Fibaro/Z-wave probleem (unsecure include)

Je kan een virtuele schakelaar maken in homey (experimentele optie in instellingen) en die aan de flow knopen, Dan werkt het wel met Google home.

Snap dat het vervelend is. Als workaround kun je een 2e flow maken die aan het einde van de eerste flow met een vertraging wordt gestart en die dezelfde routine nogmaals uitvoert, maar dan net in een iets andere volgorde.
Niet de mooiste, maar wel de meest simpele oplossing for the time being…

Sorry, ik snap jou antwoord niet, ik heb namelijk geen problemen met google home

Ik heb het nu zo opgelost (zie post #10)

Jou oplossing zal waarschijnlijk ook werken maar toch loop ik tegen problemen op.
Bijv “zet woonkamer naar 90%” .

Wat ook problemen geeft is een flow starten met alle kaartjes in delay en vervolgens een andere flow starten
Bijv. ik start de “woonkamer” aan flow, deze duurt bij mij nu 12 sec omdat elke kaartje met 2 sec vertraging start, als ik binnen die 12 sec een ander flow start dan gaat het mis. De twee flows gaan dan “door elkaar” lopen.

Ik MOET dus 12 sec wachten tot ik een andere flow start voor mijn verlichting.

Dus de flow “sfeer” starten en daarna “tv kijken” gaat bij mij volledig mis

Ik snap dat er work arounds te verzinnen zijn maar dit werkt gewoon niet goed en vooral voor mijn vrouw niet. Dit begint zelf slecht te worden voor mijn huwelijk.

Het idee achter een “slim” huis is dat alles zichzelf regelt. Nu moet ik er bij nadenken en zelfs elke keer controleren of het systeem wel heeft gedaan wat hij moet doen.

Mijn reactie was daarop gebaseerd, niet op TV kijken… :stuck_out_tongue:

Om heel eerlijk te zijn werken de workarounds simpelweg niet/niet goed. De fibaro reageert soms gewoon simpelweg nergens op. Pas na een “reset” (verschillende keren aan/uit met de schakelaar) reageert hij pas weer. Als ik de eerdere posts lees, dan krijg ik ook zeer mijn twijfels bij het antwoord van Athom dat één van de modules overbelast is. Aangezien ik maar 1 Z-wave apparaat heb, de Fibaro dimmer 2.
@Tasz ik zal ook even een mail doen naar Athom doen. Hopelijk willen ze een onderzoekje doen…

Die twijfel heb ik dus ook. Ook omdat mijn 5x roller chutter3 modules nooit falen.
Al mijn modules hangen in de meterkast, zowel de dimmers als de chuitters. Dus de positie in huis kan het ook niet zijn

Perfect, hoe meer hoe beter

Hallo,

Hier precies hetzelfde probleem als @Tasz. Een stuk of 8 Fibaro dimmer 2’s waarbij (vooral) met uitschakelen het iedere dag weer een verrassing is welke lamp niet uitschakelt.

Ook ik heb het ‘advies’ gekregen van Athom om pauzes toe te voegen, maar dit is een workaround die ook niet altijd werkt. Los van het feit dat je dit functioneel niet wenst.

Ik hoop dat dit probleem serieuze aandacht gaat krijgen. De situatie van meerdere dimmers aansturen is een typische home-automation functie.

Groeten, Michel.

Dat hoop ik ook. Het is echt drama. Duurt gewoon soms verschrikkelijk lang voordat alles aan, uit of van dim niveau is veranderd
Draai jij toevallig al op 3.0.0? Ik heb namelijk het idee dat het iets beter gaat. Als ging het gister weer 1x mis

Ik heb op aanraden van een aantal gebruikers herhalingen in mijn flows opgenomen en sindsdien werkt het betrouwbaar.
Dus binnen een flow eerst alle acties die ik wil en vervolgens nog een keer maar dan met 10 of 20 seconden vertraging.
Misschien niet ideaal en zoals het zou moeten maar heeft bij mij een hoop irritatie weggenomen.

Hier precies hetzelfde probleem helaas…

Het blijft echt een drama hier. Ik heb al verschrikelijk veel work arounds verzonnen. Maar niets werkt perfect en elke truck komt weer met een ander nadeel.
Ik heb het nu wel zo dat de lampen uiteindelijk aan of uit gaan door de flows 2x te starten met een delay en te werken met groups. (De groups app heeft de eigenschap om een comado te herhalen als de lamp niet reageert.)
Maar het duurt bij mij soms onwijs lang voordat de verlichting aan staat of in de juiste dim stand. Soms wel meer dan een minuut

Ik heb hier even een filmpje opgenomen van het starten van een simpele flow met alleen mijn fibaro dimmers.

Hier ging het dan nog redelijk goed.
De dimmer die niet regeert is elke keer random een andere en soms meerdere dimmers die het niet doen.

