Trött på det här

Är det någon mer än jag som upplever stora störningsproblem i homeyn?

Ibland tappar den 2.4Ghz nätet, ibland zigbee nätet… Bytt AP osv… testat det mesta. Allt annat funkar klockrent hemma, riktigt stabilt, men homeyn är utöver det normala.

Körde factory reset för 2 veckor sen för att rensa bort allt som hade med plugins osv att göra… Men samma problem hela tiden.

Kör 95% ikea trådfri direkt till homeyn.

Det är riktigt kul när man kommer hem på kvällen och allt är bäcksvart.
Snart åker bollen ut igenom fönstret.

Varför kan det inte vara lättare för en användare att se loggar så man kan felsöka lättare själv?
Om man hade vetat 1% om vad som försigår när det är problem så kanske man iaf hade haft en chans att förstå vad som är problemet.

Tråkigt att höra att du har problem. Jag har en Early 2016 som bara funkar och de enda problem jag har haft har berott på kassa zwave-enheter, men när jag bytt ut dem är allt stabilt. Jag använder inga andra hubbar typ Hue och IKEA utan kör allt direkt in i Homey.

Jag antar att du har testat att byta ut USB-adaptern till en annan med minst 2,4A, kollat att USB-kabeln är ok och kollat att USB-adaptern inte glappar i nätverksuttaget?

Ett annat problem kan vara om du har en stökig 2,4Ghz-miljö där du bor. Grannar som kör på samma kanaler. Som du vet överlappar ZigBee-kanalerna med WiFi-kanalerna vilket också kan ställa till det :frowning:

Har du något app installerad på Homey som slukar minne (minnesläcka i appen)? Testa då i så fall avinstallera den.

1 Like

usb adaptern utbytt till en rätt rejäl stabil pjäs.

2.4ghz miljön kan va stökig, ja, men iom att det endast är homeyn som bråkar så är det underligt…
överlappar dom helt-helt, eller finns det någon range som är bättre?
eller skall man kanske skanna av miljön och lägga sig på sidan om?
antar att man sätter zigbee kanal med första värdet i develop menyn? 11-21?

å andra sidan så har jag också en homey bridge, ute på landet, också med 90% ikea produker, och den är ungefär lika ostabil. Där finns det iaf 0% radiotrafik i området.

ända appen jag använder just nu efter recovery är zone memory. inte sett minnesläcka från den.

Har du tillräckligt många nätanslutna ZigBee-enheter? Batteridrivna meshar inte.

Har man inga grannar är WiFi kanal 11 och ZigBee kanal 11 (default i Homey) en enkel minnesregel.

Vill du gräva vidare kan du läsa här:

ah perfekt.
allt är nätanslutet. så allt meshar.
får väll skaffa en radio scanner nu också medans man håller på, så man ser vad som försegår (seriöst)

Min Homey Pro fick mer och mer problem med att hitta enheter och vid en uppdatering hängde den sig.
Skickade den till Athom som lade in en kod i den och idag hittar den saker otroligt lätt. Man behöver inte som förut gå runt med Homey Pro för att få in nya enheter.

1 Like