Z-wave mesh og rekkevidde

Hei,

Jeg har akkurat kjÞpt meg et par Aeon Range Extender 7 for Ä prÞve Ä fÄ z-wave forbindelse til et verksted som ligger 70-80 meter fra hovedhuset. Jeg har ogsÄ en lÄve, men dit er det kanskje bare 10-15m og det gÄr bra vha strategisk plasserte Fibaroenheter.

Jeg ble veldig glad (og litt overrasket) nĂ„r det fungerte ved fĂžrste forsĂžk. Men deretter har det vist seg Ă„ vĂŠre vanskeligere. Det er selvsagt slik at posisjonen pĂ„ Range Extenderne har “alt” Ă„ si. Begge stĂ„r innendĂžrs i hvert sitt hus, begge er montert nĂŠr den ytterveggen som er nĂŠrmest det andre huset.

Jeg ser i Homey Developer Tools at ei av rutene gĂ„r via ukjente z-wave enheter. Jeg har p.t 33 enheter i lista, mens ei av rutene (til en Fibaro Wall Plug i verkstedet) gĂ„r via enhet nr 128 (merket med rĂžd ring). Her hadde jeg hĂ„pet at det skulle stĂ„ 33, nemlig den range extender som skulle ta seg av dette verkstedet. Denne Fibaroen (nr 28) er merket som “unreachable”, og det er ogsĂ„ extenderen (av og til).

Er det noen som vet hva den 128-koden betyr? jeg forstÄr jo at jeg ikke fÄr forbindelse nÄr det ikke finnes noen rute dit, men lurer pÄ om jeg kan tolke dette pÄ noen mÄte.

Et annet spÞrsmÄl: Vet dere om det finnes noen metode for Ä styre hvordan rutene i meshnettet blir valgt?
Og til slutt et tredje spÞrsmÄl; Er det noen andre som har brukt disse range extenderne? Er de rundtstrÄlende, eller har de bedre rekkevidde i en retning enn i andre?