Nationaal Energie Dashboard

Het Nationaal Energie Dashboard geeft een grove indicatie of de komende week (per dag) meer of minder dan het gemiddelde van de overeenkomstige maand uit voorgaande jaren aan zonne- en windenergie te verwachten is.

Als je je huis wilt aansturen (EV laden, warmtepomp etc.), dan heb je een nauwkeurigere indicatie nodig. Deze heb ik bij Solcast gevonden https://solcast.com/ . Deze site heeft voor Domotica fans een gratis api, die 10x per dag mag worden aangeroepen; bij gebruik van maximaal 2 dakvlakken zijn dat dagelijks 5 api calls per dakvlak.

Je kunt je eigen zonnepanelen nauwkeurig configureren:

• lengte- en breedtegraad
  • capaciteit (o.a. Wattpiek)
  • Azimuth (aantal graden afwijking t.o.v. het noorden)
  • Tilt (dakhoek)
  • Installatie datum (en hiermee de afnemende opbrengst van de panelen door ouderdom)

Na configuratie van je zonnepanelen, maakt de api op basis hiervan en de weerverwachting een voorspelling per half uur van de te verwachten solarenergie (kW) van je eigen dak de komende 24 uur. Deze voorspelling wordt meerdere malen per dag geactualiseerd, waarvoor je de maximaal 10 api aanroepingen kunt gebruiken.

Het is mij als non-developer gelukt de api toe te passen (ik gebruik hiervoor geen Homey-script).

Edit: er is een Homey app, maar deze lijkt minder details te bevatten, dan hierboven omschreven: