Alle Zigbee sensoren geven een verkeerde waarde

Vanmorgen opeens problemen met met alle zigbee sensoren. De Lux waarden die weergegeven worden in de sensors klopt niet waardoor bijvoorbeeld de lampen aangaan als je langs de sensors loop terwijl dat niet de bedoeling is omdat er nog ruim voldoende daglicht is. Ik heb de homey (2023) teruggezet naar fabrieksinstellingen en een backup terug gezet. Dit heeft niet geholpen. Iemand een idee? Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Marcel

Heb je de batterijen al vervangen? Is het probleem met alle sensoren, of alleen van een bepaald merk? Welk merk zijn de sensoren?

Alle sensoren van verschillende merken hebben hetzelfde probleem, ik ga er vanuit dat het probleem in homey zelf zit. Lijkt me stug dat alle sensoren niet goed meer werken

Heb je al een Zigbee reset uitgevoerd? Dit kan je doen in de Developer Tools

Als je een reset uitvoert, moet je wel alle Zigbee apparaten opnieuw koppelen

Dat heb ik nog niet gedaan. Gebeurt dat niet automatisch bij het terugzetten naar fabrieksinstellingen? Moet ik na de reset alle apparaten opnieuw koppelen?

Je laatste opmerking las ik te laat Sven. Dat betekent dat ik 33 apparaten opnieuw moet pairen :confounded_face:

Wordt je wel op geattendeerd, maar in mijn ogen is “make … unavailable” als waarschuwing minder schrikaanjagend dan “make … unavailable, repair every device afterwards”

Bijzonder, en bijzonder vervelend voor je. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, en ook nog geen post(s) over gelezen.
Ben benieuwd of een zigbee reset zoiets oplost.

Als je een cloud backup hebt kan je die terugzetten, maar dan heb je waarschijnlijk nog steeds hetzelfde probleem met de sensoren.

En als je apparaten opnieuw gaat koppelen, zorg er dan voor dat alle apparaten op netstroom eerst gekoppeld worden. Wanneer al deze apparaten (“routers”) gekoppeld zijn, kan je de apparaten op batterij koppelen. Als je het in deze volgorde uitvoert, werkt je Zigbee-netwerk stabieler.

Je kan ook dit script gebruiken om je Flows te herstellen:

Ik was even niet in de gelegenheid om te reageren maar bedankt voor jullie tips, ik ga er morgen mee aan de slag!

Vanmorgen al vroeg aan begonnen.en van alles geprobeert zonder resultaat. Ik heb tig keer gekeken welke lux waarden de sensoren aangaven en bij geen van de sensoren klopte de waarde, veel te laag. Tot me opviel dat van alle sensoren de waarden wel iets veranderden, op 1 na, een buitensensor van Hue. Deze gaf steeds dezelfde waarde aan namelijk 1 lux. Ik heb deze uit homey verwijderd om te resetten. Om dat te kunnen doen moest ik via de keuken naar buiten waar ik langs een sensor liep die de keukenlampen aanstuurt en die bleven uit. Natuurlijk meteen alle andere sensors getriggerd met hetzelfde resultaat. Ik heb de hue sensor gereset en opnieuw verbonden (via de nieuwste bridge) en het zigbee netwerk is weer stabiel. Blijkbaar kan een corrupte sensor je zigbee netwerk platleggen. Al met al meer geluk dan wijsheid maar het werkt weer. Ik ben benieuwd of er meer zijn die hetzelfde probleem hebben of hebben gehad. Het is geen oplossing die je verwacht. Dus mocht iemand een onstabiel zigbee netwerk krijgen, kijk hier dan ook eens naar. ik ben er meer dan 4 uur mee bezig geweest en de oplossing kostte een paar minuten. Iedereen bedankt voor het meedenken!!!