Het in en uitschakelen van de werkkamer tussen bepaalde tijden

Goedemorgen.

Is er iemand die is met mij mee kan kijken.

Ik ben aan stoeien om de slimme stekkers op de werkkamer te koppelen aan de aanwezigheid van mijn vriendin.

Nu heb ik al een aantal flows gemaakt. En werkt het niet helemaal naar behoren. Ik loop vast op het moment op einde werkdag. Dus na 18:00 wil ik hebben dat het uit gaat. Hoe kan ik dit het beste oplossen zodat hij s’morgens wel gewoon weer aangaat.
Ik zal de flows er bij doen die ik nu heb gemaakt.

Flow 1: start

Flow 2: afwezig

Flow 3: uitschakelen

Hoe kan ik nu zorgen dat de werkkamer om 18:00 /18:05 uit gaat. Maar dan ook s’ochtens weer aangaat.

Dank alvast

Dag Ron,

Kan het zijn dat ik in flow 2. afwezigheid het starten van de zandloper mis?

Die staat er gewoon in. Start zandloper test stekker voor 3660 seconden

Sorry, vergeten te scrollen in je flows

Maar wat werkt er nu wel en wat werkt er nu niet.
In de eerste flow word er logica op Ja gezet, is die nodig? Moet die ook niet een keer naar nee.
Gaat ze wel om 17:00 weg? Anders is het licht niet uit om 18:01.
Maar de werkkamer, is die wel ver genoeg verwijderd van de detectie dat ze aanwezig is? Of is dat ergens anders?
Dit gaan anderen waarschijnlijk ook vragen.

Wat werkt er nu wel:

Ik heb helaas de stekker vanmorgen handmatig aan moeten zetten. Nu is mijn vriendin al weg. De stekker is netjes na een uur uit gegaan.
Dus ik hoop als ze vanmiddag thuis komt dat wel weer aan gaat.:crossed_fingers:

De werkkamer is op zolder dus deze blijft binnen de aanwezigheid zone. Dus ze zal de werkkamer wel verlaten om 17:00 maar de aanwezigheid blijft aan.

Hoe zou ik dit anders kunnen oplossen.
Omdat ze onregelmatig thuis werkt. Dus het kan zijn dat ze de ene week 5 dagen thuis werkt. De andere week 4 dagen op kantoor moet zijn. Ze gaat ook met de hond wandelen vandaar de timer ook.

Wat ik gedacht heb qau automatiseren. (Lastig om het over te brengen)

Dat de werkkamer elke werkdag om 7:30 geactiveerd word mits haar aanwezigheid aan is.
Is ze voor 7:30 weg dat de werkkamer niet eens aangaat. Maar pas aan gaat als ze voor 18:00 weer binnen komt.

Maar mocht ze tussen tijdens weg gaan dat er zandloper gestart word. Dat de werkkamer pas uit gaat als de zandloper ook leeg is. En stopt als ze eerder thuis is.

Dat de werkkamer elke werkdag uitgaat om 18:00. Ook als ze dus gewoon aanwezig is binnen de zone.

En eigenlijk wil ik nog een stapje verder gaan. Maar dat is toekomst werk. Dat als ze een middag vrij neemt ze op een knop kan druk om het eerder uit te zetten.

Hopelijk is mijn idee zo duidelijk.

Zo niet dan hoor ik het wel.

Dus word er ook niet gezien dat ze is binnengekomen op de werkkamer als ze na 18:00 de zone heeft verlaten.
Dus ze komt 's morgens niet binnen, dus geen licht.

Om elke dag uit om 18:00 kan met een flow dat elke dag het licht uit moet.
ALS tijd is 18:00
DAN licht uit.

Als ze met de hond gaat lopen dan is ze wel uit de zone, afhankelijk wat je gebruikt voor aanwezigheid, dus als ze terugkomt zou het wel aan moeten gaan.

Is het dan ook slim om dit met de start van de dag ook te doen.

Als tijd 7:30 is
Dan stekker aan.

Dat kan natuurlijk altijd. Alleen dan gaat de verlichting ook aan als ze er niet is. Dat is misschien nutteloos.
Maar je zou ook om 7:30 een timer kunnen starten van bv een half uur.
En een bewegingsmelder kunnen plaatsen.
Als er beweging word gedetecteerd tussen 7:30 en 8:00 en de timer loopt, dan moet de verlichting aan geen.
Je kan dit ook weer vergeten en gewoon een bewegingsmelder plaatsen. Als er 's morgens beweging word gedetecteerd dat dan de verlichting aan gaat.
En als ze een laptop of pc gebruikt daar nog een slimme stekker tussen. Als ze de pc afsluit en het stroomverbruik is minder dan X Watt, zet dan de lamp uit na X minuten.

