Ik wil een boiler aanschaffen en deze ‘slim’ laten schakelen op basis van teruglevering van stroom.
het gaat om de Itho Daalderop Elektroboiler 80L Duo, deze heeft 2 elementen : 1000W en 1750W.
Ik kan dus schakelen op een teruglevering van > 1000W, >1750W en > 2750W
Ik moet hiervoor echter wel 2 schakelaars hebben die deze stromen dagelijks meerdere keren aan en uit kan zetten.
Kan iemand mij advies geven ? Ik overweeg een Shelly Pro 4PM waarvan ik dan 2 aansluitingen gebruik. Deze kan ik dan mooi in een kleine onderverdeelkast met dinrail plaatsen.
Of zou ik beter 2x een Shelly Pro 1PM kunnen nemen ?
Beide hebben als voordeel dat ik ze via LAN kan aansluiten, ik heb in de berging 1 UTP kabel liggen.
Maar kan/kunnen deze die belasting aan ? Ik zou de stroom kunnen schakelen met een paar relais, die wellicht daar wat beter tegen bestand zijn, maar dan nog zal de slimme schakelaar meerdere malen per dag moeten schakelen. Ik kan me voorstellen dan een lichtschakelaar oid niet voor dergelijk gebruik geschikt is. En met een relais moet er weer een aparte energiemeter tussen zetten.
Uiteraard zal ik wel iets van een timer in de flow bouwen zodat de schakeling niet elke minuut gaat schakelen, maar met een fluctuerende opbrengst over de dag zal 2x per uur of zelfs per half uur niet heel gek zijn.