Solis omvormer sturen via modbus, eh API?

Vandaag eens in de telefoon geklommen. Altijd leuk support in het Engels met iemand wiens moedertaal ook iets anders is. :upside_down_face: Een uur later wel wat wijzer. Ik moet de e-mail met de API sleutel even beantwoorden en vragen om de API device control. Nog geen antwoordt, maar met ome Google vond ik ook wat.

Daarin vind je dan weer:
https://oss.soliscloud.com/doc/SolisCloud_control_api_command_list.xlsx

En in de API sleutel mail stond al een link naar een test. (wees gerust niet mijn API sleutel)

Volgens mij willen wij cid:15 “Power Limit Value” bedienen.

In de tester kan je dan ook de code genereren. Kies controlSettings, CID 15, (hybrid mode uit)
Je krijgt dan:

Request Constructor:

{
“authorization”: “API 1300319277300413995:4l4hd7YPVcw6TgyABmCu1GWkhK8=”,
“stringToSign”: “POST\n9G/zGNaNdzdnHGxphHZuKA==\napplication/json\nWed, 23 Apr 2025 14:41:13 GMT\n/v2/api/control”,
“sign”: “4l4hd7YPVcw6TgyABmCu1GWkhK8=”,
“time”: “Wed, 23 Apr 2025 14:41:13 GMT”,
“canonicalizedResource”: “/v2/api/control”,
“body”: {
“inverterSn”: “”,
“cid”: “15”,
“value”: “70”
}
}

Request Header:

{
“method”: “POST”,
“url”: “https://www.soliscloud.com:13333/v2/api/control”,
“data”: {
“inverterSn”: “”,
“cid”: “15”,
“value”: “70”
},
“header”: {
“ContentMD5”: “9G/zGNaNdzdnHGxphHZuKA==”,
“ContentType”: “application/json;charset=UTF-8”,
“Authorization”: “API 1300319277300413995:4l4hd7YPVcw6TgyABmCu1GWkhK8=”,
“Time”: “Wed, 23 Apr 2025 14:41:13 GMT”
}
}

Je zal uiteraard de API moeten veranderen in je eigen API key, al weet ik dan niet wat de code achter de : is. En je zal inverterSn moeten invullen met het serienummer van je omvormer.

Vraag:
Maar dan nu de grote vraag. Hoe regel je dat met Homey? In een ander topic kwam ik onderstaand kaartje tegen. Dus ik denk dat ik op het goede spoor zit, maar hoe vul ik de “headers” in?

En nog een ander dingetje, ik weet dus nog niet of Solis dan ook de API voor je open moet zetten voor bediening. Want wat ik nu alleen zie op de cloud pagina is “monitoren” (wacht op e-mail Solis)