Adax med Homey - Devices not found

Hei, jeg har prÞvd Ä koble opp mot Adax appen men fÄr opp No devices found. Har prÞvd Ä slette og legge ovnene pÄ nytt. Har sjekket og har siste firmware Gen 2 WiFi Bluetooth 2.0.2.29.

Har noen som en ide?

Jeg har samme problemet, om noen kan hjelpe hadde det vért supert! Har kablet homey

Samme problem her. Skulle legge til en ovn som ble resatt, fÄr No devices found. Har sendt en forespÞrsel til Adax, poster status her nÄr jeg hÞrer fra dem.

Fra Adax support:

For alle brukere som klager over Homey-problemer - viser det seg at det har vÊrt noen endringer pÄ Homey sin side, og vi har allerede implementert nÞdvendige endringer, men produksjonsversjonen er ikke utgitt ennÄ. Vi vil fullfÞre testing og vil gi ut ny Adax-app for Homey-versjonen.

2 Likes

SÄ bra at dem erkjenner problemet. Fikk bare svar at feilen er hos oss, der wifi ikke er pÄ 2.4 ghz

The app has been updated and I was able to add my devices tonight.

Jeg fikk ogsÄ lagt til i dag med nye versjon 2.0.5 :+1:t3:

NÄr man gjÞr endringer fysisk pÄ ovnen (f.eks endre temperatur) sÄ reflekteres ikke dette i Homey lenger, er det noen flere som opplever det? Endringer som gjÞres i Homey blir derimot straks oppdatert pÄ ovnen. Dette gjelder bÄde ovn som har vÊrt i Homey lenge og ovn som ble lagt til i Homey i dag.

Det samme hos meg. Har du rapportert det til Homey?

Da er det nok en bug som gjelder flere. Jeg rapporterte det til Adax nÄ.

Jeg var i kontakt med Adax support om samme problem. LĂžsningen er visstnok Ă„ oppdatere all SW, deretter resette ovnene og koble de til igjen.

Det har jeg gjort allerede - de var oppdatert fÞr fÞrste gang de falt ut. Har vÊrt i kontakt ogsÄ, men nÄ har det gÄtt stille. Om man mister strÞm faller de ut igjen.

Opplever du Ä miste kontakten uten Ä miste strÞmmen? Jeg har nÄ fÄtt alle opp igjen - og de har vÊrt oppe i flere dager, men jeg har ikke prÞvd Ä skru av strÞmmen.

Er stabil etter jeg fikk de tilbake inn, men har ikke mistet strÞmmen ennÄ.

Jeg opplevde, etter sommeren, at alle panelovnene, som hadde vÊrt fysisk avslÄtt med av-knappen pÄ panelet, mistet forbindelsen. Hvis jeg startet Adax-appen i Homey pÄ nytt, fungerte alt igjen, men kun en kort stund, fÞr alle fikk rÞde varsel-trekanter igjen. Utenom den ene, som hadde vÊrt pÄslÄtt hele tiden. AltsÄ pÄslÄtt, men uvirksom, - den fungerte helt normalt.

Jeg hadde problemer med Ä fÄ de helt oppe igjen ogsÄ, men etter prÞving og feiling deler jeg oppskriften jeg mÄtte bruke:

1. Slett panelovnen fra Homey-appen

2. Start Homeys Adax-app pÄ nytt i Homey

3. Slett panelovnen fra Adax-appen

4. Lukk og Äpne Adax-appen

5. Legg til panelovnen igjen i Adax-appen

Versjon 1 termostaten fungerer kun med 2.4GHz- router og ikke med kombinert smart-connect 2.4GHz og 5.GHz.

Man kan kjÞpe en kompatibel versjon 2-termostat og bytte den ut. Jeg har en panelovn med versjon 1, som jeg tenker Ä bytte termostat pÄ, da jeg nÄ ikke lenger fÄr lagt den til i Homey, selv om den fungerer i Adax-appen. FÞr sommeren hadde jeg den ogsÄ i Homey.

Versjon 2 fungerer helt fint med dualband smart connect.

