Athom's keuze v Mobile App en verwijderen vd Desktop Interface/WEB UI in Homey v2.0.0 [NL]

tussen voorstellen en daadwerkelijk doen zit vaak een wereld van verschil. Heb vanaf dag 1 al de Beta app ( lijkt erg op V2 ) en moet zeggen dat het aanmaken van flows helemaal niet zoveel verschil maakt. Het onderhouden van flows daarentegen…

Het toevoegen van een zoekfunctie zou dit al enorm kunnen verbeteren!

Ah, dat klinkt goed! Het onderhouden van flows doe ik zelden (als in, kijken of ik ze kan verbeteren, toch?), dus als het aanmaken goed gaat, vind ik het prima. :slight_smile:

Ik wacht wel op de stable release denk ik.

Voorstel; ik heb meer dan 30 devices en even veel flows.
Moeilijk te bewerken en te beheren op een smartphone. Misschien moet Athom met een soort van onderhoudscontract PRO in de markt komen af te sluiten met een kleine jaarlijkse vergoeding van een paar tientjes.
Zo wordt het ontwikkelen en onderhouden van een desktop versie en nog wat extra functies voor gevorderde gebruikers misschien toch lonend.
Het geeft ons, gevorderde klanten, dan een keuze.

1 Like

het verschil met de huidige mobiele app is dat in de nieuwe versie het mogelijk is om per device te zien welke flows er aan gekoppeld zijn.

Dat is super handig als je bijvoorbeeld een boel flows hebt die dezelfde lamp ( in verschillende situaties) aan stuurt. Dan kun je vanuit de device -> flows view direct naar de betreffende flows.

1 Like

Ik vind het het een vooruitgang, de flow editor via de app. Ook hier een paar honderd flows en het is reuze handig om even een flow aan te passen als je met je telefoontje op de bank zit. Denk als je in de opbouwfase zit een desktop versie wel weer een goede aanvulling kan zijn vanwege het overzicht.

2 Likes

Heb je de nieuwe app al geprobeerd?? Hij werkt echt super. Was eerst ook er tegen dat de web ui weg zou gaan, maar nu ik de nieuwe app heb geprobeerd zeker geen spijt van. Flows maken is nog net zo makkelijker als op de pc.

Misschien vreemd maar ik heb nog maar net vernomen dat Homey 2.0 word ingevoerd met alle gevolgen van dien voor window (laptop) gebruikers. Het is niet zo dat Homey een duidelijke nieuwsbrief hierover heeft uitgevaardigd, of heb ik die door alle reclame voor randapparatuur gemist?.

Kort samengevat vraag ik me af of Homey zomaar een (windows) webinterface kan laten vallen. Ik heb zelf een visuele handicap. Niet heel erg maar als alles straks op een klein gsm scherm gedaan moet worden heb ik wel een probleem. Ook gewone Homey gebruikers vinden dit idee kennelijk een slecht idee. Ik begrijp best dat een klein team niet alles kan doen, maar vraag dan de enorme achterban hiermee te helpen. En dan bedoel ik niet dat een derde partij een interface in elkaar knutselt en dat Athom (homey) daar niets mee te maken heeft. Athom (Homey) heeft mij indertijd een apparaat verkocht met de mogelijkheid deze te gebruiken met een web interface (windows). En nu word er besloten dat dit niet meer kan na een update. Athoms keuze wellicht maar niet de keuze van jullie klanten.

Ik vraag mezelf af is dit juridisch wel in de haak. Kan Homey (Athom) dit zomaar doen? Dit is dus ook een vraag aan juridisch onderlegde medegebruikers. Kan dit zomaar. En zijn er mogelijkheden dit juridisch aan te pakken.

Ik hoop op een positieve reactie. Mijn bedoeling is absoluut niet Homey of Athom in een slecht daglicht te zetten. Ik ben zelf veel te happy met mijn Homey. Maar ik vind wel dat Athom (Homey) zich moet beseffen dat je niet zomaar een heel systeem aan de kant kan schuiven. Een veel te grote groep gebruikers heeft kenbaar gemaakt het niet eens te zijn met dit besluit. Ik vrees dat als iedereen hiervan op de hoogte word gesteld eea uit de hand gaat lopen. En dat zou jammer zijn. Ikzelf ben er van overtuigd dat dit besluit heel veel nieuwe gebruikers gaat afschrikken. Homey was een toegankelijk en zelfs professioneel te gebruiken systeem. Maar word nu gedegradeerd tot een grappig hebbedingetje. Dat heeft niets te maken met de hardware maar alles met het gebruikersgemak van de software. Bezint eer u begint Athom (Homey).

6 Likes

Volgens mij kun je via https://developer.athom.com nog best een eind komen qua “web API”. Waarom maakt Athom die niet een paar stappen verder af voordat 2.0 stable wordt vrijgegeven?

