Vilka inbyggnadsswitchar o dimmrar?

Jag har bestĂ€llt en Homey Pro o kör Ikea Dirigera med en uppsjö Ikea-prylar o Sonos prylar sedan tidigare med styrning via appar o Google o Homekit. Vill nu komplettera sĂ„ att jag kan fĂ„ styrning av Ă€ven vanliga lamputtagen. I köket vill jag kunna dimma taklampan (ej smarta lampor) med bĂ„de vĂ€ggknapp och Homey (detta för att öka sambokompabiliteten och för att det finns snyggare dimbara traditionella ledlampor Ă€n smarta enligt henne) och samtidigt kunna styra Ikea TrĂ„dfri frĂ„n ”vanliga” vĂ€ggkontakten. I badrummet har jag vanliga dimmbara spottar i taket (en Ă„terfjĂ€drande knapp) och en vanlig knapp för badrumsskĂ„pet (med ledlist).

Försökt lÀsa runt i olika trÄdar men tycker det Àr svÄrt att fÄ grepp:

  • Vilka dosmonterbara minidimmrar/switchar fungerar direkt mot Homey och vilken standard Ă€r bĂ€st att köra pĂ„ idag? (Massa bĂ„de Zigbee o Z-wave prylar pĂ„ rea just nu.)
  • Finns det nĂ„gon bra puck med dubbla dimmrar för vĂ€ggmontage? Eller finns det rent av nĂ„gon med bĂ„de dimmer och switch i samma?
  • Kan ena dimmern (för badrummet) stĂ€llas in för enbart pĂ„/av i Homey dĂ„ jag Ă€r osĂ€ker pĂ„ om ledlisten Ă€r dimmbar (ett Ă„r gammalt VedumskĂ„p)?
  • Tips om nĂ„gon bra IR som reagerar pĂ„ mĂ€nniska men inte katt?

Tacksam för lite vÀgledning sÄ jag kan bestÀlla hem bra kompatibla prylar innan elektrikern kommer. Ser fram emot att börja programmera flöden o automationer sÄ att spottar dimmar upp vid passage/garderobsöppning/knapptryck och ÄtergÄr till utgÄngslÀget, nÄgot som inte gick med Ikea.

Finns mÄnga varianter. Jag anvÀnder Fibaro (Z-wave) för infÀllt. Dimmer för dimbara lampor och switch för ej dimbara lampor. Kostar lite mer men har fungerat klockrent i flera Är.