433 mhz Rookmelders

Hi,
Zijn er nog 433 mhz rookmelders te verkrijgen die werken met Homey? Ik kan alleen de Alecto SA-33 vinden, maar die werken niet (meer) met Homey. https://www.robbshop.nl/set-draadloos-koppelbare-rookmelder-3x-sa-33-alecto
Ik heb zelf een setje Flamingo FSM-17196 liggen, maar die kan ik nergens meer krijgen. Zijn er nog andere rookmelders te krijgen met 433?
Ik vind de zwave melders wat aan de dure kant (nog).

Waarom werken die niet (meer) met Homey? Is dat uit ervaring of?

De set van je link lijkt erg op de Flamingo FA20RF. Dat is de voorloper van de FA21RF en de FA21wordt door de Flamingo app ondersteund. Aangezien de FA20 en de FA21 onderling koppelbaar zijn (ik heb ze beide) kan het maar zo zijn dat de FA20 ook gewoon werkt.

De Flamingo FA21RF is op veel plaatsen gewoon nog te koop.

Nee dat staat in de app beschrijving. De ondersteuning is verwijderd omdat ze niet bleken te werken met Homey (https://apps.athom.com/app/nl.alecto ( v4.0.0 changelog)

Ahaa, ik zie ook dat ze onder de naam Smartwares te verkrijgen zijn (https://www.bol.com/nl/p/smartwares-fsm-17160-rookmelder-draadloos-koppelbaar-1-jaar-batterij-fa22rf/9200000093201122) Thanks voor het meedenken!

Veel te duur daar. Kijk even hier, 2 voor 21,95, 4 voor 39,90…

Ja die ga ik ook doen, maar mijn linkje was even ter info, mocht er nog iemand anders wat zoeken

Hebben ze een beetje range met homey? Of heb je ze niet in eigen gebruik

Ik heb ze wel in gebruik, maar ze hangen nog aan de good old HomeWizard. Weet nog niet of ik ze om ga hangen, zolang de HW nog nut heeft is dat niet echt nodig. Er hangt nu nl ook nog een HeatLink aan warmee ik mijn ketel kan aansturen (ook via Homey). Aangezien vervangen door een Z-wave of Zigbee thermostaat meer kost dan de HeatLink wacht ik daar nog even mee.
Voor wat het waard is: Ze staan van de BG (4 meter van de HW) tot boven op zolder (6 meter met 2 betonnen vloeren ertussen) en geven geen problemen met de connectie. Althans, niet als ik de maandelijkse test vanuit de HW doe. Daartussen weet ik niet maar tot nu toe heeft elke handmatige trigger (via HW of op de melder zelf) of valse melding netjes een notificatie op de smartphone gegeven.

1 Like

De Flamingo FA21RF’s en Alecto SA-33’s lijken identiek.

Begrijp ik dat ik mijn Alecto SA-33’s dan kan aansluiten via de Flamingo app die de identieke(?) FA21RF’s nog wel ondersteund?

Geen idee, ik heb alleen Flamingo’s en die heb ik bij mij nog steeds via de HomeWizard gekoppeld. Maar als ze identiek zijn kun je het natuurlijk gewoon proberen.

Als ik een set van 6 stuks FA21RF koop of evt. mix met FA22RF en deze onderling koppel zie ik dan na toevoegen aan Homey 1 device of zie ik dan 6 devices? Of is onderling koppelen niet mogelijk als ze aan Homey hangen?

Geen idee. Zoals ik al aangaf, zijn ze bij mij gekoppeld aan de HomeWizard. Inmiddels gebruik ik Heiman Z-wave rookmelders direct aan de Homey en ben ik de FA’s aan de HW aan het afbouwen.

Wat ik weet van de HW is dat als je ze koppelt aan de HW, je ze apart ziet. Als je ze ook onderling koppelt zie je ze nog steeds als aparte apparaten aan de HW. Maar als er een alarm afgaat van welke unit dan ook zal de HW altijd een melding sturen met als melder de master en niet op naam van de unit die daadwerkelijk de melding geeft.
Voor mij de reden geweest om de onderlinge koppeling ongedaan te maken.