[APP] Nibe vÀrmepumpar

Tack @KeystoneJack!

Har testat nu. Kompressorstatus ser rĂ€tt ut, men Eltillsatsstatus visar “Startar” nĂ€r den egentligen Ă€r “FrĂ„n”.

Skulle du kunna skicka en likadan json fil som sist? Fast med datan frĂ„n ”3.3 tillsatsinfo”

@KeystoneJack Skickat i PM.

Tack! Men jag har inte fÄtt nÄgot Àn

Jag har grÀvt mer i elltillsats-status och mÀrkt att det Àr fel frÄn myUplinks sida. Jag har felrapporterat det till dem sÄ fÄr vi se vad de svarar. Men jag lÀgger till kompressor-status iallafall. Innan jag slÀpper det live sÄ vill jag bara göra flow-cards för kompressor-status

1 Like

Sent svar! Har fortfarande samma problem, kör nu 1.4.6 Experimental men fÄr fortfarande inte in nÄgra vÀrden.

Skapade en ny rapport

76eb87c9-54bf-485f-bb9c-91a982c44842

Jag ser att du har en S-serie pump :slight_smile: Jag har lagt till en ny enhet för de. SÄ ta bort den du har nu och lÀgg till enhet pÄ nytt

1 Like

Nu ser det ut att funka. Tack!

1 Like

Skönt att höra :slight_smile:
Funkar alla parametrar för dig? En anvÀndare hade problem med vissa parametrar

Vid lite efterforskning visade det sig att den pollade fler initiala vÀrden, men att den inte hÀmtar aktuell satt önskad temperatur. Det gÄr inte heller att Àndra temp. VÀrdena den faktiskt verkar hÀmta Àr lite mÀrkliga. Varmvatten top visar 27,8 medan den Àr 53 i myuplink, den senare Àr antagligen korrekt.

Jag förstÄr! Ja det Àr lite i blindo jag la till S-Serien, har ingen sjÀlv och det blir svÄrt att testa detta. Men jag ska försöka! :slight_smile:

Jag har dÄlig koll pÄ APIt, men om det hjÀlper sÄ kan jag visa hur svaren pÄ nÄn frÄga ser ut?

Ja det skulle hjÀlpa. Det finns nÄgra alternativ.
Exportera network-requesten som görs pÄ myUplink sidan
Bli guidad hur du gör ett api-anrop
Jag blir inbjuden till ett system med S-Serie vÀrmepump och gör ett anrop sedan sparar undan svaret.

FörstÄr om inte de senare kÀnns sÄ lockande dock.

Jag har en S1256 (som blir fÀrdiginstallerad idag). Du fÄr gÀrna koppla upp dig till den och grÀva i S-seriens mysterier.

1 Like

Det skulle underlÀtta sÄ extremt mycket!

Hur gör vi detta praktiskt? Kan inte se hur jag ska bjuda in dig eller skapa en extra anvĂ€ndare till min pump

Jag skickar DM :slight_smile:

Är det nĂ„n som vet varför Uplink bara registrerar förbrukning typ var 5ÂŽe timme eller det Ă€r en instĂ€llning nĂ„nstans? Kan ju vara annorlunda per pump kanske? Jag har en S735.

Sparar ner en jÀkla massa frÄn Homey till databas för att sedan anvÀndas i diverse grafer och utrÀkningar och gjorde en test för uplink för att kunna rÀkna ut kostnad för pumpen per dag.
Vad jag ser Àr att bÄde i APP och via API sÄ uppdateras bara total förbrukning ca. var 5Že timme.
Blir ju inte helt rÀtt i utrÀkningarna nÀr man fÄr ta hela dom 5 timmarnas förbrukning och gÄnga med föregÄende timmes timpris.

Eller Àr det sÄ enkelt att det Àr mer realtid i premiumtjÀnsterna ?

Hej!
Kanske inte riktigt rÀtt trÄd att frÄga detta om. Denna trÄd Àr till för Nibe appen specifikt och inte Nibe vÀrmepump generellt.

Men! SÄ som jag mÀter energi i min app Àr att jag tar strömmen över 3 faser och berÀknar det baserat pÄ en effektfaktor. Det Àr alltsÄ inte en exakt siffra, dÄ jag inte kan veta vad effektfaktorn Àr, men den gÄr att stÀlla in sjÀlv. Strömmen som rapporteras i api:et rapporteras mer frekvent Àn 5 timmar intervall. OM din pump har stöd för strömmÀtning över faserna.

Vill meddela att jag slÀppt en uppdatering som ger bÀttre stöd för fler pumpar samt adderar en hel del massa flows :slight_smile: