Verschillende scenes onder 1 modelijst

hallo,

ik ben opzoek naar een app waarmee ik zelf een modelijst kan maken (zoals bij een thermostaat waar je kunt kiezen tussen thuis - weg - nacht - vakantie enz.)

met deze modelijst zou ik dan bijvoorbeeld verschillende flows willen triggeren waar dan weer bijvoorbeeld mijn licht scenes aan hangen

nou heb ik al naar de virtual devices app gekeken maar die lijkt niet meer correct te functioneren en als ik de github ervan moet geloven lijkt het er niet op dat de ontwikkelaar hier nog tijd in gaat steken helaasā€¦

heeft iemand nog andere ideeen hoe ik dit kan creeren?

Better logic?
boolean optie

ik ben thuis - ja/nee
ik ben boven - ja/nee
etc

better logic kan zover ik weet een bitflip numslide en trigger maken maar geen mode toch?

explain mode

eigenlijk dat ik me verschillende scenes kan selecteren als hier onder

Misschien dan handig (voor mij, misschien snapt iemand anders het direct) wat je wil bereiken.
zie ook mijn vorige post (die heb ik nog geedit)

je kant natuurlijk gewoon booleans maken
ik ben thuis - ja
het is nacht - ja
ik ben afwezig - nee
ik ben op vakantie - nee

in elk andere flow
card: better logic > if value ā€œik ben thuisā€ = true > thenā€¦

eigenlijk wat ik wil bereiken is dat ik me scenes zo compact mogelijk kan weergeven.
in de homey app op het home scherm kun je favorieten apparaten aanvinken maar in het scherm zie je dan altijd maar 3 blokjes daarna moet je gaan schuiven.

nou was mijn idee als ik die 3 blokjes nou goed kan benutten dan door een compacte weergave dan scheelt dat zoeken tussen deze devices
zoals in het geval van deze mode waar ik het over heb zou je dus een lijst kunnen maken met

  • ontspannen
  • standaard
  • werklicht
  • uit
  • handmatig (hier zou hij bijvoorbeeld op gaan als bepaalde lampen met de hand op een andere stand gezet zijn eerst maar is de rest werkend krijgen)

omdat deze verschillende scenes nooit tegelijk actief zijn zijn 6 losse triggers dus ook overbodig in beeld(zoals dit dus zo zou zijn met Betterlogic)

ik hoop het zo een beetje duidelijker te hebben gemaakt wat ik hiermee wil bereiken :stuck_out_tongue:

Volgens mij kan je dat dan heel simpel doen met better logic.

  1. je favo > change value > ik ben op vakantie = yes
  2. als waarde van ā€œik ben op vakantieā€ verandert danā€¦

en daar spreek je dan de flows aan die dan uitgevoerd moeten worden, zoals: lichten random aan, deurbel uit, alarm aan, etc.

Hiervoor heb ik trouwens een standaard flowā€¦
als lamp aangezet wordt danā€¦
Better logic waarde aanpassen: lamp uit

in de normale flows heb je dan
en lamp is uit, danā€¦
lamp aanzetten
anders
lamp uitzetten

Toevallig aan het migreren van Homewizard? :wink:
Ik heb t opgelost door met Betterlogic een Boolean te maken ā€˜huis-statusā€™.
Hierin zet ik door het indrukken van een virtuele knop (experimentele functie moet je apart in de app even aanzetten), of met een KaKu schakelaar deze waarde naar thuis, slapen, afwezig, of vakantie.

In je flow kun je dan de wijziging in die ā€˜huis-statusā€™ boolean gebruiken als trigger om bijv. je lampen aan te zetten. Als je daar dan ook nog het tijdstip aan toevoegt kun je ook overdag gewoon op thuis klikken zonder dat je lampen aan gaan.

37

haha nee vandaag begonnen aan de update naar 2.0 ongeveer net zoā€™n grootte stap blijkt :see_no_evil:

ik neem aan dat je hier praat over een String en niet een Boolean want boolean is alleen een waar/niet waar waarde :innocent:

verder is dit nu eigenlijk al hoe ik het doe met deze triggers alleen stuur ik direct een flow aan met deze trigger en maak ik in dit geval geen gebruik van een string zoals jij dat doet.

ik zou alleen dus willen dat puur uit visueel oogpunt dat ik deze verschillend scenes in een keuzelijst kan zetten zoals in onderstaande afbeelding te zien is ook gedaan kan worden voor bijvoorbeeld de bedrijfstatus van een thermostaat

Ja ik bedoelde inderdaad een String :wink:
Maar er niet iets waarbij je actuele status (dikgedrukt) ziet zoals je in je thermostaat hebt. Die virtuele knoppen werken bij mij wel prima om de scenes te schakelen, maar je ziet dan dus niet welke er actief is. Misschien dat je er een app request van kunt maken.

Ik heb net deze app geinstalleerd https://apps.athom.com/app/com.arjankranenburg.virtual .
Hier heb je ook de mogelijkheid om modus knoppen toe te voegen, misschien kun je daar iets mee?
Ik ga er ook even naar kijken!

Oh serieus, daar heb ik echt volledig overheen gelezenā€¦ Ik heb nu de losse modussen aangemaakt, waar bij het inschakelen van de 1 je de andere 2 uitzet. Werkt an zich redelijkā€¦

Ik heb nu deze flow erin gezet:

Als ik nu op thuis druk schakelt alles netjes in, en zet ie afwezig op ā€˜uitā€™. Heb ik voor alle 3 de modussen gedaan, dus er zal altijd maar 1 van de 3 actief zijn.

done Homey Pro Community App Requests - #92

even afwachten wie weet is iemand bereid om wat moois te maken

1 Like

Beste mede homeys,

Ik merk dat ik op sommige vlakken nog echt een beginner ben, want 't screenshot waarin @neluz dus uitlegt hoe ie de flow heeft gemaakt, dat snap ik, maar niet hoe je die better logic app instelt :-S
Ik kan tags ook niet meer vinden sinds 2.0ā€¦ Gaat lekker zo haha.
Kortom ik ben ook bezig met een vakantie modus, die ik met een knop gewoon aan en uit kan zetten, waarbij alle flows gaan werken, en als we terug zijn dat ze allemaal stoppen, maar dat lukt me niet echt :frowning:
Al meerdere malen ook op gezocht hier in 't forum en de oudeā€¦

grt Boris

Hier een leuke post over tags.
En hier een leuke om Better Logic variabele te maken.

Sorry voor de late reply, te druk geweest om er weer in te duiken, thx voor je antwoord en links! :smiley: