Wat kan ik met Homey meer dan met Google Home alleen?

Hallo,

Ik heb de google home gekocht, kan iemand mij vertellen wat de homey nog toevoegd, extra kan wat google home niet kan?

Ik heb somfy rolluiken/zonnescherm/deezer/hue lampen/google chromecast en krijg tot nu toe alleen de lapmpen aangestuurd. Heb ik voor de overige dingen de homey nodig die erbij komt dan?

Welkom @Gino

(off topic: ik heb je bericht verplaatst naar het Nederlandstalige gedeelte en dubbele post verwijdert aangezien het forum die snoozed had. niet te snel na registreren uitgebreide berichten maken :wink: dan stopt de Anti Spam je!)

Ik heb je titel even aangepast: Google Home is te algemeen,
Je vraag: … wat google home niet kan?
Heel veel…
Uitgaande van Wat Homey WEL kan:
Kijk eens naar de gebruikte Technologie hier: https://www.athom.com/nl/homey/technologie/

  • Zenden/ontvangen op 433 Mhz (bijvoorbeeld KlikAanKlikuit)
  • Zenden/ontvangen op 868 Mhz (bijvoorbeeld sommige weerstations )
  • Zenden/ontvangen van Infra Rood
  • Zenden/ontvangen Z-Wave
  • Zenden/ontvangen Zigbee
  • Zenden/ontvangen Bluetooth (Detecteren Beacons of Mi Flora Plant sensoren)

en verder kijk eens naar de vele apps voor Homey hier: https://apps.athom.com

Gemaakt door Athom maar ook uit de Community om bijvoorbeeld je Vuilnis ophaal dienst te koppelen of je Zonnepannelen of je Tesla… Teveel apps om op te noemen (en ik weet niet welke wellicht ook al een directe Google Assistant integratie hebben of binnenkort krijgen )

Vervolgens kan Homey op basis van de Flows die je maakt het aan elkaar koppelen.
(Zie https://www.athom.com/nl/homey/flow/)
bijvoorbeeld: Als jij thuis komt gaan de KlikAanKlikuit lampen aan.
en dat zonder dat hij overal internet voor nodig heeft (bijvoorbeeld met een BLE beacon)
De Desktop Flow wordt in Homey Software 2.0 binnenkort vervangen door een Mobile app op de telefoon, maar als je begrijpt hoe die flows werken…

Voor vele apparaten kun je een Hub kopen (Hue , Tradfri van IKEA, KlikAanKlikuit ICS, etc. etc.) Allemaal met een eigen koppeling met je netwerk en een eigen App.
Had jij ook vroeger 7 afstandsbedieningen op tafel?
Straks heb je die in je mobile telefoon of op de tablet. :wink:

Wat Homey niet zo goed kan is spraakherkenning en zoeken op Internet. Houd daar de Google Home maar voor en koppel die met de nieuwe App (binnenkort beschikbaar hoop ik) aan Homey.
En muziek van verschillende diensten in Ă©Ă©n lijst afspelen is ook geschrapt maar per dienst als er een App is kan Homey het bijvoorbeeld starten/stoppen etc.

Wellicht kun je de ChromeCast nog rechtstreeks koppelen aan GH,
maar heb je gezien wat een Somfy Tahoma kost en welke merken die kan aansturen?
Laat staan het automatiseren op basis van Flows.

Homey kan niet alles, maar met het groeiend aantal apps steeds meer!

3 Likes

Hallo,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb al een hub van Philips hue en ook al een tahoma van somfy. Deze zijn allemaal aan te sturen via een app op de telefoon. Alleen nu krijg je hetzelfde verhaal van de de 7 afstandbedieningen maar dan de 7 apps;-) als ik flows wil maken heb ik alsnog een homey nodig dan volgens mij of ik moet met IFTT gaan werken. Wellicht dat de Homey makkelijker werkt. En het zou dan ook handig zijn dat alles via de stem comaando’s zou gaan dat je niet alsnog een app hoeft te openen.

1 Like

Waar we met Homey vandaan komen, is een spraakgestuurde controller en mediacenter, enz… Na meer 2 jaar zit ik aan stuk of dertig devices en sensoren die op een stuk of 70 flows het huis gewoon met je mee laten “ademen”. Dan zijn er nog weinig specifieke instructies meer nodig. De de flows krijgen hun triggers uit het weer, de zonnestand, het nieuws, de postnl rss, de google agenda, enzovoort. En ze reageren wanneer er telefoons met het netwerk verbinden, of weer vertrekken. Rolgordijnen, lampen, tv’s, chromecasts, en de stofzuiger komen in actie wanneer je als eerste thuiskomt, of als laatste weggaat. Oude klik aan klik uit schakelaars en zigbee en zwave spullen.
Mijn ervaring is dat je een jaar om de paar dagen een kwartiertje aan een paar flows gaat zitten pulken totdat je Homey alles helemaal in handen hebt gegeven. En dan zoek je af en toe nog een knopje op een kaku-ab of op Homeydash om iets “met de hand” aan of uit te zetten!

1 Like