Gaviota Solskjerming - 433MHz

Er det noen som har erfaring med integrasjon av solskjerming som i utgangspunktet ikke har en app i Homey, men bare få lagt inn “opp” og “ned” funksjoner?

Solskjermingen er montert på et hus vi nettopp har flytta inn i, så alt jeg vet er at fjernkontrollen har merket Gaviota, og at det er 433mhz.

Tenker da å få lagt opp automatikk med en Fibaro multisensor, og benytte temperatur og LUX som ref.

Takker på forhånd for alle som evt. gidder å komme med noen innspill her :slight_smile:

Ikke at jeg noen gang har gjort dette, men:

Det finnes en radiofunksjonalitet i developer-delen av Homey.
https://tools.developer.homey.app/tools/signals

Der ser det ut som om du kan “spille inn” signalene fra fjernkontrollen din. Når du vet hva den sender ut for “opp” og “ned” kan du trolig få Homey til å sende det samme fra en flow.

Dette kan kanskje funke, så sant det ikke er masse kryptering og signalering fram og tilbake for å sende enkle kommandoer mellom fjernkontroll og solskjermkontrolleren.

Et annet forslag er å bytte ut kontrolleren med en Fibaro roller shutter kontroller. Jeg har ikke brukt den selv, men den er jo laget for å kjøre persienner, markiser osv.