Voor welke systemen kiezen bij een nieuwbouw?

Dag allen,

Wij zitten binnenkort samen met onze architect rond ons elektrisch plan en moeten dus een belangrijke beslissing maken qua domotica. Dat homey hierbij een grote rol gaat spelen, is wel zeker. Maar verder raak ik alleen meer in de war, hoe meer ik lees en opzoek (ik ben een vrij grote leek op dit moment, maar wel geïnteresseerd om te leren, al mag dat ook geen fulltime job natuurlijk).

Wat ik wil:
Een stabiel systeem dat zowel vanop vaste punten in het huis kan bediend worden als met de GSM en met spraakbediening. Mijn man is niet zo een technoloog.
Een manier om zelf flows te programmeren, waarbij alle systemen compatibel moeten zijn met elkaar zonder 10 verschillende gateways, bridges.
Alles moet kunnen “praten” met de google home.

Gezien de nieuwbouw hebben we dus de mogelijkheid om voor een bedraad systeem te kiezen, heeft dit in de huidige tijd nog veel voordelen bovenop draadloze domotica? Waar ligt de toekomst?

Momenteel was ik erg aan het kijken naar KNX, maar dit lijkt me geen handig systeem om zelf makkelijk te kunnen programmeren en aanpassen op een intuïtieve manier om zoveel mogelijk te automatiseren. Is KNX makkelijk te koppelen met homey?

Een enorm ruime vraag, daar ben ik mij van bewust, maar ik zie echt door het bos de bomen niet meer…

Alvast bedankt!

Kijk hier eens naar: Nieuwbouw domotica

Of hier naar:

Verder is de zoekfunctie ook erg handig:

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Ik heb als eerste een lichtplan laten maken. Op elk schakelpunt heb ik direct een blauwe draad laten trekken. Op de schakelpunten is een Fibaro dimmer geïnstalleerd met pulse schakelaars. Je kan zo schakelen en dimmen op de schakelaars. En uiteraard via Homey en Google. Google bedien ik via Sonos. Daarvoor heb ik trouwens ook op de juiste plekken stopcontacten laten aanleggen.
Verder gaan alle jaloezieën via Somfy Rf. Verwarming via Honeywell. Verder alle witgoed van Siemens wat ‘toevallig’ ook goed koppelt. Her en der gebruik ik verder nog wat Hue en Klik aan Klik uit voor o.a. Kerstverlichting.

Ik heb het zelf de afgelopen 2,5 jaar gedaan… :slight_smile: Flinke uitdaging, maar met een goed plan kom je een heel eind. Heb nu 220+ apparaten op Homey draaien, perfect. Mijn ervaringen en tips lees je in het hierboven genoemde FWD Smart Living Project. Succes!

1 Like

Dankjewel! Hiermee kan ik al heel wat verder, ik verdiep me alvast wat verder in FWD Smart living project