Dit probleem is echt zwaar frustrerend

En je Z-Wave mesh is OK? Geen vreemde routes of unknown devices?

Volgens mij is alles goed. Heb ook nagenoeg geen TX errors

En daarbij zijn het alleen de fibaro dimmers met problemen. De fibaro chutters doen het wel altijd.

Hmm, ziet er inderdaad prima uit.
Staat me iets van bij dat meer mensen problemen hebben met de dimmers, ,misschien even de zoekfunctie benutten…
Duh, dat was je zelf. In dit topic… :stuck_out_tongue:

Hebben mensen nog reacties ontvangen van Athom over dit probleem? Ik zit helaas in hetzelfde schuitje

Ik heb er contact over opgenomen met Athom en die geven aan dat ze het niet veel horen en het dus een uniek probleem is. Dat lijkt hier toch anders.
Ik wacht nu weer even op een moment dat het weer misgaat om een diagnostic report op te sturen (ik ga er even vanuit dat een diagnostic report iets zegt over een periode die geweest is).

Ik heb ook contact gehad. Ze gingen het “weer” doorspelen naar development.
Het probleem lijkt inderdaad niet uniek.
Frustratie niveau is inmiddels erg hoog bij mij.

Ik heb zelf het idee dat het een timing dingetje is bij het uitsturen naar de dimmers.
Ik zou ook graag willen weten welke firmware ik op de dimmers heb. Ik kan daar niet echt achter komen.

Hi guys,

Ik ben zelf (nog) geen Homey gebruiker, maar ik gebruik Domoticz. De reden dat ik hier aan het rondkijken ben is dat ik met enige regelmaat te maken heb met Fibaro modules die het niet doen in een ‘scene’ (de Domoticz-variant van een flow). Dat was ik behoorlijk zat, en ik ben eigenlijk op zoek naar een alternatief.
Nu ik dit topic lees denk ik eerder dat het probleem bij de Fibaro modules ligt dan bij de controller…
In ieder geval lijkt een overstap naar Homey geen oplossing te bieden voor dit probleem.
Jullie hebben verder niet zoveel aan deze bespiegelingen, maar misschien biedt het feit dat dit verschijnsel zich ook bij een andere controller dan Homey voordoet een aanknopingspuntje.
Succes ermee!

Thanx voor je input.

Ik zat daar ook al aan te denken dat het toch aan de fibaro dimmer modules ligt aangezien ik verder geen enkel z-wave probleem heb.
Zoals al eerder gezegd heb ik ook geen problemen de fibaro shutter modules maar alleen met de dimmers.
Wat ik graag nog zou willen proberen is een firmware update van de dimmers maar ik beschik helaas niet over een fibaro home center.
Ik zit er over te denken om ze op te sturen naar robbshop, die heeft een update service.

Weet iemand of het mogelijk is om via homey de firmware versie te achterhalen?
Ik kan wel de firmware ID vinden (274) maar weet iemand welke versie dit is?

1 Like

Damens en heren, ik denk na bijna 7 maanden ergernis de oplossing te hebben gevonden!! :partying_face:

Ik zal bij het begin beginnen, ik kwam op het idee nadat ik bij toeval op een topic stuite (weet niet meer welke) waarbij iemand vertelde dat hij al zijn z-wave devices unsecure had ge-paired.
Hij beweerde dat daardoor zijn hele z-wave netwerk veel sneller reageerde omdat er veel minder data verstuurd hoeft te worden.

Ik dacht gelijk, dat moet ik ook proberen. Echter de fibaro dimmer 2 modules heeft geen instelling om group 1 unsecure te pairen met Homey.
Group 1 kan je allen unsecure instellen als dit vanuit de hub geregeld word. Homey in dit geval

Dit was best een uitdaging aangezien de Fibaro Homey app dit niet ondersteund.

Maar naar lang zoeken heb ik de oplossing gevonden.
Je moet de volgende regel toevoegen aan de broncode van de dimmer 2 driver
includeSecure": false,

Hoe dit moet kan je allemaal in dit draadje lezen

Ik heb hiervoor de alpha versie van de fibaro app gebruikt van Github [2.2.8]

Toen dat allemaal gelukt is en de app handmatig is ge-installeert, heb ik al mijn dimmers verwijdert en dus weer “unsecure” toegevoegd aan Homey.

En tadaaaaa… alles werkt. :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:
En hoe…
Alle dimmers gaan nu tegelijk aan en uit en ook het dimmen gaat nu perfect met bijna geen vertraging meer.

Uiteindelijk was het wel een avondje werk want alle flows waar mijn dimmers inzitten moesten worden hersteld.

Nu een weekje laten draaien en hopen dat het blijft werken :crossed_fingers:t2:

4 Likes