Denk eraan over te stappen van home assistant naar Homey. Advies gezocht

Ik denk er al een tijdje over om van home assistant naar homey. Maar ik twijfel behoorlijk dus ben benieuwd naar ervaringen en meningen hierover.

De reden dat ik van HA af wil is vast een bekende. Het kan alles maar is vaak een tijdsinvestering en uitzoekwerk waar ik gewoon geen zin meer in heb. Ik ben ITā€™er en kan programmeren, maar thuis op de bank heb ik gewoon geen zin meer er altijd zoveel tijd in te stoppen. Ook ondersteund HA toevallig mijn thermostaat niet, en homey welā€¦

Waarom twijfel ik over homey? Ik gebruik best wat door elkaar heen. Van grote merken tot wat vagere merken. Hue, Sonos zijn duidelijk geen probleem. Maar ik gebruik ook Broadlink, Eufy (incl de deursensensoren), Thermosmart, LG thinq, Ecovac (stofzuiger), Duux, Flic, Nest, dlink water sensoren, Goovee, Nanoleaf, etcā€¦

En omdat we jonge kinderen hebben is Google Assistant met hubs en minis een van de manieren de boel aan te sturen (spreekt nederlands).

Ook zit ik mij verder te verdiepen in dingen als Shelly relays.

Als ik zoek op integraties komt niet alles naar voren. Of deels. Zo zie ik dat iemand wat gemaakt heeft voor Eufy deurbellen en cameraā€™s maar nog niet voor de deursensoren, of zie ik wel de LG webos tvs, maar niets over de wasmachine (gek genoeg een van het meest gebruikte is notificatie waneer op zolder de was klaar is), en EcoVac vind ik helemaal niet.

Ik zit in de beta voor de app, maar die is nog gelimiteerder en heeft me juist een beetje afgeschrokken. Enkel ā€˜andā€™ in flows en minder integraties.

Gezien deze beschrijving wat zouden mensen hier, die ervaring hebben met Homey mij aanraden. Is het de investering waard?

Ps ik overweeg ook Home bridge en dan homekit goed inrichten als iemand met veel apple producten en heb ook naar hubbitat gekeken. Alles van amazon vermijd ik.

Als je bij de verschillende apps je apparaten niet expliciet ziet staan, is de kans 99% dat er geen ondersteuning voor is. Je kunt erop gokken dat die ondersteuning ooit gaat komen, maar als je die apparaten nu al via HA bedient zal je dus een deel ervan moeten gaan missen.

Homey is makkelijk en ziet er gelikt uit, maar is ook beperkt. Voor wat je in HA vaak in Ć©Ć©n automation kunt doen heb je met Homey vaak meerdere apps en flows nodig, en ik vind het zelf al snel erg onoverzichtelijk worden. Met Homey zit je ook vast aan de (web)app, iets als eigen dashboards maken zoals bij HA kent Homey niet.

In mijn ervaring ondersteunt HA veel meer dan Homey, en is het een stuk stabieler. Het is misschien wat meer uitzoekwerk, maar ik merk in ieder geval bij mezelf dat je op den duur een setup hebt die gewoon werkt en waar je eigenlijk weinig meer aan hoeft te doen, behalve af en toe een keer een nieuw apparaat toevoegen (wat in HA tegenwoordig vrij probleemloos gaat).

Overigens is Homey Cloud (ā€œbetaā€) nog veel beperkter, Ć”ls je voor Homey gaat zou ik aanraden de Homey Pro te kopen.

Ecovacs is er, maar geen ā€œliveā€ versie en dus nog onvindbaar in de app store. Het werkt prima bij mij overigens.

Forum topic

HomeKit zou ik zeker niet doen. OkƩ, het werkt goed met Siri maar automatiseren is een draak. Of eigenlijk: niet mogelijk. Behalve als je een lamp aan wilt als de zon onder gaat genoeg vindt.

Automatiseren in HA is heel uitgebreid. Maar met logica en zandlopers is er ook heel veel mogelijk in Homey. Enige nadeel: meerdere flows nodig. Als je dat gegeven accepteertā€¦

Ik gebruik nu Homey voor automatiseringen en als hoofd-hub. Ik laat alles via HomeyKit in HomeKit zetten zodat ik tegen mā€™n HomePod kan praten en Homey kan besturen. Ik had Home Assistant als dashboard maar zoals je zelf zegt: veel werk. Dus die heb ik laten gaan.

En koop geen apparaten met toekomstige ondersteuning. Die komt er eigenlijk nooit. Dus je moet zelf een afweging maken tussen wat er nu is en wat er niet is. Overigens is er ook nog de community store. Staan ook nog wel wat handige zaken in. Oh en sommigen developers staan erg open voor suggesties. Ik heb ondertussen al 2 apparaten aan de praat gekregen met goed contact met de programmeurs :+1:

Dank voor alle reacties tot nu toe!

Ik geef toe nu toch weer te twijfelen om HA terug te zetten op een pi. Wel goedkoper en praktisch voor alles ondersteuning. Aan de andere kant blijft Homey wel aanlokkelijk met flows (ze aan elkaar knopen vind ik niet zoā€™n probleem).

Als ik het goed begrijp is er dus ook een soort van hacks van HA voor Homey zodat je niet officiele zaken kan draaien?

Als je de Ecovacs app bedoelt: voordat apps in de Homey app store verschijnen ondergaan ze eerst een testfase, dan is een nieuwe app nog niet direct te vinden in de app store (om te voorkomen dat mensen per ongeluk een testversie installeren) maar kan wel door elke Homeygebruiker geĆÆnstalleerd worden. Als de ontwikkelaar van mening is dat de app goed genoeg is kan ie vervolgens een verzoek indienen de app als ā€œstabielā€ te publiceren, en dan verschijnt 'ie in de app store.

Bestaande apps ondergaan ook zoā€™n gefaseerde uitrol, daarvan zie je de stabiele versie in de app store en als je in de URL balk /test achter de URL plakt krijg je de (eventuele) testversie van de app te zien.

Als je HA wilt koppelen aan Homey, check dan zeker ook de MQTT Hub app en de bijbehorende thread op het forum.

En je geeft aan dat je kan programmeren, dan is Homey Script natuurlijk ook een optie. Dan heb je al veel meer mogelijkheden dan alleen flows bieden.