Tv lift met homey aansturen

Ik ben met een projectje bezig waarbij een tv lift in een tv meubel komt.

Nou zou het natuurlijk al helemaal mooi zijn als ik deze ook kan aansturen met homey. Er zit gewoon een rf afstandsbediening bij, maar dan is de enige optie een app te maken als ik het goed heb?

Als 2e optie heb ik nog een bedrade knop om hem handmatig omhoog en omlaag te doen. Hier aan zou ik evt ook iets van een relais op kunnen zetten. Al is dit niet de meest ideale oplossing en zou via rf het mooist zijn.

De lift betreft een venset ts1000

Mischien dat er iemand is met een oplossing voor dit?

1 Like

Hi Mizorzz,

ik heb dezelfdeTV lift, standaard wordt deze lift met een radiografische controller uitgeleverd deze wordt (nog ?) niet ondersteund door homey wat ik heb gedaan om de lift met homey te bedienen is de infrarood controller aangeschaft dan kan je hem eventueel ook met de harmony hub bedienen

Ah ben niet de enige met de lift gelukkig, bevalt de lift zelf nog? Heb hem pas net zonder tv geinstalleerd.

Met de infrarood controller bedoel je die van venset zelf? Dacht dat al een IR was…

Momenteel beschik ik nog niet over een harmony & hub, maar zat er toevallig wel voor te kijken.

Zat ook nog te denken een kaku asun 650 op de draden van de rocker switch te zetten, maar dan mis ik wel weer de handmatige bediening.

Zie net dat de ir remote + controller 60euro excl. Verzenden, iets te dure oplossing.

Lijkt mij dat een app maken voor de lift voor een ervaren iemand niet heel veel werk is, hij gaat alleen op en neer…?

Beste Mikzorzz,
Ik heb een Fibaro 2x1,5 kW switch aan de vaste knop gemonteerd. Schakelaar 1 voor omhoog en schakelaar 2 voor omlaag. Het duurt 25 seconden om de lift omhoog of omlaag te brengen. Ik heb twee virtuele schakelaars aangemaakt en voor zowel omhoog als omlaag een flow aangemaakt waarbij de betreffende schakelaar na 25 seconde afvalt. Simpel en doeltreffend.

Beste Johan,

Dit is de oplossing die ik zocht, heb je toevallig een aansluitschema?

Mvg
Mark

Beste Mark,

Zie foto met het aansluitschema. Je moet even meten aan de schakelaar wat de common is en welke aansluitingen UP en Down zijn.
Ik heb de beide schakelaars van de Fibaro ingesteld als gewone tuimelschakelaar met een afvalvertraging van 25 seconden, want zo lang duurt het voor mijn lift in de bovenstand/benedenstand te komt. (meet even hoe lang het bij je eigen lift het duurt.

Ik heb zelf de Fibaro nog achter een tussenschakelaar staan. Met de app schakel ik deze aan, waarop de TV lift onder spanning komt te staan en mijn TV wordt ingeschakeld. Na 2 seconden vertraging schakel ik dan de UP (O1) in, met de bekende 25 seconden afvalvertraging.
Als ik het systeem uit zet met de app, schakel ik de Down (O2) in met de bekende afvalvertraging van 25 seconden en 5 seconden later wordt de tussenschakelaar Uit gezet zodat de TV lift als de LT uit de standby wordt gehaald.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen. Succes!

Groet Johan

Hoi Johan,
Mega duidelijke uitleg, dank je wel.

De lift werkt, ik heb hem gekoppeld aan een klik aan klik uit afstand bediening die ook gelijk het licht goed zet.

Bedankt voor je hulp!
Met vriendelijke groet,

Mark

Ik heb 3 liften naast elkaar, een voor tv en 2 voor “barretjes”. Was ook in de veronderstelling dat Homey afstandbedieningen kon inlezen. Ik krijg dat echter niet werkzaam. De extra switch is een oplossing maar het wordt dan de zoveelste tussenstap terwijl het eigenljk rechtstreeks zou moeten gaan. (moet ook al tussenstappen maken met IR remotes en met Velux IO. Volgens mij zijn er best wel wat mensen met een venset RC bestuurde TV lift. Wie kan die App bouwen. Ik wil de prijs van de eerste switch (Euro60) wel beschikbaar stellen. (ik ga dan alleen de TV automatiseren helaas. Wie volgt? voor wat betreft de dubbelle switch, ben ik een beetje huiverig voor een programma of bedieningsfout waardoor beiden gelijk inkomen. Geen idee wat er dan gebeurt maar ik kan me voorstellen dat je een sluiting creert.

Any developer that want to make this: