wat daar speelt ook in die ruimte te horen is.

En mocht de bewegingssensor iets detecteren, dan laat ik de flow rekening houden met het feit dat de Robot stofzuiger wel eens actief kan zijn.

Ik kan met een druk op de een virtuele knop een GoSleep scenario starten waarbij de lampen uit gaan, de muziek in de huiskamer uitgaat terwijl in de slaapkamer een playlist ā€œGute nacht Freundeā€ wordt afgespeeld met een sun-set op de verlichting daar en een langzame fadeout op het geluid na een kwartier.

Wat ik me kan bedenken, kan ik maken. Soms loop ik tegen beperkingen op, die ik dan wellicht kan oplossen in Homey Script. En logging stuur ik naar mijn Syslog server zodat ik makkelijk kan debuggen als het een keer niet gaat zoals ik verwacht (vaak zit er dan een onvoorziene situatie in mijn flow).

De onlangs toegevoegde backup mogelijkheid kan ik van harte aanbevelen. Een foutje is snel gemaakt, en dan is het fijn om terug te kunnen naar een werkende situatie zonder al je apparatuur opnieuw te moeten koppelen.

Ik heb in 2017 een homey gekocht en deze is zo goed bevallen dat ik in 2019 ben geupgrade naar een Homey Pro. Ik ben zelf een software engineer (en kan dus prima overweg met openhab o.i.d), maar ik kan werkelijk geen toepassing verzinnen (waar ik baat bij heb) die ik niet met de Homey heb kunnen automatiseren.

Ik heb een kleine 150 apparaten in mā€™n huis hangen uit een merk of 15. Hiermee doe ik mijn, verwarming, verlichting, stroom meting, klimaatbeheersing, luchtvochtigheidsmetingen (en hierop acteren (denk aan douche afzuiging)), allemaal automatisch.

Kortom, gewoon lekker die Homey kopen, het is een fantastisch product en werkt gewoon, zonder gedoe.

Luuk

Vraagje; hoe heb jij AJAX werkend gekregen met Homey?

Ik heb een hele basic koppeling gelegd door gebruik te maken van componenten van beide systemen:

  • Een Innr SP120 slimme stekker
  • Daarin een Ajax slimme stekker
  • Daar weer in de netvoeding van de PoE voor een camera die ik aan wil als het alarm ingeschakeld wordt.

De camera, die ik toch al alleen aan wilde hebben als het alarm aan staat, gebruik ik als een soort trigger.

  • In Ajax heb ik ingesteld dat als het alarm aan gaat, de Ajax slimme stekker ingeschakeld wordt
  • Daardoor gaat de PoE adapter van de camera aan en gaat deze stroom gebruiken
  • In Homey heb ik flows die het verbruik van de Innr slimme stekker meet. Verandert de stroomsterkte en komt deze onder de (uit mijn hoofd) 3.5W, dan gaat de boolean alarm_armed op false. Verandert de stroomsterkte en komt deze boven de (uit mijn hoofd) 5W, dan gaat de boolean alarm_armed op true. Er zit wat ruimte tussen de gebruikte wattages in de flows om fluctueringen op te vangen.

Het werkt bij mij foutloos en 100% betrouwbaar.

In Homey heb ik aan de boolean alarm_armed een aantal flows gekoppeld.

  • Als boolean wijzigt en ā€œtrueā€ wordt, dan gaan alle cameraā€™s aan die ik alleen aan wil hebben als het alarm aan is;
  • Als boolean wijzigt en ā€œfalseā€ wordt, dan gaan diezelfde cameraā€™s weer uit
  • Als we niet thuis zijn en alarm staat niet aan, dan pushmelding
  • Als alarm aanstaat dan bepaalde flows niet uitvoeren (dus boolean als ā€œANDā€ voorwaarde in een aantal flows)

Heel basic dus, voor mij nu genoeg. Het is dus zuiver de ā€œarmedā€ status die ik uitwissel. Als het alarm afgaat weet Homey dat dus niet en ook kan Homey het alarm niet in of uitschakelen (alhoewel ik dat laatste ook niet zou willen, een alarm is voor mij echt een los systeem dat ik uitgezonderd wat statussen uitlezen ook los wil houden).

1 Like

Ben enige tijd geleden over gestapt van Homey naar de Fibaro HC3. Voornamelijk vanwege de problemen die Homey heeft met de z-wave dekking, inclusion en exclusion. Devices verdwenen om de haverklap uit het netwerk. Opnieuw includen was daarna een drama. Bij de HC3 is dat nog niet Ć©Ć©n keer gebeurd.

De hardware is gewoon te zwak wanneer je een groot aantal devices hebt. Daarnaast is de Support van Homey op zijn zachts gezegd traag. Vanaf begin dit jaar was er wel enige verbetering, maar ik ervaar de support van Fibaro (zowel Benelux als Polen) als een stuk beter! Altijd binnen 24 uur een relevant antwoord.

