Verlichting overloop flows

Ik zit nu al een tijd te stoeien met een een goede constructie voor onderstaand

Op de overloop hangt een beweging sensor
Ik wil graag s avonds door middel van Lux waarde de verlichting aan laten gaan maar als we gaan slapen natuurlijk niet maar wel nog verlichting als we naar boven lopen
Beneden heb ik een knop zitten waarmee ik het huis van aanwezig naar nachtstand zet
Een klein nachtlampje s nachts is ook goed maar wel weer lastig omdat we wisselend uit bed gaan en dan wil je weer wat helder licht op de overloop

Graag adviezen

Een heel verhaal…
Ik probeer het even te vertalen.
Getallen, tijden en luxwaardes zijn voorbeelden.

Sensor Overloop maakt Zone overloop actief/Inactief

  • Flow “Lamp overloop Aan”:
    Als Zone overloop = actief,
    En de tijd is tussen 07.00 en 23.00 uur,
    Dan dim lamp overloop naar 100%,
    Anders dim lamp overloop naar 5%
    (Zo gaat de lamp tussen 23.00 en 07.00 uur gedimd aan bij beweging)

  • Flow “Lamp overloop Uit”:
    Als Zone overloop = INactief gedurende x minuten
    Dan schakel Lamp overloop uit

  • Flow “Activeer [flow Lamp overloop Aan]”:
    Als lux waarde = kleiner dan 500
    Dan schakel flow “Lamp overloop Aan” in

  • Flow “Deactiveer [Flow Lamp overloop Aan]”:
    Als luxwaarde = groter dan 550
    Dan schakel flow “Lamp overloop Aan” uit
    (2 flows met luxwaardes die wat uit elkaar liggen, omdat je niet wil dat bij gebruik van 1 flow luxwaardes van rond 500 de flow de hele tijd triggeren)

  • Flow Slaapknop:
    Als “slaapknop” ingedrukt,
    Dan Dim lamp overloop naar 1%
    En deactiveer flow [“Lamp overloop Aan”]
    (Zo wordt Lamp overloop een nachtlampje)

    • Alternatief: geen nachtlampje; flow Opstaan is dan niet nodig:
      Flow Slapen
      Als bedlamp is uitgeschakeld
      Dan schakel Lamp overloop uit
      En schakel Flow “Lamp overloop Aan” in

Flow Opstaan:

  • Als “Opstaan trigger”
    Dan schakel flow “Lamp overloop Aan” in
    (Lamp overloop als nachtlampje uitschakelen. Dat gebeurt na beweging op overloop)

Heel verhaal maar balletje rolt nog niet als ik heel eerlijk mag zijn

De tijden zijn best lastig daar je niet altijd 23 uur naar bed gaat en dus dan al gedimd licht hebt toch ?

Je kunt i.p.v. 23 uur bijv. ook een variabele gebruiken die je met een virtuele knop aan zet.
Ik laat hem uitgaan door 's morgens een telefoon van de lader te halen.
(Bij ons liggen ze allebei 's nachts aan de lader.)

Ik snap het dat je het even moet ‘zien’, moet vatten.
V.w.b. het 23 uur gedeelte, eens. Dat is enkel handig als je er een strak slaapschema op nahoudt​:yawning_face::wink:

Even het goede idee van Hugo uitgewerkt:
Maak een Ja/Nee variabele, noem het bv. [SlaapsceneOverloop]
Als “slaapknop” is ingedrukt,
Dan zet variabele [SlaapsceneOverloop] op JA
Als “Opstaanknop” is ingedrukt,
Dan zet variabele [SlaapsceneOverloop] op NEE

De eerste flow, Flow “Lamp overloop Aan”, wordt dan:
Als Zone overloop = actief,
En de variabele [SlaapsceneOverloop] is NEE
Dan dim lamp overloop naar 100%,
Anders dim lamp overloop naar 5%
( Zo gaat de lamp tijdens het ingeschakeld zijn van de slaapscene gedimd aan bij beweging )

Mjah maar we zijn net 4 man hier in huis :frowning:

