[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

Ik heb een nieuwe versie van PBTH gemaakt speciaal voor Sessy: Power by the Hour | Homey

image

Hiermee kun je veel preciezer bijhouden hoeveel Sessy oplevert omdat het rekening houdt met laad/ontlaad verliezen. Ook kun je de Round Trip Efficiency (RTE) makkelijk bepalen. De RTE geeft de efficientie van het hele opslag systeem aan, gemeten op de ‘stekker’ naar het spanningsnet in huis.

Op basis van een paar dagen meten kom ik met Sessy op een RTE van ruim 82%. Dus bij het volladen van Sessy, en weer volledig ontladen, raak je bijna 18% energie kwijt. Dat is in lijn met vergelijkbare systemen.

Een tweede belangrijke functie is de flowcard die ik heb gemaakt om optimale momenten te kiezen voor laden / ontladen op basis van dynamische stroomtarieven. Hier heb ik flink op zitten puzzelen, en ik ben echt trots op het resultaat! Het algoritme gebruikt de actuele SoC, laadsnelheid, ontlaadsnelheid, verliezen, en alle bekende toekomstige prijzen. Via een ‘brute force’ berekennig worden miljarden mogelijke strategieen doorgerekend en de meest gunstige strategie gekozen. Het is voor Homey dan ook een zeer CPU intensief klusje. Gebruik spaarzaam, bijvoorbeeld maximaal 1x per uur!

10 Likes

Heel gaaf dit zeg!
Heb hem meteen bij mij aangepast en je nieuwe flow erin verwerkt. Heb je toevallig nog iets meer info betreft die brute force berekening?

Dat is het geheim van de smid :wink:

Maar het werkt super!

1 Like

Mocht je ooit wat meer willen delen van het geheim van de smid, hou ik mij aanbevolen :wink:

Vraag. Eind deze maand heb ik in totaal 6 Sessy’s. Kun jij in power by the hour wellicht een mogelijkheid toevoegen voor het samenvoegen van meerdere sessy’s. Een soort totaal som?
En houd je geheim van de smid ook hier rekening mee als er meerdere sessy’s gaan draaien?

Ben jij er ook al achter wat de sweet spot is van de Sessy qua laden en ontladen, qua vermogen? Wanneer de omvormer het meeste rendement heeft zeg maar.

Nee, dat komt niet in PBTH. Maar bijvoorbeeld met de GROUP app kun je zelf een virtueel apparaat maken en waarden totaliseren.

Ja, voor iedere Sessy wordt apart geoptimaliseert. Dat is ook het beste omdat de SoC van iedere Sessy anders kan zijn.

Je zou zelf kunnen meten, maar ik verwacht maximaal rendement bij maximaal laad/ontlaad vermogen. Dat komt omdat er ‘fixed’ verlies is van de ventilatoren bijvoorbeeld.

Dankjewel voor de info!
Ik ga er verder mee aan de gang en als ik ook wat meer info heb, laat ik het hier even weten.

1 Like

v1.0.8 is klaar als test versie.

Met deze versie kun je het maximale vermogen separaat instellen voor zowel laden als ontladen.

Veel plezier er mee!

1 Like

Komt binnenkort de nieuwe Sessy p1 data ook beschikbaar?

Er wordt nog gewerkt aan de inhoud van de P1 info, dus eerst moet dat definitief zijn. En de verdere Homey app ontwikkeling zal samenhangen met die van de cloud versie. Zie laatste nieuwsbrief van Sessy:
“Ondersteuning van de cloud versie van Homey wordt nog uitgewerkt.”

Via tweakers begreep ik dat er nu al aanvullende info is toegevoegd.

"Slimme meter details - Aan de API van de Sessy P1 meter is de mogelijkheid toegevoegd om meer informatie uit je slimme meter te halen. In de toekomst gaan we hier nog meer informatie aan toevoegen. "

Er zal dus nog meer info bijkomen (bv de kWh standen verwacht ik).

Zorg je wel dat om 3 uur vanmiddag je Sessy gaat laden?

3 Likes

Ter info: Aanstaande vrijdag is er een Sessy gebruikersdag. Als je een Sessy hebt gekocht ben je daarvoor uitgenodigd via email. Onder andere de Homey app wordt daar getoond.

Tot vrijdag?!

1 Like

Kunnen je ook deelnemen als je nog geen Sessy hebt gekocht?

Had ik net besloten om niet te gaan (de 3 data komen me agenda technisch slecht uit), lees ik nu hier dat jij ook aanwezig bent @SessyDev…? Begin ik toch nog te twijfelen… :thinking:

1 Like

@Torch1969 Ja ik ben er a.s. vrijdag bij.
@Arnold_vd_Linden ik heb je vraag doorgezet naar Sessy. Maar volgens mij is het alleen toegankelijk voor Sessy kopers.

Maar alleen als je daarvoor bent uitgenodigd! Ze plannen meerdere dagen, en je wordt op een bepaalde dag ingedeeld om logistieke redenen.

Bericht van Roeland (1 vd oprichters van Sessy):

Iedereen met de link in de mail kan zich opgeven. ‘Gebruikersdag’ is een beetje een verkeerde term. Het is meer een ‘kopersdag’, dus iedereen die een Sessy heeft gekocht (aanbetaald) kan naar die middagen komen.

@Johan_Elbert wil je daarom svp je post aanpassen en het adres verwijderen? Thx!

Bedankt voor de opheldering.
Jammer dat ze geen sessies :wink: hebben voor potentiële klanten waar duidelijk de mogelijkheden worden toegelicht.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/75606736#75606736

Vraag gaat over zowel Homey besturingsflows gebruiken, en ook Sessy NOM aan/uitzetten.

Normaal gesproken zou ik zelf OF de besturing aan Sessy portal overlaten, OF volledig zelf in de hand nemen met Homey. Het laatste doe ik zelf natuurlijk :hugs:

Je kunt wel allebei gebruiken, zoals weergegeven op het tweakers forum, maar dan moet je ook via een flow de besturing door Homey aan/uit zetten. Als je in de settings aan hebt staan dat Homey altijd de besturing forceert gaat dat niet goed bij het aanzetten van Sessy NOM. Homey zal dan na enige tijd namelijk de besturing weer naar zich toe halen, en daarmee Sessy NOM uitzetten.

Ik zou zelf dus geen gebruik maken van Sessy NOM, maar een Homey NOM flow maken. Een voorbeeld daarvan is bovenaan dit topic te vinden.