Neo coolcam pir V2

Een vraagje over neo coolcam pir V2.
Ik heb 2 lampen op de overloop die aangestuurd worden door 2x neo coolcam pir V2.

  • lampen gaan aan bij beweging als de pir een luxwaarde lager dan bepaalde waarde meet.
  • s’nachts bij inactiviteit blijven de lampen branden op 25% (ivm kinderen die met licht willen slapen). Bij activiteit gaan de lampen naar 50%.

Als de lampen uitgaan ivm inactiviteit, en er is kort daarna weer beweging, dan gaan de lampen niet aan. Kennelijk is de luxwaarde niet snel genoeg aangepast, waardoor de pir nog denkt dat het licht is en niet aan gaat. (Of er staat een timer niet goed).

Hoe kan ik in een flow verwerken dat bij beweging na inactiviteit de kampen toch aan gaan?

De lichtsterkte rapportage drempel lux, heb ik op 2 gezet.

Alvast bedankt voor de reacties.
Gr jorrit

In de nacht inderdaad ook met Lux en beweging (is dezelfde flow). Ik kan waarschijnlijk beter in de nacht niet met Lux schakelen en daar een eigen flow voor maken.

Maar overdag heb je ook dat bij inactiviteit de lamp uit gaat en kort daarna door beweging wel weer moet inschakelen. Hoe doe je dat dan?

Hier mijn flows:

Iets andere vraag, hoe lees ik de temperatuur uit? Wil twee dingen:

Homey geeft antwoord op de vraag wat de temperatuur is en leest dan de PIR uit
Als het gaat vriezer 's nachts de vijverpomp aan.

Ik heb even gekeken maar ik kan niets vinden. Kun je mij opweg helpen met een voorbeeld?

Deze klinkt vreemd Roy!

1 Like

Inderdaad erg kleine lux verschillen en weinig daglicht. Ik heb wat met de luxwaarde zitten spelen en meerdere flows aangemaakt met tijden waar ik de lampen zacht wil laten branden. Zover ik nu kan zien gaat alles zo als ik het wil hebben. Nog maar even testen…

Misschien dat de tijd van doorgeven hier parten speelt; je kan misschien iets met parameter 7 (Light sensor Polling Interval). Standaard staat die op 180 seconden ofwel elke 3 minuten, misschien moet je die waarde omlaag zetten (minimum tijd is 60 seconden).

Hallo Arno,

Bedankt voor je reactie. Ik had al wel de lux rapportage drempel aangepast. Ik zal de rapportage interval ook verlagen om te kijken wat dat doet.

Gr jorrit

Mij valt op dat PIR een hogere temperatuur aangeeft dan het werkelijk is. Heeft iemand een manier gevonden deze te corrigeren/calibreren? In de settings zag ik er geen mogelijkheid toe

Hoe krijg ik inzicht in de lux waarden? Zodat ik via de lux waarden een flow kan laten lopen.

Maak een variabele aan. Deze elke minuut laten updaten met de lux waarde van de sensor Zie voorbeelden… Als de trigger niet de beweging is maar de lux verandering zul je moeten werken met:
Als: Lux waarde veranderd
En: Lux waarde is <> dan X
Dan: XXXXX

Advies: bij lage lux parameter 9, “lichtsterkte rappotage drempel” op 0 te zetten. Dit verhoogt de nauwkeurigheid en maakt het mogelijk om in donkere omgevingen met flows te werken. Verhoogt wel het batterij verbruik.

Voorbeelden bij bewegings trigger
Variabele set
flow met lux waarde variabele

Beste Jorrit, Probeer parameter 9 "Lichtsterkte rapportage drempel"op 0 te zetten. Bij mij werkt dan de lux meting veel beter in een donkere omgeving. Hij regeerde bij mij ook niet goed op 2. Ik heb ook parameter 8 "lichtsterkte inschakel functie"op Ja gezet. Dit vernomen bij adviezen ergens anders op internet. Begrijp niet waarom dit van invloed kan zijn. Het werkt echter wel.

Hallo Fred, bedankt voor je reactie.
Ik ga deze instellingen even proberen.
Gr. jorrit

Homey early 2016 V4.0.0 en neo coolcam app V2.1.3

Ik wil een snelle lux meting hebben die reageerd op een verandewring van 3 lux met de fibaro pir,s werkt dit prima binnen 1 sec zie je de lux omhoog gaan.

Ik heb de Neo Coolcam pir V2 ingesteld op Lichtsterkte raportage drempel op 3 lux staan, maar helaas pas na 300 sec ziet hij dat de lux waarde al ver boven de 100 lux is.

Toen heb ik de Licht sterkte raportage interval van 300 sec naar 60 sec gebracht, toen reageerde de pir na 60 sec op verandering van de lux waarde.

Ik neem aan dat als ik de Licht sterkte raportage interval op 3 lux zet dat de waarde onafhankelijk van de tijd maar bij verandering van 3 lux naar homey gestuurd word, maar dit is bij mij dus niet zo.

Heeft hier nog iemand last van of heeft iemand een oplossing om dit wel voor elkaar te krijgen.

groetjes,
Fred

Klopt is hier ook zo. Ik heb het idee dat de rapportage ook afhankelijk is van of er beweging gedetecteerd wordt.

Bij mij geeft hij het elke 5 sec door aan homey.

2020-03-11 13:21:50	51
2020-03-11 13:21:55	51
2020-03-11 13:22:00	51
2020-03-11 13:22:05	51
2020-03-11 13:22:10	51
2020-03-11 13:22:15	51
2020-03-11 13:22:20	48
2020-03-11 13:22:25	48
2020-03-11 13:22:30	48
2020-03-11 13:22:35	49
2020-03-11 13:22:40	49
2020-03-11 13:22:45	49
2020-03-11 13:22:50	49
2020-03-11 13:22:55	49
2020-03-11 13:23:00	49
2020-03-11 13:23:05	49

Zo als hier staat

:sweat_smile:

moet je de lichtsterkte inschakel functie aan moet zetten en de drempel op 0 of in jou geval op 3 misschien werkt dat dan wel.

Ok mooi is dat, ik ga dat morgen meteen testen.

Inschakelfunctie aangezet. Rest van de instellingen komen overeen, maar blijft hetzelfde. Als er beweging is geeft hij de waardes door, maar bijvoorbeeld in de badkamer wordt er pas weer doorgegeven wanneer er beweging is geweest.

Oke werkt dus niet ik heb een fibaro gehaald bij hornbach 44 euro en de fibaro’s zijn zeer snel in lux meting.

Als ik de bewegingsfunctie uitzet gaat het licht gewoon aan wanneer ik het washok binnen loop🤔