Homey met somfy deur en zon sensoren

Beste Allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum en ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor mijn naar buiten draaiende deur.

Rondom het huis heb ik 8 rolluiken zitten van Somfy (allemaal IO in combinatie met de connexxoon).
Echter heb ik een probleem met de achterdeur. Deze slaat naar buiten open waardoor het rolluik kan blokkeren en eventueel de deur beschadigen. (nu weet ik dat er een blokkeer functie in het rolluikmotor gebouwd zit maar daar wil ik liever niet op vertrouwen).

Wat ik had gehoopt is dat Somfy een deurcontact had die de Zon sensoren kunnen overrulen. (deur open - Zonsensor werkt niet). Nu kwam ik via wat speurwerk op dit forum en vroeg mij af of het mogelijk is om dit met de homey wel te kunnen doen.

Deur sensor dicht - zonsensor aan - voldoende lux - rolluik sluit.
Deur sensor open - zonsensor uit - rolluik weigert te sluiten.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. liefst met een filmpje of duidelijke uitleg. zodat ik kan beoordelen of dit iets voor mij is.

Alvast bedankt.

Groetjes Richard

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met zonsensor uit of aan. Kan deze aan of uit? Ik had een somfy zonsensor en deze meet de lux, op basis daarvan kan het scherm open of dicht.

Met Homey kan je redelijk eenvoudig maken wat jij wilt. Dus een deursensor op de deur (hoeft niet perse Somfy te zijn, kan ook een ander (vaak goedkoper) merk zijn dat Homey ondersteunt(best veel, niet alles).

In Homey maak je dan een scene(flow) in de trant van Als deursensor aan zet de de variabele “Deur open” op Ja. Tweede scene Als deursensor uit, zet dan variabele “ Deur open” op Nee.
Vanaf hier kan je aan iedere scene(flow) die je maakt om je zonnescherm te bedienen de voorwaarde meegeven dat de deur dicht moet zijn.
Wel moet je de bediening geheel door Homey laten doen, omdat Homey weet of de deur open of dicht is.

Heb je bijv. Somfy schakelaars voor het zonnescherm dan kan je die ook toevoegen aan Homey en laat je Homey het werk doen.

Je kunt eventueel de scenes in je connexoon aanroepen via Homey, waarbij je dus de voorwaarde van je deur kunt koppelen.

Hey Marcel.

Wat ik bedoelde met Sensor aan/uit is eigenlijk dat de sensor gewoon aan blijft staan maar hij registreerd. Hey de deur is open dan mag de zon sensor dus niet het commando rolluik dicht geven.

zie het als een aantal voorwaarden waar hij aan moet voldoen.

deur dicht = zon sensor actief = homey kan rolluik bedienen
deur open = zon sensor passief = homey weigert het rolluik te bedienen.

ik hoop dat je het zo begrijpt.

Ik denk even buiten de kaders die je had aangegeven:
1 deursensor
2 draadloze powerswitch

En dan een flow:
Als deursensor= deur open
Dan power van het luik af…

Andere flow:
Als zonnesensor luik wil sluiten
En powerswitchjs uit
Dan berichtje naar je phone: pas op deur staat open

Je kunt in homey de zonsensor toevoegen, op die manier kan je de scene maken zoals je bedoelt, dus; ALS zonsensor lux hoger dan 500 EN deur is dicht DAN zonnescherm open.

Je hebt dus vele mogelijkheden

input begrijp ik. echter als je de IO motoren 2x 7 seconden van het netspanning af haalt reset je de motoren naar fabrieksinstellingen. en verwijder je dus ook het begin en eindpunt en de MY stand.

In ieder geval bedankt voor het meedenken maar dit is niet de oplossing helaas.

Heb je deze standen nodig dan? Ik heb vier standen vastgelegd in mijn Tahomabox, 0, 33, 50 en 100% uit. Vanuit Homey kan ik die aanroepen in combinatie met voorwaarden(deur dicht, zon lux, windsterkte, regen etc. Daarnaast aanvullende mogelijkheden zoals als iedereen naar bed is, scherm in. Als iemand op staat zonnescherm uit, tenzij…

Ook mogelijkheden om dit stemgestuurd te doen via google home etc etc.

De enige beperking van Homey is je eigen creativiteit.

Heeft Homey geen nadelen? Ja hoor, niets is perfect. Je moet zorg draaien voor een goed dekkend netwerk aan zwave of zigbee devices met routers en hubs. Hubs heb je soms toch nodig, ondanks het verkooppraatje van Homey dat het zonder kan. Jij hebt de connexoon als dus dat scheelt.

Ik heb het op de volgende manier opgelost.
ik heb de stroomtoevoer van het rolluik aangesloten op een KlikAanKlikUit Stopcontact Schakelaar ACC-2300.
dan de volgende flow.
When: sensor = aan
Then: stroomtoevoer stopcontact uit

Uiteraard ook een flow.
When: Sensor = uit
Then: stroomtoevoer stopcontact aan.

ik heb op deze manier de veiligheid ingebouwd zodat je rolluik niet op je deur komt.
Voordeel is wanneer de sensor zou worden gemist er niks aan de hand is want het rolluik schakelt alleen als de deur dicht is, en dit door de sensor als dusdanig ook wordt gedetecteerd.
Dus ook wanneer er iemand per ongeluk met de afstandbediening van het rolluik zou willen schakelen, de deur staat open geen stroom dus ook geen werking van het rolluik.

Uiteraard voor het schakelen van je rolluik bouw je een naar jou gewenste flow.