De community van Homey is wel een stuk beter en prettiger. Dat zijn de mensen die Homey aantrekkelijk maken denk ik. Niet Athom BV zelf, wat een veel te klein clubje is om de klant goed te kunnen bedienen.

Beste Allemaal,
Ook ik heb Homey al een tijd. Het oorspronkelijk idee dat Homey een betere versie zou zijn van IFTTT blijkt niet zo. Ik ben adviseur van een bedrijf die monitoring van gebouwen als 1 van zijn specialiteiten heeft. Daar hebben wij het weleens over. Mijn ervaring is dat het zinloos is om in een woonhuis dagelijks je energieverbruik te monitoren. Ik heb dus een Wifi regelaar in de huiskamer met vloerverwarming en verder thermostaat kranen. Ik heb voor 1 euro een abonnement op slimmemeterportal.nl en krijg elke maand prachtige grafieken met vergelijkingen en sluimerverbruik. Ik heb een geluidsinstallatie met Bluesound die ik bedien met Logitech Harmony, die ook op mijn telefoon zit. Niet te koppelen aan Homey. Ik heb een zonnescherm en 3 rolluiken die ik bedien met ClickAanClickUit, wel gekoppeld aan Homey. De vijverwaterval ook gekoppeld en ook aan uit van licht in huiskamer en slaapkamer. De tuinsproei installatie in Frankrijk heeft een eigen app die via internet mij de mogelijkheid geeft in Nederland de sproeischemaā€™s te veranderen en te laten veranderen door weersomstandigheden. Niet te koppelen, maar ik kijk 1x per week. Mijn zonnepanelen hebben ook van Growaat een eigen internet app. Ik kan het volgen, maar niet gekoppeld aan Homey. Kortom: wat zinvol is kan met Homey en ik zou het ook wel leuk vinden als alles op 1 apparaat te bedienen of te volgen is, maar of het zinvol is is een 2e. Zonwering, licht en waterval is handig. Energieverbruik volgen via Home(y) smart naar mijn idee zinloos. Arrosage via aparte app, heel handig, anders moet ik Homey meenemen naar Frankrijk. Overigens blijkt uit onderzoek dat Smart home thermostaten meer energieverbruik veroorzaken dan verminderen omdat mensen eerder (op het werk of onderweg) apparaten alvast aanzetten. succes ieder.

Ik ook en met de bluesound app aan Homey gekoppeld

Mijn ervaring is juist door energieverbruik inzichtelijk te maken, je automatisch beter over na gaat denken en gaat proberen dat omlaag te brengen waar (praktisch) mogelijk. Zeker als het in combi met zonnepanelen is. Bij mij wel in ieder geval.

1 Like

Tja. Waar moet ik beginnen. Er is geen simpel antwoord. Om te beginnen moet ik zeggen dat ik het heel knap vind wat het team van Athom voor elkaar heeft gekregen. Zoiets ingewikkelds op de markt zetten met zoā€™n klein team is niet mis. Maar daar ligt volgens ook direct de zwakte. De Homey is ontstaan als een hobbyproject van een techneut. En die spirit proefde je ook lange tijd. Tot het product commercieel aantrekkelijk gemaakt moest worden en blijven. Dan ga je als bedrijf andere keuzes maken denk ik. En dan is het de vraag of de Homey nog bij je past.

Ik vind de Homey in de basis een goed product. Je kunt er snel mee aan de slag en als je het vergelijkt met andere systemen dan is de prijs/functionaliteit/kwaliteit ratio erg goed. Voor mij persoonlijk zitten er een aantal issues in. Dat is met name de Zigbee issue. Daar heb ik persoonlijk last van. Niet heel erg, maar net genoeg om niet volledig op het systeem te kunnen vertrouwen. En dat vind ik erg belangrijk voor home automation. Daarnaast vind ik dat sommige apps echt basisfunctionaliteit hadden moeten zijn. Daar ligt voor Athom wat mij betreft ook echt een kans. Zowel functionaliteit als apps zouden ze kunnen laten ontwikkelen door de community tegen vergoeding. Ik vind de ontwikkeling echt veel te langzaam gaan. Daarnaast is de communicatie vanuit Athom naar de community helemaal opgedroogd. En gebrek aan communicatie leidt tot argwaan. De communicatie is met name commercieel en marketing gericht. Daarmee bevestigen ze mijn eerdere opmerking dat het nu een echt commercieel bedrijf is geworden. Dat snap ik overigens volledig, maar daarmee spreek je wel een andere doelgroep aan.

Het gebrek aan een goed dashboard (ook homeydash vind ik geen waardig alternatief) en de gebrekkige Zigbee implementatie hebben me verleid om toch weer eens naar alternatieven te gaan kijken. Die heb ik gevonden in Home Assistant. Ik draai ze nu momenteel naast elkaar en ben zeer aangenaam verrast. Home Assistant is in de basis iets complexer, maar zeker niet moeilijk en voor iedereen vrij snel op te zetten afhankelijk van de devices die je wilt gebruiken. Een enorme community, zeer veel informatie over te vinden, geweldige documentatie, vaak nieuwe releases met ook regelmatig nieuwe functionaliteit, prachtige dashboards die volledig naar eigen wens zijn aan te passen, makkelijk schaalbaar door vrijheid in keuze van hardware en nog heel veel meer.

