CO2 meter voor meten binnenklimaat

je kunt je WTW met 0-10 V aansturen? welke WTW is dat?

(volgens mij kan mijn Itho dat niet… :smirk: )

Dat is al een oude, een AWB. Op de printplaat zit een 0-10 V aansluiting terwijl de 3 standen-schakelaar intact blijft. De hoogste stand wordt aangestuurd.
In de situatie bij jou (ik ken de Itho niet) zal alleen een 3 of 4 standen schakeling aanwezig zijn? Ik zou de handleiding voor de monteur er bijnemen en daar eens kijken. Bij de AWB consumenten gebruikershandleiding heb ik niets kunnen vinden, maar in de handleiding voor de monteur stond een overzicht van de hele printplaat en zag ik ineens mogelijkheden.
Als er alleen een 3 standen-schakelaar is heb je ook wel mogelijkheden, ze zijn alleen wat beperkter.
Met de Netatmo zou je dan kunnen zeggen ik maak blokken van CO2 waardes. Bijv. 400 tot 700ppm stand 1, 700 tot 1000ppm stand 2 en daarboven stand 3.
Als je het wat ingewikkelder wilt maken zou je nog naar de trend kunnen kijken: verschil in ppm met 15 minuten geleden meer dan zoveel ppm dan in de standenberekening zwaarder laten meewegen (zowel in omhoog-als omlaagschakelen).

Ik kwam een advertentie tegen van deze CO2 / vochtigheidssensor:
Aranet sensor

Deze ziet er in elk geval netjes uit en werkt met een app. Misschien ook met Homey te koppelen in de toekomst?

Die Aranet komen bij testen goed uit de bus, dat mag ook wel voor dat geld.
Ik neem genoegen met wat mindere kwaliteit, maar uiteindelijk hetzelfde effect, door de Vindriktning sensor van Ikea om te bouwen.

De airq heeft ook CO2 en nog veel meer

1 Like

Voor als je de Aranet sensor al kostbaar vindt, deze airQ sensor kost 399,-.

Hoi Edwin ik ben nieuwsgierig hoe de Awair Element jou bevalt, ben al een tijd aan het orienteren welke meter het beste bij mij past.
Hij is nu weer te koop bij Amazon NL voor 149

www.nrgwatch.nl

Een wifi add-on voor andere dan CVE apparaten met RJ45 service interface zoals de HRU eco fan / HRU350, DemandFlow, QualityFlow, WPU en mogelijk meer.

Ik heb een Itho mechanisch ventilatiesysteem in de woning. Printplaat toegevoegd en via het uitlezen de sensor/bediening van de Itho is de CO2 af te meten in de kamer waar de sensor hangt.
Ook te koppelen met Homey!

De Awair bevalt goed. Hij is zowel via de cloud als lokaal te koppelen aan thuisautomatisering en is behoorlijk nauwkeurig en ook in de ruimte handig af te lezen.

Een ding om wel rekening mee te houden: die nauwkeurigheid is mede te danken aan een kleine ventilator. Die is bij mij na jaren nog even stil als voorheen, maar 100% stil is hij ook niet. Hij heeft ook op mijn hoofdeind van mijn bed gestaan en dan is hij hoorbaar. Ik vond het te doen, maar b.v. een netatmo co2 meter hoor je helemaal niets. In een woonkamer of studeerkamer merk ik er helemaal niets van.

Het gaat weer lekker met antwoorden aan de verkeerde, sorry voor dat. Ik wilde je bedanken voor je antwoord en vragen welke flows je met Homey gemaakt hebt?

Alleen 2 virtuele knoppen om de temp. en CO2 uit te kunnen lezen.

Nou, om eerlijk te zijn ben ik overgestapt op Home Assistant. Maar daar heb ik nagebouwd wat ik ook op Homey had: meldingen die waarschuwen wanner het handig is ramen dicht of open te doen. Helaas heb ik de flows dus niet meer om te delen.

Maar als de luchtkwaliteit slecht is en het raam dicht dus een melding om het raam te openen, als het regent en het raam open een melding om te sluiten. Verder als de temperatuur buiten hoger is dan binnen en binnen is het te warm, dan toch een melding het raam dicht te doen. Als het buiten koeler is weer het omgekeerde.

1 Like

Ik dacht dat jij ook een van de superusers was van Homey. Ik heb het even geprobeerd door een Pi te installeren met Home Assistant. Ben er na het installeren weer mee gestopt, te moeilijk voor mij.
Heb een Awair besteld en ga daar weer mee spelen. Nogmaals voor je adviezen.

Ik was wel een stevige Homey gebruiker, maar nadat ik Home Assistant eenmaal een beetje doorkreeg was er geen weg terug meer. Alles wat ik wilde kon daar en meer, en de ontwikkelingen gaan daar harder omdat er veel meer mensen aan het systeem werken dan bij Athom. Maar Home Assistant is wel lastiger onder de knie te krijgen inderdaad.

1 Like