Tips och idéer för mitt garage

Hej på er.
Jag har just börjat komma igång med min Pro 2023 och det går framåt, (ta i trä).
Jag ville egentligen bara lufta en tanke. Jag har i flera år haft en Tellstick i huset och en i garaget, vilka båda ska ersättas.
Min Pro står i huset och blinkar fint men jag vill ju få ut signalen i garaget också. Dit har jag en Ethernet-kabel för Wifi har inte skuggan av en chans att nå in dit.

Skulle en “Bridge” lösa det åt mig som talar med accesspunkten jag har där?

Nu har inte jag någon egen “Bridge”, men den har väl inte någon nätverksport utan förlitar sig helt på WiFi!? I så fall kan du naturligtvis alltid utöka ditt WiFi i garaget med en accesspunkt och har du dessutom PoE så tror jag att den här kan vara bra.

Sedan beror det så klart på vad du ska göra i garaget. Om det gäller Zigbee- eller Z-Waveprodukter så mechar de bra vilket innebär att man får en ökad räckvidd per automatik.

Jag har en lösning i garaget/snickerbo som jag är ganska mallig över. Jag har Z-wave pluggar på hyvel, kapsåg som med sin energimätare triggar igång och stänger av spånsuget. Jag vill få till det på det nya Homey-systemet också. :slight_smile:

Jag skulle börja med en utbyggnad av ditt Wifi med en accesspunkt i garaget eftersom du har ethernet. Det ger en bra utgångspunkt, sen kan du välja att sätta dit en bridge eller använda Shelly, wifi enheter.

1 Like