Ik denk dus dat ik met enige pijn in mijn hart binnenkort de resterende devices om ga zetten naar Home Assistant en afscheid ga nemen van de Homey. Home Assistant past voor mijn gevoel beter bij een meer gevorderde setup.

Het valt me trouwens wel op dat hierboven een hoop mensen aangeven te zijn overgestapt van diverse platformen naar Homey, maar ik zie niemand die overgestapt is van Home Assistant naar Homey. Dat zegt ook wel iets denk ik.

2 Likes

Beetje jammer dit :sob:

1 Like

Ben heel blij met Homeydash :+1::smile:

3 Likes

Dat ik het zeg? Of dat ik het vind? Of allebei? :wink:

Uiteraard niets dan respect voor de effort om nog iets te maken van het gat wat Athom laat vallen. Ze hebben het nu met de iPad app redelijk opgelost, maar de setup is gewoon fundamenteel fout. Een dashboard is niet een directe besturing van scenes en devices, maar eerder een logische view hierop gebaseerd op de context. Het kan niet allemaal blokjes achter elkaar gezet zijn. Dat is gewoon echt een slechte UX. Wat dat betreft zijn er echt betere voorbeelden waar Athom naar kan kijken, zoals Lovelace, de UI van Eneco Toon en bijvoorbeeld Crestron Home OS3.

Met alle respect overigens :slight_smile:

2 Likes

Hier een meer dan tevreden Homey gebruiker. Je kan natuurlijk overal altijd wel iets te zeuren vinden en die mensen kom je dan ook vaak in reviews of op fora tegen. Mensen die ergens tevreden over zijn, zullen minder snel zomaar een review schrijven.

Ik heb mijn Homey nu zoā€™n 4 jaar en ik stuur er een hele berg devices mee aan. Aan de slimme meter hangt een Youless waarvan de resultaten in Homey gebruikt worden en sinds april liggen hier zonnepanelen op de garage die natuurlijk ook in Homey te vinden zijn. De verwarming wordt foutloos aangestuurd vanuit Homey via de Tado en eigenlijk raken we de Tado nooit aan en stellen we nooit zelf de temperatuur in. Alles zit in de flows.

Wat ik door de tijd zo gezien heb, is het handig om zoveel mogelijk voor Ć©Ć©n protocol te gaan, omdat bij Zigbee en ook Zwave modules een mesh netwerk opbouwen. Wat je kiest bepaal je zelf. Hier in huis zijn we voor Zigbee gegaan, met Philips Hue, Innr en Osram plugs (ik vind de Osramā€™s wat minder), Ikea Tradfri en sensoren van Xiaomi. Dit werkt naar tevredenheid. Er is altijd wel een app te vinden voor een functie die je nodig hebt in je flow.

Ik had oorspronkelijk een HomeWizard en het enige wat ik daar nog steeds iets mooier vindt, zijn de grafieke voor bijv. energieverbruik. Als je daar uitzoomt, dan krijg je automatisch bijv. verbruik per dag, week, maand, jaar. Of bij temperatuur een dag gemiddelde en hoogste en laagste temperatuur. Dat kent Homey niet.

Er zijn verschillende andere toepassingen zoals Home Assistant en Domoticz, maar dat is toch altijd een hoop gepiel en gepruts en niet een out of the box product dat werkt. Vind je het mooi om elke dag te prutsen om je licht op de wc aan te krijgen, dan ben je met dat soort oplossingen de man. Wil je een product dat gewoon meteen goed werkt en waar vrouw en kinders ook mee overweg kunnen, dan is Homey de oplossing.

Hier sinds het begin Homey in gebruik. Vanaf de pro beschikbaar is geĆ¼pdatet. (En dat is echt een verademing, al zou ik direct weer upgraden als er een versie zou zijn met een snellere cpuā€¦)
Homey is bij mij erg stabiel, reboot eigenlijk nooit nodig, flows worden vrijwel altijd goed uitgevoerd.

Nu in gebruik:
Ca. 200 flows
37 apps.

Gekoppelde apparaten:
1x zwave repeater
19 zigbee deursensoren
3 zigbee temp en vocht sensoren
1x wasdroger
1x versterker
4x fibaro motion sensor
3x fibaro inbouw switch dubbele module met energie meting
1x harmony hub
16x zigbee stekker met energie meting
1x robot stofzuiger
3x z-wave lekkage sensor
4x hue bridge (18x motion sensoren, 12x dimmer switch, 69x lamp)
1x tv
1x plugwise smile
5x z-wave high power (outdoor) wall plug
4x sonos
10x ruimte met tado knoppen
5x miflower planten
1x ziggo box
1x zonnepanelen controller

Hopelijk geeft dit je ook een beeld van wat er aan homey gekoppeld kan worden.

1 Like