Wat zijn de nummer waardes voor verlichting

In een flow kan ik dmv nummers een kleur enzo instellen van een RGBW lamp.
Maar het is een beetje lastig om een goede kleur kleur te krijgen.

Wat zijn de mogelijke waardes voor:
Dim (0,00 - 1,00) 1=100%
Kleurtint (0 - 360) 1=1graden (0 en 360 is rood, 60 is geel, 180 is blauw)
Kleurverzadiging (0,00 - 1,00) 1=100%
Temperatuur (0,00 - 1,00) 1=100%

Hoe maak ik nu een witlicht?
Tint 180, Verzadiging 0, Temperatuur 0?

Ik snap niet goed wat verzadiging en vooral temperatuur doen.

Kun je hem niet via de color picker selecteren dan? Anders zou je via de devices via de picker de juiste kleur kunnen selecteren en dan de waardes via een de flows checken (staan in een tag).

Hoi Martijn.

Ja, als ik voor verschillende tijdstippen op de dag verschillende flows zou maken wel. Maar ik wil doormiddel van Splines https://homey.app/nl-nl/app/ch.philippewechsler.splines/ er voor zorgen dat ik op het juiste moment van dag het juiste licht maak, en er maar 1 flow voor nodig heb.
Dus ik moet begrijpen wat de waardes doen met een licht. Dim en kleur snap ik redelijk. maar die andere 2 zijn een raadsel voor me.

De definitie van wit licht bestaat eigenlijk niet goed. Op verschillende plekken op aarde is de kleur van β€œwit” zonlicht anders. De Temperatuur van het licht is hiervoor bedoeld, zodat je daar in de buurt kunt gaan met je lamp.

Smaak speelt overigens ook een rol. Japanners houden van roziger, wij van blauwiger. β€˜s avonds thuis hou ik van gelig, deels omdat we daaraan gewend zijn van gloeilampen. Halogeen is, als het voluit staat, blauwer. TL gaat zelfs heel hard richting groen. Te dele corrigeren onze ogen hiervoor.

Ik weet niet hoe temperatuur percentages door je lamp vertaald worden naar kleurtemperatuur (kelvin), maar 3000 kelvin is redelijk koud wit, en zit ergens tussen blauw en geel. 2700 kelvin is wat bij lampen warmwit wordt genoemd, redelijk gelig. Denk gloeilamp. Als ik je waarden zo zie zit 3000 kelvin ergens rond de 100. Hoger is kouder/blauwer wit, lager is warmer wit.

Verzadiging heeft met de kleurintensiteit te maken. Verdadigd rood is knalrood, als je de verzadiging terugschroeft zou het rood steeds fletser moeten worden. Hetzelfde voor kalblauw, knalgeel, enz.

1 Like

@Edwin_D , duidelijk. Maar wat doet temperatuur dan?

Was mijn verhaal hierboven niet lang genoeg, of te lang? :wink: Noem het tint van wit. Van wrm wit (gelig, of zelfs rood) tot koud wit (blauw).

1 Like

Hoi Edwin.

Het begint een beetje duidelijker te worden, ik ga er mee testen. Het blijft natuurlijk lastig testen maar komt goed.

Alvast heel erg bedankt.

@Edwin_D @Martijn_Hoogenbosch

Heren bedankt voor de info, en met behulp van de developer naar de waardes kijken, ben ik er helemaal uitgekomen.

2 Likes