Volgens mij ontbreekt alleen de flow editor zo ongeveer… en zit er wel veel te veel in wat normale gebruikers niet nodig hebben.

1 Like

Bereid je voor op het volgende antwoord (wat ik de afgelopen tijd al veel vaker heb gehoord): “Je hoeft niet te upgraden naar versie 2.0”.

Dus je blijft zitten met een Homey op 1.5 die langzaam maar zeker steeds verder achter raakt, want app developers spenderen hun tijd ook liever maar aan één versie (nog even afgezien van het feit dat de app store geen fatsoenlijke mogelijkheid heeft om apps voor beide versies van de firmware tegelijkertijd aan te bieden).

Of je gaat horen dat “versie 2.0 helemaal open is, dus iedereen kan er een web interface voor maken”. Wie die “iedereen” is, is alleen niet duidelijk. Er zijn in het verleden wel pogingen geweest van app developers om op basis van de Web API een web interface te maken, maar uiteindelijk zijn die (mede) gestrand op het feit dat die interfaces alleen door technisch onderlegde mensen geïnstalleerd konden worden. En daar komt nog bij dat app developers óók nog (best veel) tijd kwijt zijn aan hun eigen apps. En dat naast hun normale “day job”.

Over juridische consequenties durf ik me niet echt uit te laten. Je kunt natuurlijk beargumenteren dat je een product verkocht is dat niet aan de gewekte verwachtingen (meer) voldoet. Daarover zijn een paar jaar terug kamervragen gesteld, waarbij deze uitspraak wel relevant lijkt:

Of een dergelijke aanpassing is toegestaan, hangt af van wat er tussen partijen in de overeenkomst is afgesproken. De informatievoorziening van de verkoper dan wel producent richting de consument is hier cruciaal. De consument baseert verwachtingen van een product op deze informatievoorziening, en sluit vervolgens al dan niet een overeenkomst af.

Maar nogmaals, wat de juridische consequenties daarvan zijn weet ik niet (IANAL).

1 Like

Ik heb al die dingen gelezen en gehoord. Denk dat het grootste probleem is dat Athom (Homey) niet graag luistert naar haar klanten. En die heb je wel nodig als je Homey wilt blijven verkopen. Ik lees vooral dat zijzelf helemaal happy zijn met hun besluit. Maar ik en heel veel andere gebruikers niet. Voor mij gaat het een groot probleem worden alles op een klein scherm te doen. Ik heb financieel niet de mogelijkheid giga android (lees beeldscherm) apparaten aan te schaffen. Regelmatig moet ik een apparaat in Homey opnieuw aanmelden. Dat betekend dat de flows waarin het apparaat word gebruikt ook opnieuw ingesteld moet worden. Buiten dat het irritant is dat apparaten niet gezien worden is het opnieuw instellen een rot klus. Mijn visuele capaciteit is beperkt. Tot op heden heb ik geen werkbare backup mogelijkheid gezien. En dat zal met de android-app wel helemaal onmogelijk zijn tenzij Athom me anders kan meedelen.

De door mijn mede-lezer genoemde kamer vragen zijn geloof ik gesteld naar aanleiding van mobile telefoons en hun updates. Die hebben geen betrekking op software gebruikt in de Homey denk ik. Wat wel van belang kan zijn is de kopers bescherming. Je mag aannemen dat een apparaat als Homey minstens een aantal jaren op dezelfde manier en met de juiste ondersteuning gebruikt kan worden. En dat zie ik met het afschaffen van de windows App niet gebeuren. Niet updaten naar de nieuwe versie betekend ook geen update (beveiliging) van de windows app. En dat is het grootste probleem lijkt mij. Ik begrijp overigens best dat het veel werk is eea up too date te houden. Maar Homey is nu volwassen geworden en het word tijd dat de mensen die de touwtjes in handen hebben bij Athom (Homey) ook volwassen worden en gaan luisteren naar hun gebruikers. Ik vrees dat anders Homey met een sputter en sisser van de wereld verdwijnt en daarmee heel veel gebruikers boos achterlaat. Zonde van alle tijd en moeite die in dit mooie product zijn gegaan.

4 Likes

Ik vind het een overdreven negatieve benadering. Ik kan begrijpen dat het niet iedereen naar het zin gemaakt kan worden. Maar na het zien en gebruik van Homey 2.0 op de mobiele versie heb ik er vertrouwen in dat dit een prima alternatief is voor de webversie. Het is even wennen en meegaan met de tijd, maar als de ontwikkeling hierop word geconcentreerd heeft Athom een prima product en platform voor een prijs waaraan volgens mij geen enkel ander product kan tippen.

