[APP] Nibe vÀrmepumpar

Tack för loggen!
Det Àr samma problem som förut. Vilket Àr att era vÀrmepumpar inte har operational_mode. Det vill sÀga att man kan sÀtta pumpen pÄ ett av följande lÀge:

• Automatisk
  • Manuell
  • Endast vĂ€rme

Jag trodde det var standard pÄ de flesta Nibe pumpar men sÄ Àr inte fallet! Jag gör en silvertejpslösning sÄ lÀnge och sen klurar jag ut hur jag ska göra en vettig lösning.

Homey tillĂ„ter inte att man ”tar bort” avancerade instĂ€llningar vid körning sĂ„ den instĂ€llningen syns för alla, Ă€ven de som inte har den pĂ„ pumpen. Jag funderar pĂ„ att lĂ€gga den som en ”vanlig” instĂ€llning, dĂ„ kan man ta bort den för de som inte har operational_mode pĂ„ sina pumpar.

GÀllande premium sÄ ska det inte behövas, jag har anvÀnt vÀrden som inte ska krÀva premium :slight_smile:

Har uppdaterat appen. Det borde lösa saken :slight_smile:

Hej @KeystoneJack!

Jag verkar ha fel beskrivning för temperaturen för Framledning. I appen tror jag att det som heter VÀrmemediumtillförsel motsvarar Framledning. Det som i appen heter Framledning har ett tomt vÀrde.

Det dÀr verkar ju vara galet! Kollar pÄ det ikvÀll eller imorgon! Tack för du rapporterade :slight_smile:

Inget akut @KeystoneJack :slight_smile: Ta din tid.

Jag har grÀvt lite och blivit lite klokare och mer förvirrad pÄ samma gÄng :smiley:

FrÄgan Àr om alla med F730 har samma problem. Hur bekvÀm Àr du med api:er/utvecklingsloggar?

Har fuskat som utvecklare för ett antal Är sen :blush:. Vad kan jag bidra med?

Mvh
Niclas

Jag skickar privat meddelande :slight_smile:

Hej @KeystoneJack!

Är informationen som finns under 3.2 respektive 3.3 nĂ„got du skulle kunna lĂ€gga till i Nibe-appen? Jag Ă€r specifikt intresserad av vĂ€rdena för status under kompressorinfo samt status under tillsatsinfo.

Mvh
Niclas

Det ska nog gÄ! Jag ska se vad jag kan ordna ikvÀll :slight_smile:

Stort tack! Har inte hittat nÄgot uppenbart sÀtt om man vill skicka ett bidrag för din nedlagda utvecklingstid?

Oj! Jag har inte ens tÀnkt pÄ om folk vill skÀnka en slant :sweat_smile:!
Jag fÄr vÀl fixa det med antar jag :sweat_smile:
Tusen tack!

Liten uppdatering. Kompressor-status Àr klar. Var relativt lÀtt. Det svÄra Àr tillsatsstatus, problemet ligger i hur myUplink api:et returnerar vÀrdet.

Jag löser det men kommer ta nÄgon dag till!

Vad kul!

AngÄende tillsatsstatus, sÄ i MyUplink-appen Àr 5=FrÄn, 6=Till samt 4=Blockerad. Kanske att det ger nÄgon ledtrÄd.

Mvh

Niclas

Tack!
Det hade varit trevligt om det vore sÄ svaret sÄg ut :sweat_smile:

Svaret jag fÄr frÄn API:et ser ungefÀr ut sÄhÀr:

{
    "category": "string",
    "parameterId": "string",
    "parameterName": "string",
    "parameterUnit": "string",
    "writable": true,
    "timestamp": "2025-03-11T09:21:07.829Z",
    "value": "string",
    "strVal": "string",
    "smartHomeCategories": [
      "string"
    ],
    "minValue": 0,
    "maxValue": 0,
    "stepValue": 0,
    "enumValues": [
      {
        "value": "string",
        "text": "string",
        "icon": "string"
      }
    ],
    "scaleValue": "string",
    "zoneId": "string"
  }

DÀr value motsvarar ett vÀrde i enumValues. Det Àr lÀtt och gÄr bra att hÀmta ut. Problemet Àr att ibland Àr value inte ett vÀrde som finns i enumValues, dÄ tror jag att man mÄste ta det vÀrde som Àr nÀrmst i enumValues. Men! Om value Àr ett lÄgt tal, typ 5, dÄ Àr det den eltillsats som vÀrmepumpen för nuvarande har satt till i kW.

Jag löser det men som sagt, lite klurigare Àn jag tÀnkt :slight_smile:

Funkar detta? @Niclas

Jag har inte gjort nÄgra flow-cards till det Ànnu.

Det ser det absolut ut som :+1:

DÄ kör vi pÄ det :slight_smile:
Vill du ha de andra vÀrdena ocksÄ?
Antal starter, varav varmvatten etc?

Det Àr data som jag vÀldigt sÀllan har behov av att se, sÄ inte för min skull, sÄvida det inte Àr vÀldigt enkelt att lÀgga till.

DĂ„ avvaktar jag med det! :slight_smile:
Du kan gÀrna installera test-versionen och testa det.