Ja? De 1e die opstaat zet de Opstaan scene aan, de laatste die naar bed gaat zet de slaapscene aan. Iets in die geest…

1 Like

Ja maar bedoel meer dat mijn vader om 0530 eruit graat mijn broertje om 7 uur

Ik wel eens om 6 uur enzovoort dan krijg je ten alle tijden een fel licht op de overloop

Ik heb zelf een aantal flows gemaakt om dit op te zetten…
ik heb een bedtijd variabele die op ja of nee staat
dit word door een tijd flow (22:30) op ja gezet, en op nee door een flow in de nacht
als er dan iemand de slaapkamer deur opent en weer sluit , word dit als naar bed gezien
deze actie zet de “nachtstand” aan , dwz een gedimde overloop bij de slaapkamers. Nachtverlichting = ja ,
in de flow van de overloop bewegings detectie word gecheckt op nachtverlichting = ja dan gedimd licht aan zoniet normaal licht aan…

sochtends laat ik de nachtstand uitgaan door de zonsopkomst uit de sun events app…

Dan zou je naast of vervangend van de 'opstaan’knop de opstaan modus (feller licht) afhankelijk van het de lichtsterkte op de overloop moeten laten schakelen.

In mijn geval gaat de nachtstand aan zodra ik op de knop druk beneden zodat alle verlichting uit gaat deuren op slot enZovoort

ff los van HOE, hier een brainwave voor de slimmeriken…

Wat als je de values van lux remapt (met homeyscript) naar de values van de dim functie van de lampen.

lux gaat bijvoorbeeld van 0 naar 4000
dim lamp gaat van 0 naar 100

als je die remapt met een stukje javascript dan is 0 = 0, en 4000 = 100

dan kan je denk ik de dim waarde van de lamp heel makkelijk instellen op de lux waarde van de overloop. hoe lichter het dus natuurlijk is op de overloop hoe minder vel de lamp brandt…

overigens denk ik dat je de slaap en wakker volgorde net andersom kan doen. dus wie het eerst gaat slapen activeert slaapmodus, wie het laatst opstaat, activeert wakker modus.

Je beschrijft een situatie met veel verschillende trigger en condities.
Om je flows dan overzichtelijk en begrijpbaar te houden hak ik ze altijd op in zo klein mogelijke stukken. Je krijgt dan veel flows (maar daar heeft homey geen problemen mee) maar het blijft wel begrijpelijk en weinig kans op spaghetticode.
Ik heb mijn aanpak beschreven in een thread “how to structure your flows” wellicht helpt dat ook

Dat is dan flow nummer 1, bij mij ziet die er zo uit

Flow nummer 2 zet flow nummer 1 uit. In mijn geval op basis van zonnestanden. Jij kan hem uitzetten op basis van het drukken op de knop

Flow3
Zet je verlichting uit (ik combineer deze bewust niet met flow 2, ook al hebben ze beide dezelfde trigger (druk op knop)

Flow 3 krijgt dus een kleine tijdsvertraging na het op de knop drukken.

Flow 5 PIR op de gang triggert een scene (flow6) die je lampen aandoet (en weer uit na een timer)

Flow 6 beschrijft een scene waarin je je verlichting instelt
Evt kan je hier meerdere flow definieren voor verschillende situaties
Flow 6 voor snachts dan wil je een nachtlampje
Flow7 voor smorgens dan mag het licht wat feller aan

Hoop dat het je op weg helpt…

Dat is inderdaad wel verstandig.
Aan en uit op verschillende lux waarden
Ik heb het opgelost met een variabele (wk is donker lux) voor de lux (handig want in het begin zal je wat moeten spelen om de juiste lux te vinden)
En dan kan je ook nog een heel eenvoudig verschillende lux levels zetten door de variabele aan te passen:
image
image

De offset heb ik met een formule erin gebracht
image
Ik heb voor de offset een vermenigvuldiging gebruikt en geen optelling omdat ik de luxwaarde ook nog aanpas. Bij een hogere lux heb ik nu ook een hogere offset

1 Like