6. Sjekk at de har riktige firmvare-versjon i Adax-appen - for etter at du har koblet den til Homey, sÄ forsvinner dessverre denne informasjonen i Adax-appen.

v1.0.1.26 for gen.1-ovner - kun WiFi) eller

v2.0.1.8 (for gen.2 - WiFi og Bluetooth)

7. Legg til panelovnen igjen i Homey-appen

8. Start Homeys Adax-app pÄ nytt i Homey

9. Gjenta med alle ovnene! Jeg opplevde at ikke alt fungerte helt, fĂžr alle var oppdatert. Kanskje bare fordi jeg da ikke hadde slettet alle fra Homey.

10. Oppdater eventuelle flows med de “nye” ovnene

Usikker pÄ om man mÄ gjÞre denne Þvelsen pÄ nytt senere, ved nye versjoner? Den ene, som har virket uavbrutt, har jeg ikke gjort noe med og vet derfor ikke hvilken versjon den har. Veldig synd at man ikke ser det i Homey.

Jeg har gjort mye testing sammen med Adax om problemmet at man mister kontakt etter strĂžmbrudd. Det jeg har funnet:

Med app versjon 2.0.5 og 2.0.2.29 firmware - om hub og ruteren mister strÞm samtidig, nÄr den kommer tilbake mistet jeg ofte kontakt med homey pÄ flere ovner (jeg har 6). Det var ingen forskjell om ovnene mistet strÞm eller ikke. Ovnene var tilkoblet nettet (fikk respons pÄ ping), men kontakt mellom homey og de er hvor det feilet.

Jeg satt fast-ip adresser till alle ovnene mine - etter at det er pÄ plass har jeg sjelden et problem. (har testet forskjellige oppsett sikket 10-12 ganger). Om jeg fjerner fast-ip mister jeg ofte kontakt igjen.

Om man mister kontakt og ikke har satt fast ip adresse fra fĂžr, prĂžv Ă„ sette de pĂ„ fast ip adresse, og sĂ„ skru av ruter/hub samtidig igjen (jeg fikk to tilbake nĂ„r jeg gjorde dette). Dette var det enenste “fiks” jeg fant.

Om man ikke fÄr kontakt etter dette var lÞsning Ä fjerne ovnene fra Homey og Adax og legge de tilbake.

Hvordan fÄr man oppgradert firmware pÄ ovnene? Har fjernet ovnene fra Homey og lagt dem til pÄ nytt i appen, og alle viser med 2.0.1.8 (2). App versjon hos meg er 4.1.0 som er nyeste i Play Store (Android).

Jeg har slitt med at ovnene mister forbindelse i Homey til jeg restarter appen i Homey - sÄ fungerer de i noen minutter. Jeg fikk beskjed fra Adax-support at jeg mÄtte fjerne alle fra Homey og legge dem i Adax appen pÄ nytt for Ä fÄ ny firmware.

Skulle ha sagt jeg har gen 2 ovner. jeg vet ikke om firmware versjon er annerledes med andre generasjoner.

Om den ligger i homey, mÄ man fjerne den fra homey og adax, og sÄ legge den tilbake i adax appen.

Med den siste ovn jeg kjÞpte mÄtte den stÄ over natta - nÄr jeg vÄknet var den oppgradert. Med andre sÄ jeg eksisterende og ny versjoner og hadde mulighet til Ä tvinge.

om den ikke oppgraderes over natta, ta kontakt med Adax direkt og fortelle dem konto e-post og hvilken husstand (om du har flere - jeg har hjem og hytte). Jeg tror de har mulighet til Ă„ fikse det.

Etter den er oppgradert kan du legge de tilbake i homey.

Jeg har ogsÄ gen 2 ovner - endte opp med Ä kontakt Adax support, der de oppgraderte ovenene til nyeste versjon remote. Jeg glemte Ä notere versjonsnummeret, sÄ har ikke det. Jeg synes det er veldig rart at man ikke selv kan oppdatere vi app, eller be appen sjekke etter oppgradering

Etter oppgradering la jeg dem til i Homey igjen, og de fungerer nÄ uten Ä koble fra hele tiden.

Synd Adax/Glamox velger Ä kreve at man er tilstede med ovnene for Ä fÄ lagt dem til Homey, det fungerer ganske dÄrlig pÄ hytte - de burde kunne bruke Bluetooth i Homey eller sikre at ting fungere mellom oppdateringer. Jeg har nÄ slÄtt av automatisk oppgradering av app i Homey for Ä unngÄ problemer i fremtiden.

1 Like