Beste temperatuur sensor voor mijn airco in woonkamer

Beste leden,

Ik zoek een sensor die de temperatuur meet alsmede de luchtvochtigheid.
Nu heb ik daar een weerstation met binnen unti voor aangeschaft en ben middels dit forum er achtergekomen dat de update frequentie lang duurt omdat het via een server gaat.
Nu is mijn vraag is er een sensor die dat realtime meet en mijn Homey Pro 2023 realtime up to date houd waardoor mijn airco direct kan reageren op temperatuur wisselingen. En niet zoals nu met mijn Netatmo weerstation pas na 20 minuten.

Alvast super bedankt voor de adviezen en het meedenken.

Groet Barry

Een Aqara temperatuur en vochtigheid meter?
Voor 20-25 euro en die zijn redelijk snel zeker ten opzichte van bijvoorbeeld Netatmo.
Als je op AliExpress kijkt kun je ze voor onder de 10 euro krijgen.

Hoi Hugo,

Ten eerste dank voor je inbreng, ik heb uiteraard even gekeken, omdat ik niet weer iets wil kopen wat niet naar behoren werkt zoals de Netatmo set (als weerstation prima overigens). Hieronder een screenshot van de website van Agara over de nauwkeurigheid en de interval;

Eigenlijk is die halve graad mij te veel want als deze bv 0,4 graad zakt en blijft hangen voor een uur kan het flink onaangenaam worden.
Ik zoek dus eigenlijk iets die bij elke verandering Homey op de hoogte brengt.
Aan de hand van mijn flows bepaal ik dan of er iets gebeurd of nog niet.

Daarbij wil ik er ook 1 in de keuken gebruiken als er gekookt word dat deze de airco aanstuurt om over te gaan naar ontvochtigen. Maar als dit pas na een stijging van 6% is of een uur…dan wordt het al vrij vochtig ben ik bang alvorens mijn airco die omzet maakt.

In iedergeval dank voor het meedenken en de tijd en energie, wordt gewaardeerd.

Groet Barry

In dat geval zul je iets moeten zoeken dat niet op batterijen draait vermoed ik.
het feit dat er een dergelijke hysterese pas gereageerd wordt heeft te maken met de batterijduur.
Als het sneller gebeurd zal de batterij sneller leeg zijn en begint de ‘klant’ te klagen.
Maar van een dergelijke niet op batterijen functionerende sensoor weet ik niets en zal je dan aan de community over moeten laten.

Hoi,

Dank voor de info…het mag ook gerust een usb gevoede sensor zijn geen probleem.
Ik wacht rustig af…hopelijk heeft er nog iemand eer oplossing of een idee.

In iedergeval al hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

Fam. Kleinlangvelsloo

Verzonden vanaf Outlook voor Android

In de praktijk werkt het prima met de xiaomi sensors en updaten ze veel eerder dan aangegeven. Die van mij reageert met stappen van 0.1/0.2 graden. (wel het vierkante model de oude ronde reageren idd pas bij 0,5 graad)

Die reageren dus direct bij een temp schommeling? En niet pas na 10 min ofzo?

Dit model b.v:
Xiaomi MI TEMPERATUUR- EN VOCHTIGHEIDSMONITOR 2 https://amzn.eu/d/bYpDxdv

Deze heb ik, en die rapporteren direct bij temperatuur schommelingen.

Ik zie dat die uitverkocht is…zou dit een alternatief zijn denk je? Het lijkt mij ongeveer gelijk…alleen ik zag dat de app niet werkt op een 2023 pro Homey :see_no_evil::see_no_evil:
Maar toch hierbij de link;

SONOFF SNZB-02 ZigBee Mini Binnentemperatuur- En Vochtigheidssensor, Gebruikt Om Het Binnenklimaat Te Bewaken, Alexa/Google Home Compatibel, Vereist SONOFF ZigBee Bridge, Inclusief Batterij https://amzn.eu/d/d2cN1In

Ik gebruik zowel de Aqara Temperatuur en vochtigheidsmeter (niet de T1 versie) als Aeotec aërQ Temperature & Humidity Sensors (Z-Wave). Beiden werken prima. Je moet uiteraard wel stabiele Zigbee en Z-Wave netwerken hebben. Ik gebruik daarvoor Aeotec range extenders voor zowel Zigbee als Z-Wave. Beide soorten sensoren werken prima en kunnen temperatuurverschillen van 0.1 graden rapporteren.

De Zigbee en Z-Wave sensoren werken op batterijen. Ik heb voor de aansturing van mijn airco ook een Tado Smart AC control die de temperatuur meet. Als je een apparaat wil wat op netspanning is aangesloten dan is dat ook een optie. Ook die kan een verschil van 0,1 graad rapporteren.

De FRIENT motion PRO werkt ook uitstekend. Geeft ook elke temp. wijziging door, ongeacht beweging of niet.

SwitchBot Thermometer Hygrometer gebruik ik in de badkamer en keuken (15-20 euro). Refreshrate is 4-5 seconden en batterij gaat een jaar mee. Connect via bluetooth met Homey of via een Switchbot hub en de cloud met Homey.

Ik heb inmiddels de Fibaro motion sensor Z-wave aangeschaft.
Deze werkt ook naar behoren moet ik zeggen.

Ik wil er nog 1 hebben met luchtvochtigheid meting…dus ik kijk daar ook nog even naar.

In iedergeval allemaal al dank voor de adviezen en ideeën.

Hallo. Aeotec multisensor 6 gebruik ik. Deze kun je met een adapter (niet meegeleverd!!) permanent van stroom voorzien. Hierdoor kun je de interval van rapportage zeer kort zetten. Voor korte intervallen waar jij naar zoekt geen sensor op batterij nemen, tenzij je aandelen in de batterijindustrie hebt.

Hoi,

Dat is inderdaad een hele mooie sensor die veel meet. Wat wel fijn is…net wat je zegt…dat deze aan de voeding kan waardoor een realtime meting gedaan kan worden.

Dank voor de info

Philips Hue bewegings sensor meet ook luchtvochtigheid en temperatuur . Tevens groot bereik !

Ja dat doet hij inderdaad…alleen naar mijn idee niet realtime, maar met een interval van een X aantal minuten. Echter is dit ook niet in te stellen wanneer de metingen plaats vind.

Kan je deze sensoren rechtstreeks koppelen aan de home pro 2021? Of heb je. Nog een hub nodig?

Groetjes Erwin

Ik heb een pro 2019. De sensor is rechtstreeks via zwave gekoppeld. Werkt prima bij mij.