GIRIER ZigBee Scèneknopschakelaar

Goedendag, ik heb een vraagje over de door Homey ondersteunde hardware. Bij de aankoop van Homey Pro leek het alsof al de problemen qua compatibiliteit opgelost zouden worden maar ik merk dat er toch heel veel dingen niet werken. Ik had om te proberen een Girier Zigbee schakelaar gekocht bij onze Chinese vrienden, Homey pretendeert Zigbee te ondersteunen, je kunt de schakelaar wel in Homey toevoegen maar hij herkent hem vervolgens niet hij staat nu onder devices in Homey als Zigbee-Apparaat maar hij doet niets.

Is er ergens op de Homey site een lijst met ondersteunde hardware zodat je niet voor verrassingen komt te staan en het net gekochte apparaat dus eigenlijk gewoon kunt weggooien?

Wie heeft een idee of heeft een lijstje met werkende merken?

Wellicht ondersteunt the tuya app jouw schakelaar:

Je doelt op de marketing neem ik aan.

Ja, de https://homey.app store.

Vuistregel: Behalve voor Matter en simpele z-wave & zigbee apparaten als lampen en relais, heb je voor elk model apparaat een app nodig.

Als een merk in de app store voorkomt, betekent dat niet automatisch dat alle smart apparaten van dat merk worden ondersteund.

Verder is er een best-buy site, door Athom aangeraden apparaten:

Jij neemt daarmee aan dat elk zigbee apparaat compatibel is met elke zigbee controller.
Helaas is de zigbee 3.0 ‘standaard’ niet erg standaard. Dat heb ik gewoon op internet gevonden, nadat ik ook zo’n ontdekking als jij deed;
Fabrikanten zoals Girier (= Tuya), Aqara houden hun klanten graag binnen door zich niet helemaal aan de standaard te houden, en hun apparaten prima met hun eigen zigbee hubs te laten werken.

Aan een Hue hub kun je ook niet zomaar alle willekeurige zigbee apparaten koppelen die je maar besteld.

Ik zou met Homey de Tuya (en afgeleide) apparaten een beetje mijden, vooral als je geen geduld hebt, en als je nog geen grijze haren hebt :face_with_peeking_eye::wink:

1 Like

Dank voor de heldere reactie. Grijze haren heb ik al een poosje dus daar zal het niet tegen helpen… :slight_smile:

Ik ga op zoek naar ondersteunde hardware.

1 Like

Bedankt voor de tip maar helaas… nee.