Homey Pro 2023 loopt vast bij backup terugzetten

Hi allen!

Mijn vorige Homey Pro 2023 blies zichzelf op, maar gelukkig heb ik inmiddels een nieuwe binnen.

Ik heb - voor ik de vorige terug stuurde - via USB-OTA een backup gemaakt.

Deze probeer ik nu terug te zetten op het nieuwe device. Athom adviseerde wel eerst de firmware te updaten naar de nieuwste versie (v11.1.2 in dit geval).

De eerste keer dat ik probeerde de backup terug te zetten via USB-OTA, doorliep hij zonder problemen het hele proces, maar bij opnieuw opstarten kreeg ik een “breathing red” cirkel die uren aanhield.

Ik heb toen opnieuw een factory reset uitgevoerd (via USB-OTA) en wederom geprobeerde de backup terug te zetten (ook weer via USB-OTA). Nu loopt hij vast tijdens het verifyen van de backup. Het balkje loopt niet door en de cirkel blijft oranje. Het balkje staat inmiddels een half uur stil. Wat nu…? Kan ik de stekker er gewoon uit halen en opnieuw beginnen?

Daarnaast dus de vraag waarom die backup niet goed terug te zetten is. De backup was van een device wat op v11.1.1 draaide. Zou het kunnen dat het komt doordat de versie van dit device nu v11.1.2 is? Is het mogelijk om terug te draaien naar een oudere versie?

Pak eerst eens een andere USB-C kabel van een degelijk merk, en probeer het nog eens
#cablegate

Haha! Dat was uiteraard stap 1. Inmiddels twee verschillende kabels gebruikt. Steeds het zelfde resultaat: hij rond het terugzetten van de back-up af, gaat helemaal door de verify, start opnieuw op, en geeft dan na enkele minuten de breathing red ring.

Ik zou het meteen ook bij Support melden homey.app/support

Heb ik gedaan. Die denken dat de backups corrupt waren, en zeggen dat er weinig aan te doen is. Had gehoopt dat hier iemand een gouden tip had. Anders wordt het 80 devices en 20 flows opnieuw schrijven :sweat_smile:

Nou je hebt wel pech met je Homey zeg. Ik vind support op dit moment een beetje gemakzuchtig eigenlijk, ze hadden ook een klant minder aan jou kunnen hebben, toch.

Hmmm, en hoe kunnen die backups dan corrupt zijn zou je denken… Gebruikte je een slecht opslag medium of iets? Is het niet te herstellen met een disk repair tooltje o.i.d.?

Het kan natuurlijk idd zijn dat de backup van de opgeblazen Homey er toch niet goed is uitgekomen.
Deed hij na het maken vd backup geen verify dan? Even aannemend dat dat bij de procedure hoort (heb zelf enkel Pro 2019’s).

.

Nee heeft niet met fw versies te maken.
De USB backup slaat de fw versie op, en zet diezelfde versie weer terug, ongeacht de fw versie die er momenteel op draait.

Ja, enorme pech inderdaad. Athom gooit het er op dat de homey bij het maken van de backup al niet helemaal lekker was. Understatement met die opgeblazen onderkant…

Zowel bij het maken als het terugzetten van de backup ging hij succesvol door de verify. Maar bij het opstarten duurde het vrij lang en schoot hij vervolgens in die red ring.

Het lukt dan ook niet om alsnog via de app in het device te kijken. Dus kan ook niet mijn flows screenshotten bijvoorbeeld. Dat zou al enorm geholpen hebben… :sweat_smile:

Het is toch raar dat ie wel helemaal door de verify gaat, maar vervolgens niet opstart.

Gij zult nooit aannames doen”, ik weet, maar tóch neem ik aan dat Athom de tools en kennis in huis heeft om dit te fixen?
Ik zal eens bij support informeren voor je. Wat is het ticketnummer?

Nog een ideetje/gedachte:
Heb je de ethernet dongle in gebruik? haal die er eens tussenuit. De dongle i.c.m. met de lange USB-C kabel zorgt nl. voor een paar tiende Volt verlies.
Zo zomaar nét kunnen dat Homey dan verder komt met opstarten.
(Dit is verder nergens op gebaseerd, maar je weet nooit)

Ik heb behoorlijk doorgevraagd, maar kreeg zo’n duidelijk, direct en consequent antwoord, dat ik toch het vermoeden had dat ze dit vaker gehad hebben.

Ik heb de homey zowel met als zonder ethernet-dongle aangesloten. Maakte helaas niks uit.

Het ticketnummer is 122722.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik inmiddels al een uur of 5 bezig ben, en inmiddels alle devices alweer gekoppeld heb. :sweat_smile:

1 Like

Nog een idee, de firmware opnieuw installeren:
Software update (met behoud van gegevens)

https://support.homey.app/hc/en-us/articles/7263435817116-Connecting-Homey-Pro-Early-2023-to-a-PC-Mac-with-USB

  1. Maak eerst een backup van je huidige werk op Homey. Dan kun je weer verder mocht firmware update niet helpen
  2. Zet de backup vd gesmolten Pro terug
  3. Doe de software update procedure
  4. Start Homey weer normaal op

Ben stiekem wel benieuwt hoe lang je hem op de rode ring hebt laten hangen/staan, mischien hij aan het configureren is en dan een rode ring laat zien.

Een uur of 9. Ik testte het in de avond. Toen kwam de rode ring. Ik las op internet dat ie daarna opnieuw zou kunnen opstarten. Dus ben gaan slapen. Volgende dag niks veranderd :wink: