Esp8266-01

Beste mensen,

Het onderwerp: ESP8266-01 (wifi module) koppelen aan Homey.

Doel: Zonder Mobile app, flows op Homey sturen vanaf grotere afstand (bijv. 100 mtr.) zonder kaku zenders, deze werken op die afstand niet. Het koppelen van 2 ESP82660-01 is geen probleem.

1 programmeren in AP en Station mode en hiermee kan ik via een MQTT protocol op Homey komen en uitlezen in de geïnstalleerde MQTT broker logfile. Hier heb ik gedurende lagere tijd een Sonoff device werken, 100%.

De MQTT broker is nuttig maar dom en de ESP8266-01 module is geen device wat door Homey herkend kan worden en daarmee kom ik nu even niet verder. Ik knutsel heel wat af, veelal combinatie van ideeën van meer begaafdere mensen in de wereld dan ik. Heel dankbaar.

Overigens, terug communiceren naar de ESP82660-01 lukt misschien wel met behulp van de Mosquitto MQTT client op Homey, het ingevoerde topic is wel zichtbaar in brokers logs maar daar kan ik niets mee.

Wat is nu precies de vraag?
Wat lukt er niet wat je wel zou willen?

Al eens gekeken naar https://apps.athom.com/app/com.athom.homeyduino
en ook http://huisvanvandaag.nl/multi-sensor-homeyduino/

Wens: Graag een flow triggeren dmv een signaal vanuit een ESP8266-01. Een manier waarop zoek ik.

Homeyduino herkend dit module niet.

Dank je

O.a. maar homeyduino herkend dit module niet.
Dank je

Ik respecteer jouw mening maar ben het er niet mee eens :slight_smile:

// Code aangepast voor Homeyduino door Domoticablog http://huisvanvandaag.nl. // Kijk op de site voor meer Homeyduino en andere Smart Home gerelateerde posts. #include <ESP8266WiFi.h>

Okee, dank je, ik ga beter kijken en zoeken op je opgeven site. Wij praten denk ik niet over hetzelfde type. De basis blijft de ESP8266 maar wordt de gebruikt in de NodeMcu uitvoering. Let you know.

NodeMCU is de naam van (een) firmware, maar de onderliggende hardware is niet bijzonder. Op de genoemde website staat dat ze b.v. een (Wemos) D1 Mini board gebruiken, dat is een vrij generiek ESP8266 bordje. Dus Homeyduino zou daar ook gewoon op moeten werken.

Dank je voor de tip. Heb inmiddels de Homeyduino library gedownload en e.e.a. geprobeerd.
Kom nu verder. Met Homeyduino handmatig een device toevoegen maar kom nu niet verder op Homey dan de vermelding van het IP adres met aansluitend :46639. In de Arduino serial monitor verschijnen alleen ………
Ik ben geen programmeur maar ik denk te begrijpen dat nu de juiste waarden op de juiste plaats in de Arduino software geplaatst moet worden. Ik zoek, kijk en probeer verder. Het ESP8266-01 module is met deze (software voorbeeld): Getting Started ESP8266 en niet gewijzigd, mov SSID en PW, niet zichtbaar op mijn wifi netwerk? Voor duidelijkheid, ik kan het module zonder fouten flashen maar Homey kan het module niet herkennen.

Als de serial monitor alleen puntjes laat zien vermoed ik dat ie bezig is met connected met je draadloze netwerk (en dat dat kennelijk niet goed gaat).

Op positie WiFi.begin("<SSID>", “<PASSWORD>”);
moet op de plaats van “SSID” jouw netwerknaam ingevuld worden
en op de plaats van “PASSWORD” het password voor toegang tot jouw netwerk.

Sorry maar dat is allemaal duidelijk, het gaat om de verdere code denk ik.

Dat is wat ik de komende dagen ga uitzoeken. verder uitproberen. dank je.

Wel een beetje dom. Het staat gewoon in de sketch. Serial.print("."); dus geen verbinding.
Begin anders geprogrammeerd en inmiddels is er een verbinding met Homey. Nu verder uitbouwen en testen.
Dank u alleen.

2 Likes

Als je in de Arduino EDI naar Bestand => voorbeeld => homeyduino => Example projects gaan dan heb je zo een voorbeeld Het project onder Community projects => Ledstrip driver is gebaseerd op een Wemos D1.

Soms zijn dingen heel eenvoudig en duidelijk uitgelegd. Soms wil ik het ei uitvinden.
Inderdaad, goed naar voorbeelden kijken en vandaar uit mijn eigen idee uitwerken. Ik zocht de basis communicatie procedure tussen ESP8266-01 en Homey. Dank aan het Forum, ik ben geïnformeerd in wat ik zocht en daarmee dat werkt nu.

1 Like