Flera scenarier med en switch?

Som jag skrivit i en annan trÄd, sÄ hÄller jag pÄ att migrera frÄn en Zipatobox till Homey.
SÄ lÄngt har det gÄtt riktigt bra, klart över förvÀntan. Har bara en sak kvar nu, se lÀngre ner.

Enda “problemet” jag ser med Homey, Ă€r att det finns oĂ€ndligt mĂ„nga sĂ€tt att lösa ett behov pĂ„. :slight_smile:
DÀrför stÀller jag denna frÄgan, för att fÄ lite idéer för sista projektet.

Bakgrund:
Jag har LED-lister under skÄpen i köket. Det Àr en varmvit och en kallvit list. För arbetsbelysning har jag provat mig fram till en bra mix mellan dessa tvÄ lister. För soft belysning nÀr man inte jobbar vid diskbÀnken, slÀcker jag den kallvita helt och tonar ner den varmvita lite.

Allt drivs av en Fibaro RGBW-controller.
Regeln triggas av en vanlig switch-puck bakom strömbrytaren.

  • Regeln startar med att kolla om variabeln “dim” Ă€r satt till 1. Om sĂ„ Ă€r fallet, sĂ„ sĂ€tts soft belysning och regeln terminerar.

  • Är inte “dim” satt till 1, sĂ„ tĂ€nds arbetsbelysning och regeln terminerar.

NĂ€r man slĂ€cker, sĂ„ slĂ€cker regeln listerna helt, sĂ€tter “dim” till 1, vĂ€ntar 2 sekunder och sĂ€tter sen “dim” till 0.

Resultatet blir att man tÀnder arbetsbelysning med strömbrytaren. SlÀcker man och tÀnder igen inom 2 sekunder, sÄ fÄr man soft belysning. TÀnder man efter mer Àn 3 sekunder, sÄ blir det arbetsbelysning.

LÄng förklaring, hoppas den Àr begriplig! Förslag pÄ fiffig lörning i Homey?
Det mÄste inte fungera exakt som det jag beskriver sÄklart.


HÀr Àr regeln i Zipato, för dom som har förflutet i den vÀrlden. :slight_smile:

Jag skulle jobba med tvÄ flow som ska gÀlla nÀr du slÀcker och dÀr du avaktiverar det flow du inte vill ska gÀlla.

Typ:

NÄR
NÀr du slÀcker

DÅ
Avaktivera Flow 1 i tvÄ sekunder och aktivera det sedan
Aktivera Flow 2 i tvÄ sekunder och avaktivera det sedan

Sedan kan du bestÀmma vad som ska gÀlla i de tvÄ Flowen. :metal:t2:

Ok, tack! :slight_smile:
Bara sÄ jag förstÄr, (ett av) de tvÄ flowen triggas dÄ av strömbrytaren?

Man avaktiverar/aktiverar med delay i kortet bara? Jag tittade pÄ Countdown och det verkade inte fungera som jag trodde


Skrev lite snabbt dÀr kÀnner jag.
NÀr du stÀnger av brytaren vill du aktivera det Flow som ska gÀlla i tvÄ sekunder och sedan avaktivera det igen och tvÀrt om för det andra Flowet. Det Àr alltsÄ de Flow som ska gÀlla vi aktivering av brytaren. Det finns som val i korten att Aktivera/Avaktivera Flow.
Ber om ursÀkt om jag luddade till det. :slight_smile:

Tack igen!
Det var nog inte sÄ luddigt, jag ville bara kolla sÄ jag som nybörjare hÀnger med i svÀngarna.