Even de weg kwijt met Matter

Langzaam maar zeker komen er steeds meer Matter apparaten in mijn huis. De eerste slimme stekkers en Tado thermostaat en knoppen draaien ondertussen. Via Apple HomePod/TV de Matter apparaten gekoppeld. Tot zover nog niets aan de hand. Ik heb echter ook een Philips Hue bridge met de nodige lampen en accessoires die ik nu ook via Matter aan Homey wil gaan koppelen. Mijn vraag is nu of door te koppelen op basis van Matter het Zigbee netwerk van de Hue hub automatisch niet langer actief is of blijven de gekoppelde apparaten onder elkaar op basis van Zigbee met elkaar verbonden en is alleen het koppelen van de apparatuur eenvoudiger geworden? De achterliggende reden van de vraag is is dat ik de 2.4Ghz band van mijn Wifi wat vrijheid wil gaan geven en daarmee stabieler proberen te krijgen voor apparatuur die hier nog leeft zoals vage Tuya spullen. Ik zou daarmee dus terug willen naar max 1 Zigbee netwerk. Ikea lampen lopen op dit moment mee op de Hue hub en alleen een aantal sensoren / bedieningsknoppen zitten in het Homey Zigbee netwerk.

Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal maar wanneer je de Hue bridge koppelt via Matter dan gaan alle aan de bridge gekoppelde producten gewoon nog steeds via Zigbee.

Je kan prima 2 Zigbee netwerken in huis hebben draaien met daarnaast je 2.4ghz Wifi, als je de kanalen goed hebt zitten.

Lees daarvoor dit stuk van Metageek

Of zie dit plaatje met overlappende kanalen.

En anders kan je ook natuurlijk al je Hue en Ikea producten rechtstreeks aan Homey koppelen.

1 Like

Dank voor je antwoord. Mijn vraag heb je meer dan begrepen en je antwoord bevestigd mijn vermoeden. :yum: Ik weet dat er meerdere Zigbee netwerken kunnen draaien, maar heb het idee dat de 2.4 GHz momenteel wat overbelast is. Meerdere Zigbee netwerken, meerdere accesspoints hier in huis en behoorlijk wat interferentie van de omliggende netwerken van de buren. Ik had de hoop door naar Matter te schakelen dat ik hier heel iets op zou kunnen beïnvloeden maar die vlieger gaat dus niet op. Nogmaals dank!

Tenzij Matter-over-wifi apparaten met 5GHz wifi overweg kunnen?
(Heb zelf geen idee eigenlijk).
Anders heeft dat weinig zin. En Matter-over-Thread gebruikt dezelfde zigbee kanalen.

Maar wat is ‘overbelast’ in jouw ogen?
Zolang je de kanalen goed op elkaar afstemd, en de buren kan overtuigen om hun 2.4GHz wifi kanaal vast te zetten op een voor jou gunstig nummer, kom je een heel eind.
En die vage Tuya spullen gaan naar Marktpaats natuurlijk :face_with_hand_over_mouth::grimacing:

Ja das een goeie, wat is overbelast?

Ik heb 2 AP’s in huis op 2 verschillende kanalen (1 en 6).
1 Ap in de voortuin en 1 Ap in de achtertuin en die zitten op hetzelfde kanaal (11).
Dan heb ik nog op dit moment 2 Zigbee kanalen in gebruik, de Hue bridge en Homey (15 en 20)

Dit botst allemaal niet met elkaar en heb geen last van de buren, die zitten op wat random kanalen maar dat is misschien mijn geluk.

Ik heb wat van van die flood lights bij de Action gekocht (dus Tuya) en ik moet zeggen dat ik ze voor die €15,- erg goed vind. Wanneer alle software voor die lampen zou stoppen kan ik ze nog gebruiken met een slimme stekker ertussen. Ik denk dat dat Tuya spul prima kan alleen moet je gewoon heel bewust zijn met waar je dan dus je geld aan uitgeeft (0 zekerheid) en lampen op je WIFI slaat eigenlijk nergens op, oja en uiteraard dat Tuya spul op een eigen (afgebakend) netwerk gooien.

Sorry voor de late reactie. Zelf heb ik 3 ap’s hangen op de bekende kanalen. Ook de buren hebben de nodige kanalen in gebruik. Als ik een wifi meting uitvoer met Ekahau zie je dat de channelutilization boven de 80% tot zelfs 100% zit. Met de drie accesspoints en ook nog eens 3 Zigbee netwerken in gebruik (had ook nog IKEA bridge draaien) werk ik hier natuurlijk in negatieve zin aan mee. Vandaar dat ik zelf wil optimaliseren waar dat kan. Met de buren afspraken maken kan maar dat zal maar tijdelijk zijn. Er is geen buur die überhaupt verstand heeft van de instellingen en bij het eerste de beste contact met een ISP zullen de kanalen waarschijnlijk weer op auto worden gezet.

Laatste status update dan ook gelijk: op basis van reacties hier en het feit dat ik behoorlijk wat lampen extra heb gekocht vanwege een verbouwing heb ik de Hue en IKEA bridge uitgeschakeld en volledig over op Homey. Daar is tenslotte het apparaat ook voor bedacht. Dat draait nu net 24 uur, vingers nog even gekruist vanwege andere topics hier over stabiliteit van Zigbe. Scheelt i.i.g. 2 bridges die niet langer van invloed zijn op het wifi netwerk. En helemaal eens: waar het kan gaat dat vage Tuba spul eruit, zeker met het oog op de discussie van ondersteuning op de officiële app

1 Like