Vilken switch ska jag välja?

Halloj!
Jag ska flytta till ny bostad här om en dryg månad och är sugen på att sätta in smarta switchar i samtliga lampknappar. Det finns en del att välja på och jag undrar nu om ni har något favorit eller kanske något märke jag borde undvika. Shelly är det märke jag lutar mest mot i dagsläget men jag kan inte motivera varför :slight_smile:

Tack på förhand!

Jag gick på fibaro med dimmer. Riktigt smidigt

Bara så ni vet det. Att ha dimmer till LED lampor förkortar dess livslängd. Det är mycket bättre med livslängden på lampor man styr direkt som Philips Hue. Orsaken till detta är att en dimmer utifrån sänker strömmen till lampan och det är svårt att tillverka hållbar elektronik till lampan som klarar det. I Philips Hue sitter all elektronik som styr dimmer funktionen i lampan.

Det jag inte gillar med Philips HUE o IKEAs lösningar (av det jag sett) är just problematiken med när någon stänger av lampan så att strömmen bryts… höll på att bli galen på det tidigare, det slipper man om man installerar t.ex. en Shelly eller Fibaro innanför lampknapparna… det är betydligt dyrare dock.

Man kan koppla om så att Philips HUE o IKEAs lösningar alltid har ström oberoende av vad strömbrytaren står på. Har gjort så med några eluttag som var kopplade till en strömbrytare av vilken en gick till min Homey.

Men troligtvis inte en lösning som en vanlig dödlig kan eller gör hemma.

Det vore ju trevligt om man kunde enas om en standard gällande det här i framtiden, så att funktionaliteten redan sitter inbyggt i huset/lägenheten/lokalen.