CO2 meter voor meten binnenklimaat

Goedemiddag,

Zijn er hier mensen die goede ervaringen hebben met CO2 meters om het binnenklimaat in de gaten te houden?

Ik zie er 3 die koppelbaar zijn:

https://uk.getawair.com/products/element

Vooral die laatste spreekt me aan maar is hier niet leverbaar.

Welke hebben jullie in gebruik en welke zou je me kunnen adviseren?
Vooral de verschillende sensoren in een apparaat zijn mooi.

Ik hoor het graag, Bedankt!

Ik heb zowel een Netatmo als de Awair Element. Awair Element was tot voor kort via Amazon gewoon in Nederland leverbaar, maar nu zie ik deze niet meer. Chiptekort mogelijk, of is dit een gevolg van de Brexit?

Beide heb ik pas een maand of zo, de eerste indrukken zijn goed. De Awair is verreweg de meest uitgebreide. Als het puur om CO2 gaat ben je, zeker als je in meer ruimtes wil meten, uiteindelijk wel goedkoper uit. Wil je zoveel mogelijk meten, dan zou ik voor de Awair Element gaan.

Je hebt er nog een gemist. De eurotronic luchtkwaliteit sensor. Werkt via zwave en de eurotronic app (test versie).

Ik heb er Ă©Ă©n in gebruik en werkt naar volle tevredenheid. Is voor deze prijs natuurlijk niet een Ă©chte CO2 meter en geijkt, maar geeft wel een goede indruk van luchtkwaliteit en wijziging daarin. Heeft daarnaast ook VOC, temperatuur, luchtvochtigheid en dauwpunt. Voeding via USB aansluiting.

Hij hangt bij mij tussen keuken en kamer en ik stuur hiermee de centrale ventilatie (koken, bakken, veel mensen in huis => centrale ventilatie automatisch omhoog)

Dat ding meet geen CO2, maar probeert CO2 levels af te leiden van andere gassen.

Ik heb hier een netatmo staan, daar zit wel een echte CO2 meter in. Ding is redelijk nauwkeurig voor een goedkope NDIR CO2 sensor, zeker als de temperatuur een beetje redelijk gelijk blijft. In de zomer kan de afwijking toch nog best oplopen, vanaf 27*C omgevingstemperatuur zit de afwijking boven de 200 ppm. Is dat erg? Mwoah, in de praktijk niet echt. Of de CO2 nou 800 ppm is of 900 is nauwelijks relevant.

In de sensoren die wij in onze eigen systemen gebruiken zitten aanzienlijk kleinere afwijkingen. Maar ja, alleen die sensor kost inkoop al meer dan €30 bij 100+ aantallen.

Ja klopt, volgens mij gaf ik dat ook aan.

Voordeel voor mij is dat het een zwave apparaatje is. Dus lekker lokaal zonder app’s, account en internet verbinding. Weet niet of dat voor netatmo ook geldt. Kwestie van afwegingen.

Bedankt voor jullie input!

Deze lijkt me ook zeer ok, is nog wel in pre order maar niet echt goedkoop.
En ook belangrijk, nog niet ondersteund.

1 Like

Nee, het netatmo station werkt niet zonder account op hun website. Wel zonder app (ze hebben er wel een als je bijvoorbeeld toch ergens onderweg even wil kijken). Anyway, dat is inderdaad een afweging die eenieder zelf moet maken…

Zo dan, da’s wel een prijzig dingetje!

Houd hier maar even een oogje op: SCD4x CO2 Gadget | Sensirion

Ook de Ecowitt WH45
https://www.ecowitt.com/shop/goodsDetail/97
Dat werkt met mijn misol-app. Het vereist de misol-brug, maar heeft geen internetverbinding nodig.
Het heeft CO2, PM10, PM2.5, temperatuur en vochtigheid.

Ok, waar bestel je die?

868 versie?

2 Likes

Aan de prijzige kant maar de MCO Home CO2 sensor werkt super en nauwkeurig hier.

1 Like

Ik heb gekocht bij Amazon UK. Het maakt niet uit welke frequentie je krijgt, op voorwaarde dat de GW1000 die je krijgt dezelfde frequentie is.

Bedankt!

Die heb je niet gemist, het is een drama product, het is een schande dat eurotronic een dergelijk product voor die prijs op de markt heeft gebracht, en ze worden nog steeds verkocht. Trap er niet in(dat heb ik al gedaan)

Ik zoek er ook Ă©Ă©n, liefst compatible met Homey. Ik heb nu een eenvoudige die CO2 kan meten, maar geen logging en geen connectiviteit, dus je moet 's nachts op het ding kijken om te zien hoe het gaat.

Ik neig naar deze: MCOHome App voor Homey | Homey
maar kan niet echt vinden of de MCOhome CO2 meter “redelijk betrouwbaar” werkt?

Iemand ervaringen mee?

Ik heb verder ook helemaal geen zwave apparaten (wel wordt alles in huis bestuurd met Shelly (wifi) en Aqara sensoren (zigbee). De afstand tussen Homey en de slaapkamer is dan ongeveer 5 a 6m incl. 2 (HSB) wanden.
Zou dit werken met alleen deze MCO sensor, of moet er een meshdevice tussen op zo’n afstand?

(NB ik wil vooral de slaapkamer regelmatig kunnen monitoren, 's nachts, de rest van het huis zou ik af en toe een keer kunnen meten door het ding te verplaatsen)

1 Like

@zakraket
Ik gebruik de Qingping nu al een tijdjes, deze werkt erg mooi.
Deze is zelfs betaald door de energie voucher van de gemeente.
Succes!

Lijkt me een goede kandidaat, maar koppelbaar met Homey? Ik zie wel wat googlehits met vragen daarover maar niet meteen of ie (inmiddels) koppelbaar is

(lijkt me op zich wel als je t hier op t Homey forum zet…?)

Met een echte CO2 meting? (of een afgeleide zoals hierboven ook besproken werd bij een ander device)

Sinds een half jaar gebruik ik Netatmo (en een Qubino module op de WTW) en stuur zo m.b.v. de CO2 waardes van de Netatmo de WTW aan, overdag Netatmo (hoofd)module in de woonkamer, in de nacht d.m.v. de Netatmo module op de slaapkamer. Dat werkt eigenlijk perfect.

1 Like

Daar zijn de zoekfuncties in de appstores voor :grimacing::upside_down_face:

.
https://store.homey.community/app/com.maxmudjon.mihomey
Als het type overeenkomt