Athom's keuze v Mobile App en verwijderen vd Desktop Interface/WEB UI in Homey v2.0.0 [NL]

Dat heb ik ook gedaan. Maar vind ik alleen handig voor een enkele flow, of het checken van status interessant. Niet , zoals ik moest, 200 flows schrijven.
De iPad was het toverwoord

Edit: wat ik ook handiger vind is dat je met iPad en telefoon mobieler bent.
Je kan makkelijker op locatie pairen en status checken

Ik heb toch enige spijt van de upgrade naar versie 2.0.
Ik ben absoluut niet tegen verandering. Maar momenteel werkt 5% van mijn flows niet meer.
En de helft daarvan kan ik niet meer fixen via de IOSapp of Android versie.

flows die je niet kan fixen? Welke kaarten mis je?

De vraag is dus wat de oorzaak hiervan is. Dan kunnen we je helpen

1 Like

Hi Jeroen,
Ik ervaar meerdere problemen.
Maar laat ik voor dit moment op één houden.
Ik heb 3 flows waarbij Homey d.m.v. de aanwezigheid van een mobiele telefoon detecteert wie er thuis komt. De trigger “een specifiek persoon kwam thuis” werkt niet meer voor geen enkele flow. :frowning:
Ik hoop dat je mij hiermee kan helpen.

Aanwezigheid is in 2.0 inderdaad een zorgenkindje. Je hebt in de app onder settings->privacy de optie ‘gebruik thuis/afwezig’ detectie. Die staat standaard uit. Die moet je dus aanzetten. Als die niet werkt, en dat is wel een veelvoorkomende klacht dan heeft dat waarschijnlijk te maken met dat je telefoon aggresief de homey app afsluit waardoor de app de aanwezigheid niet kan doorsturen.

Je kunt beter naar een alternatief kijken. Dat kan via bijvoorbeeld Tado of via Unify app. Voor beide heb je dan wel de juiste hardware nodig. In het geval van Unify is een raspberry pi met de unify controller software + een unify wifi punt vereist.

Er zijn ook andere opties als owntracks etc. Het is niet handig maar dat is wel een mogelijke oplossing

Na vele optie’s geprobeerd te hebben ben ik uitgekomen op geofence icm homekit. Via automations heb ik een ipad als hub ingesteld. En daarna in homekit een aantal regels ingesteld bv als ik vertrek zet een virtueel device op aan enz. Werkt bij mij 100%. Voorwaarde is wel dat je je ipad niet uit moet zetten. Werkt trouwens ook met een apple tv

2 Likes

Goeie tip!

Al zouden ze het 2 jaar geleden al hebben aangekondigt. Ik lees niet alle blogs en nieuwsbrieven of wat dan ook van Athom. Het overgrote deel van die info gaat over wat voor geweldige dingen ze doen.

Maar in de nieuw app kan ik niets een vinden hoe ik weer ‘inzichten’ moet maken…

Is er info bekend hoe de homey aan te sturen? De app zal toch ook via een api of zo met de homey moeten communiceren.

Ik heb nu dus inderdaad spijt van de upgrade naar 2.0. Geen webinterface betekent voor mij geen homey meer gebruiken.

1 Like

Zoals al beantwoord in het andere topic op jouw doe ik het hier ook maar voor andere mensen, wel het minste wat je kan lezen voor meer vragen te stellen:
Wat is er veranderd in homey v2

Hm Caseda, in dat stuk staat niet dat de web interface ook verwijderd is, er wotrdt alleen gesproken over de app en de desktop interface.

Over inzichten wordt verteld dat er een briljante oplossing is gevonden voor het beperken van dataopslag door inzichten. Hoe briljant, rrdtool bestaal al bijna een eeuw …
Verder staat er niet waar ik de inzichten nu moet bekijken nu de web interface weg is. Ik kan dus niets in de app vinden.

Wellicht weet je ook een antwoord op de vraag waar ik info kan vinden over een ‘api’ naar de homey toe, want dat staat ook niet in dat artikel

1 Like

Ze hebben tussen de Kickstarter release en de huidige plaats waar het staat ooit ca 1.5 jaar geleden één letter in de URL aangepast. (Met een redirect voor de oude garde)
De link naar de Developer’s info staat al sinds het begin onder aan iedere pagina op https://www.athom.com onder developer of ontwikkelaars

Ik zal je niet vertellen waar Google mee komt als ik Api en Homey invoer…

Wist je trouwens wat in de volksmond de web interface was eigenlijk volgens Athom niet bestond? Je diende namelijk gebruik te maken van de desktop app op Windows of Mac.

Maakt het natuurlijk niet minder vervelend dat er een verandering is…

Grappige is dat we er op dit forum tot vervelens toe op zijn gewezen vooral gebruik te maken van de browser (via homeynaam.local) en niet van de desktop app omdat die ging verdwijnen… :thinking:

Sommige zijn erger dan een vrouw! *zucht

Ik heb geen Mac en ik heb geen windows pcs. Ik doe alles met Linux. Dus de webinterface was het enige waar ik uberhaupt wat mee kon (tot de 1e app kwam maar dat stelde niet veel voor).

Zo grappig. De hele wereld roept al jaren dat bvb Java zo goed is omdat het op alle omgevingen draait. Dus je kan je applicatie op een telefoon, windows, max linux etc draaien. 1x developpen de de hele wereld bereiken.
En wat doen we, we beperken ons tot 1 sullig klein apparaatje waar je het mee moet doen. in plaats van met 10 vingers kunnen werken worden het maar 1 of 2 afhankelijk van hoe goed je met je telefoon om kan gaan.
En voor de wat ouderen, en over niet al te lange tijd ook voor wat minder ouderen, tot jeugdigen toe, kan je iedere keer je leesbril opzetten om het nog een beetje te kunnen volgen.

3 Likes

Ik ben geen ontwikkelaar maar ik vroeg me af of het niet mogelijk was om Node Red met homey te combineren om zo toch een visuele flow editor te krijgen op een desktop computer.

Ja, dat is mogelijk, zie de MQTT Hub/Gateway thread.

1 Like

Ik bedoel dan niet via mqqt maar zoals node red in verbinding staat met home assistant

De MQTT Gateway app hanteert de Homie conventie, ik had gedacht dat daar wel Node-RED support voor was (zodat je niet zelf moeilijk moet gaan doen met MQTT topics, want dat lijkt me inderdaad niet erg handig).

There is an extension available. Did not test it, so I don’t know if it’s useful.

1 Like