Zelf ben ik gebruiker van de iPhone, deze heeft mogelijke toepassingen welke gebruikt kunnen worden bij een visuele beperking. Ik weet niet of dit ook mogelijk is op een Android toestel? Wellicht kan dit je iets verder helpen?!

1 Like

Ben zelf al vanaf dag 1 beta tester van V2 (RC-x). En ik moet zeggen dat @Ruud gelijk heeft. Het valt allemaal 1000% mee. En ja er zullen zeker zaken zijn die te verbeteren zijn, maar daarom is het test. Ik ben op dit moment tevreden. Dat een paar apps niet werken is mijn eigen verantwoordelijkheid, dan had ik niet zo ‘eager’ moeten zijn om te updaten. Zelf heb ik aangegeven bij Athom dat het misschien makkelijk is als een ‘apparaat’ wordt geslecteerd zodat je ziet bij welke flows hij een onderdeel is.

@HJHoevenaars ik neem aan dat op een tablet ook een functie zit voor letters/contras aanpassing. Anders geef ik de tip om BigNox (android emulator voor windows) eens te proberen. Deze heb ik op mijn Surface geinstalleerd en kan zo fullscreen de Homey App (2.0 RC-4) gebruiken.

4 Likes

Het is enorm frustrerend dat er ook door lezers van mijn commentaar op Homey volledig voorbij word gegaan aan het feit dat veel mensen niet gebruik maken of niet kunnen gebruikmaken van kleine schermen. Mijn opmerkingen zijn niet negatief over Homey enkel kritisch op het feit dat een windows platform in de toekomst niet meer gebruikt kan worden. Ik vind het fijn dat i-phone of i-pad gebruikers helemaal happy zijn maar de wereld heeft ook nog meer dan 150 miljoen windows gebruikers en is daarmee dacht ik nog de grootste in computer besturing systemen (meer dan 60%). MacOs heeft iets van 6% (hou me ten goede). De discussie gaat dus niet over hoe anderen aankijken naar het nieuwe systeem, daar heb ik geen namelijk geen probleem mee. Maar zoals ik al zo vaak heb aangegeven is mijn probleem het verdwijnen van de mogelijkheid Homey te kunnen instellen vanaf een Windows computer.

5 Likes

Kijk eens hier:

Heerlijk om te gebruiken op deze manier. Meer Windows kan ik er helaas niet van maken.

4 Likes

Er kan blijven doorgezeurd worden. Ik was er ook flink op tegen. Maar op een gegeven moment begint alles te wennen. Nu bij RC-7 komt ook de toevoeging insight/inzichten. Daar ik energie neutraal woon wil ik graag alles meten. Was ook fel, maar wordt steeds meer tevreden. Dus voor mij is het niet app-only (https://accounts.athom.com/), zie het insight ‘bewijs’.

3 Likes

Ja leuk zo’n foto van een (windows) tablet, die heb ik niet. En ik dacht dat ik het over een windows pc had en de incompatibility met zo’n (PC/Laptop) systeem en Homey 2.0. Ik mis regelmatig apparaten op Homey, die moet ik dan opnieuw installeren. Lastig maar het is niet anders. Op mijn laptop gaat dat prima. Maar vele flows opnieuw instellen via mijn android gsm… Nee dat ga ik absoluut niet fijn vinden, laat staan dat ik uberhaubt goed kan zien op zo’n klein scherm wat ik doe.

Het is echt gewoon niet anders. Ik wilde je alleen laten zien dat middels (bignox) het ook te doen is via een Windows device/os. Ik vraag mij dan ook steeds af hoeveel mensen zo gezeurd hebben bij het overgaan naar Windows 10. Of zijn er nog gebruikers van windows 95,98,me,xp, viste en 7 ? Het is op een gegeven zo.

In ieder geval. Ik was eerst sceptisch, maar nu ontzettend positief verrast.

Ik zie het verschil tussen een Windows tablet en PC/laptop niet? De benadering is exact gelijk behoudens dat PC/laptop nog met muis en toetsenbord kan worden bediend.

@Sjalabert draagt hier volgens mij een prima oplossing aan voor diegene die vast willen houden aan een PC/laptop. Ik ga dan ook met @Sjalabert mee, dat ik ook alleen maar positief verrast ben in het gebruiksgemak van Homey 2.0.

2 Likes

Alles kan natuurlijk en het zal ook wel werken.
Je kan vandaag de dag ook met paard en wagen naar Parijs als je wilt.
Of dat de meeste praktische en plezierige oplossing is, is de vraag.
Zo zie ik het ook met deze app.

Ik zie mij gewoon niet priegelen op zo een klein scherm.
Alleen al tekst invoeren is behelpen.
Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik het nog niet geprobeerd heb.
Een iPad app zou mij al behoorlijke helpen denk ik.

Ik wacht nog rustig af voordat ik overga naar V2.0

3 Likes