Homey scenes met ikea tradfri

Goedendag,

Ik wil in mijn huis mijn verlichting gaan automatiseren. En zit te denken om de homey hiervoor te gaan gebruiken.
Als ik bij de ikea de tradfri verlichting aanschaf. Kan ik deze dan doormiddel van een App en of stemcommando activeren/deactiveren en eventueel scenes activeren.
bijvoorbeeld:
scene romantisch: lampen dimmen en worden rood.
scene slapen: lampen gaan uit.
scene eten: lampen in de keuken gaan branden op een warme kleurstand en die in de leefruimte dimmen.
enz enz.
kan ik dit later ook nog koppelen aan beweging sensoren ed.
Of ben ik bij homey aan het verkeerde adres?
Ook houd ik me open voor beter advies!

Graag advies, mijn handen jeuken om te gaan automatiseren

Wat je vraagt kan zeker met Homey. Je zult hiervoor flows van maken met daarin voor iedere lamp de settings voor je scene. Daarbij kun je gebruik maken van de Groups app om meerdere lampen dezelfde instellingen te geven.

Daarnaast kun je in de instellingen de experimentele optie virtual devices aanmaken om de flow via eigen naam makkelijker te starten. Zowel via app als voice.

Ikea wordt in ieder geval ondersteund, maar kijk altijd bij de apps (zoals Ikea app) of je specifieke apparaten /lampen worden ondersteund.

Met behulp van dit forum kun je veel tips vinden. Mocht je er niet uitkomen, dan zijn je vragen natuurlijk ook welkom.

dankjewel voor je antwoord.
Ik zal dan de homey en de verlichting aanschaffen.
Dit is stap 1 van wat voor mij nu belangrijk is. Kan ik eindelijk de ouderwetse trektouwtjes van mijn verlichting afknippen.

Let wel even op. Spraak werkt niet bij de nieuwe Homey’s. Dan zal je moeten koppelen met een apparaat die Google Assistant of Alexa ondersteuning biedt. Zoals sonos one / beam

Martijn heeft gelijk. Ben zo gewend geraakt aan mijn Google home mini’s dat ik die vergeten was te noemen als randvoorwaarde voor spraak.

Ik heb er inderdaad een home bij besteld.
Een home en homey