Afzuigkap stroom verbruik meten

Ik wil de mechanische ventilatie laten schakelen op de afzuigkap. Ben bezig met kijken naar de mechanische ventilatie te kijken, maar moet ook nog een manier hebben om te weten of de afzuigkap aan gaat.

Meest eenvoudige methode was, dacht ik, een energie meter er tussen. Die heb ik ook nog liggen, dus helemaal perfect, echter! De afzuigkap die ik heb is een plafond unit. De stekker kan ik niet vinden, dus vermoedelijk is hij verstopt in het verlaagd plafond. Hier kan ik niet bijkomen. Er is nergens een toegang of luikje. De afzuiger zit ook niet op een aparte groep in de meterkast, dus kan daar helaas niets mee doen.

De afzuiger is van Novy, het exacte model kan ik niet vinden. Ik ben erg weerhoudend om de unit er uit te schroeven, had zojuist 1 schroef losgemaakt en kreeg hem nauwelijks meer vast, alsof het een soort haak systeem is, maar aangezien ik er niet aan de buitenkant bij kan, is dat wat mij betreft een vrij groot risico.

Nu heb ik een foto gemaakt van de interne bedradingen.

Nu is het witte snoer met het witte socket de stroom toevoer (het andere witte (iets dikkere) snoer gaat naar de motor die in de berging hangt, waar geen losse stroomtoevoer voor is). Wat is dan de eenvoudigste methode om hier bijvoorbeeld een shelly tussen te zetten? Ik hoef niet te schakelen, alleen stroom verbruik te meten.

Of is er een andere, makkelijkere methode?

1 Like

Hiervan de bruine los nemen en deze door de shelly heen laten gaan zodat je het verbruik kan meten. Ken shelly niet wellicht heb er enog een blauwe nul bij nodig, deze er dan bij in koppelen.

Vandaag de shelly ingebouwd, ging eigenlijk heel eenvoudig, was even zoeken naar op welke groep de afzuigkap aangesloten zat, maar daarna prima. Het werkt nu.

Toch leuk, afzuigkap aan dan gaat mechanische ventilatie op hoog, gaat de afzuigkap weer uit, dan blijft hij nog een 30 min doorlopen op hoog, daarna gaat hij 2 uur op mid en daarna gaat hij naar low.

Leuk speelgoed :wink:

1 Like