Wandschakelaar met Zigbee

Voor mijn nieuwe huis ben ik me aan het oriënteren op wandschakelaars. Zo blijven de knoppen werken (en hoef ik niets af te monteren). Omdat ik al een heel Zigbee netwerk heb, wil ik deze laten werken met Zigbee. Ik neem aan dat deze schakelaars dan ook routers in het netwerk vormen?

Nu zag ik de Robb Smarrt schakelaar (34,95) en die van Philips Hue (39,95). Bij die laatste lees ik in de handleiding dat er een batterij in moet. Zitten deze relais niet op het lichtnet aangesloten voor stroom?
En welke opties zijn er nog meer. Het gaat daarbij om betrouwbaarheid en prijs. Het is nogal wat om 10 schakelaars te voorzien van een degelijke module.
Wat zijn jullie ervaringen??

Die robbsmart dimmer (ook bekend als icasa, maar uiteindelijk komen ze allemaal van sunricher) werken prima.
Die werken. Ook als routers te gebruiken.

Als je er veel nodig hebt: even direct contact zoeken met sunricher en ze uit china laten komen.
Stukken goedkoper, maar houdt wel rekeningmet verzendkosten en importheffing en overboekingskosten

Ze zijn allemaal (hetzelfde) wel wat aan de dikke kant, dus check even de diepte van je doos

Voor aan/uit genruik ik de sonoff mini.
Die werken ook prima als router (€11)

Thanks, dat is nuttige informatie.

Op de een of andere manier ben ik wel een beetje huiverig voor China (of eigenlijk Ali) spul omdat het wel continue op het lichtnet is aangesloten.

Heb je trouwens ook een idee waarom die van Philips een batterij hebben? En is dat de enige met batterij?

Het is precies hetzelfde spul….
Sunricher is de fabrikant. Zij drukken er gewoon een merknaam op (icasa, robbshop, het is allemaal sunricher)

Je ziet het ook want ze zien er allemaal hetzelfde uit en hebben dezelfde maten.
Alleen de kleur en de opdruk is anders

Dan is het meer plug en play.
De meeste gebruikers willen niet met 220V werken.
En vaak is er geen nuldraad in een schakeldoos, dan moet je die erbij trekken.
Is dus wat simpeler met batterij.

Er zijn overigens ook schakelaars die de energie halen uit de druk die je erop doet.
Dus geen batterij en geen 220v nodig

Maar begrijp ik dan goed dat de relais niet van stroom wordt voorzien via het lichtnet? (En dan lijkt het me dus ook geen Zigbee router?) Ik ben niet helemaal op de hoogte van die dingen. Wat is de noodzaak van een 0-draad in dit geval?

Als er dus geen 0-draad is, wat inderdaad vaak bij schakelaars is, dan moet ik dus zo’n Philips of een druk-energie hebben… maar goed, als je de knop uiteindelijk toch weinig gebruikt omdat je alleen via een app schakelt, dan heb je daar ook niet veel aan.

Jij noemt een philips hue met batterij. Dat is geen relais (Niet gehinderd door het feit dat er geen typenummers genoemd zijn… :wink:, maar zover ik weet heeft philips hue geen relais)
Dat is een draadloze transmitter die het van het schakelsignaal. Er hangt geen apparaat aan

Die robbshop (ook daar de disclaimer :wink:) is wel een relais.

Sunricher heeft ook relais (dus 220V) die zonder nuldraad werken. Robshop verkoopt die ook.
Werkt prima alleen iets meer risico op flikkeren