Z wave werkt niet na migratie van Homey 2019 naar Homey 2026

Homey 2019 vervangen voor Homey 2026 pro. Na migratie, alle IKEA stekker handmatig gerepareerd. De figaro stekkers moest ik verwijderen. Dus opnieuw toevoegen. Maar nu werkt de ROBB schadelijk 8 Z wave niet. Is er naast verwijderen en helemaal opnieuw toevoegen, van de schakelaars nog een andere optie? Heb de Homey al opnieuw opgestart.

Inmiddels mijn ouder 2019 weer aangezet.

Je kan ook de functie “Repareren” proberen, ga naar de instellingen van het apparaat en selecteer “Onderhoud->Probeer te repareren”

Dag Sven, Dank voor je reactie, deze optie kon ik gebruiken voor IKEA stekker.

De ROBB schakelaar werkt wel vanuit de de flows, maar de fysieke schakelaar maakt geen verbinding met de Homey. Pro 2026

Ik had hetzelfde probleem. Ivm de aangekondigde prijs verhoging ben ik van de week overgstapt naar de Honey 2026.

Het probleem van de zwave zit hem in dat de Homey een firmware update doet en je backup terug zet. Hierin gaat het (schijnbaar) fout in het terug zetten van de zwave database.

Oplossing is opnieuw een fabrieks reset en je backup opnieuw terug zetten.

Alle zigbee apparaten moet je inderdaad 1 voor 1 repareren.

Daarnaast ben ik nog een paar aandachtspunten tegengekomen

Opzich ging de migratie best soepel

Samengevat:

- Zwave werkte niet in 1x. Oplossing is een fabrieks reset en de backup opnieuw terug zetten.

- Alle zigbee apparaten moet je opnieuw 1 voor 1 koppelen. Dit kan je doen door de repareer funtie te gebruiken. Met 22 apparaten was dit toch weer even een werkje maar opzich prima te doen.

- Je moet de oude Homey verwijderen uit Google home en de nieuwe weer toevoegen. Hierdoor raken de routines gebroken en moet je dus repareren. En je apparaten opnieuw groeperen binnen Google home

- Ik heb een aantal cloud connecties zoals de vaatwasser, droger en wasmachine etc. Deze moet je opnieuw koppelen met je desbetreffende account. (Repareren)

- Homey heeft een nieuw ID dus alle webhook connecties moet je aanpassen.

- Homey ondersteunend nu Matter over Thread. Zoals op diverse fora is te lezen dat dit (nog) niet lekker werkt met Ikea lampen (Dat ligt aan de Ikea lampen). Ik heb dat zelf ook ondervonden dus ik heb al mijn Ikea spul gewoon gekoppeld via Zigbee. Dit kan je doen bij de Kajplats lampen 12x aan en uit te doen (dan gaan ze in Zigbee modus) en dan als Tradfri lamp toe te voegen.

Verder werkt het super.

Het reageerd super snel. Als ik nu op een licht knop druk gaat ook direct het licht aan in plaats na een aantal sec

De app voelt heel veel sneller aan.

Wat ik heel fijn vindt

Je kan nu ook lampen groeperen. Dat deed ik al met de “group” app, maar kan nu standaard.

Ik heb een aantal plafond lampen waar twee Ikea bollen inzitten. Dus die ziet hij nu al 1 lamp.

Je kan nu ook apparaten uitsluiten om de syncen met Google home.

Ik heb nu alleen de verlichting en screens gesynct. Dit maakt het een stuk overzichtelijker in google Home.

Al met al ben ik blij met de upgrade :smiley:

Dank je wel, voor je reactie. Gisteren een reactie van Athom gehad. Ik kon in developertool , experimentele update downloaden. Deze lost het probleem volledig op.

Maar dan nog is de migratie veel werk.

Ik vond het juist heel erg meevallen. Ik denk dat ik er hooguit 2 uurtjes mee bezig ben geweest.