Zijn maar ideeën. Misschien kan je er iets mee.

Weet je ook waarom dan vanmorgen de stekker niet aan ging om half 8?

Even een nieuwschierige vraag voor deze amateur.

Zijn de flows wel goed gemaakt?

Waarschijnlijk als je vriendin niet weg is geweest komt ze ook niet weer in de zone dus reageerd de stekker er niet op. Er komt niet iemend in de zone tussen 7:30 en 18:00, die persoon is er dan al dus word de flow niet geactiveerd.

Helaas. Mijn vriendin is net thuis alleen de stekker gaat niet aan. Ik heb toch iets niet goed staan. Maar wat.

Als het werkt met aanwezigheid via telefoon en WiFi ben ik niet op de hoogte.
Misschien geen wifi aan, GPS uit geen idee.
Ik gebruik geen aanwezigheid funktie.

Heb je geprobeerd de logicakaart “Mirella is thuis” te verwijderen. Het zou kunnen dat die tag vertraagd op “ja” wordt gezet. In dat geval wordt de stekker niet aangezet.
Strikt genomen zujn beide logica-kaartjes ook overbodig aangezien Presence alleen triggert als je vriendin binnenkomt en ze dus zeker aanwezig is.
Succes,
Paul

Begin eens simpel, met zo min mogelijk voorwaardes.
Neem als eerste tijdelijk je eigen Thuis/Uit status, dan kun je testen wanneer je wil.
OF
als je een oude smartphone hebt liggen, maak een dummy account en test je flows daarmee.

  • Flow1
    Als…
    Persoon Y komt thuis
    Dan…
    -Zet stekker A aan.
    -Stop zandloper X
    -Tijdlijn notificatie “Y kwam thuis, stekker A moet zijn aangezet en zandloper X moet gestopt zijn”
    (Krijg je geen notificatie, dan is de persoon Y niet als Thuis gezien door Homey. Dat moet je dan eerst oplossen)

  • Flow2
    Als…
    Persoon Y ging weg
    Dan…
    -Start of vervang zandloper X met een looptijd van 3660s.
    -Tijdlijn notificatie “Y ging weg en zandloper X moet gestart zijn”
    (Krijg je geen notificatie, dan is de persoon Y niet als Afwezig gezien door Homey. Dat moet je dan eerst oplossen)

  • Flow3
    Als…
    Zandloper X is afgelopen
    Dan…
    -Zet stekker X uit
    -Tijdlijn notificatie “Zandloper X is afgelopen en stekker X moet zijn uitgezet”

  • Flow4
    Als…
    De tijd is 18 uur
    En…
    Persoon Y is afwezig
    Dan…
    -Zet stekker X uit
    -Tijdlijn notificatie “Het is 18 uur, Y is Afwezig weg en stekker X moet zijn uitgezet”
    Anders…
    Tijdlijn notificatie “Stekker is NIET uitgezet.
    Het is 18 uur, maar persoon Y is nog niet weg”

Door de (tijdelijke) tijdlijn notificaties heb je zicht op wat je flows (niet) doen. Ik gebruik zelf log kaartjes bij alle flows. Ook op het ‘Dan Anders…’ gedeelte, want dan weet je of er niet aan een voorwaarde (bij En…) werd voldaan.

Anders om het veel simpeler te maken een bewegingssensor.
Werkt bij mij als een zonnetje.

1 Like

De bovenstaande flows werken wel gewoon. Alleen de stekker word smorgens niet aangezet.

Ik heb er nu een extra flow bij gemaakt die stekker om half 8 activeert.

Heb je ook een flow gemaakt zoals @Peter_Kawa aangaf waarbij een melding in de tijdlijn word gemaakt dat ze thuiskomt of in de zone komt? Of dat ze weggaat?
Zo ja, en je krijgt geen melding dan word er niet gezien dat ze weggaat en als ze niet weggaat komt ze ook niet binnen. Dus geen lamp.

Ja die heb ik aan staan. Zowel in de tijdlijn als een notificatie naar mij zelf toe.

Nu is het even afwachten met de nieuwe start flow of ik maandag morgen wel netje een ericht krijg.

Dat betekent dan dat de stekker niet (goed) reageert. Doe daar eens wat tests mee zou ik willen voorstellen. Zigbee issues? Wifi?