Nationaal Energie Dashboard

Zijn er al meerdere bezig om de API van het nationaal energie dashboard (www.ned.nl) te gebruiken. Het is een nederlands initiatief om te kunnen sturen op energie gebruik. De API is zeer uitgebreid om bv zonverwachting etc te kunnen ophalen voor meerdere dagen / uren etc.

Ik heb ondertussen een script ontwikkeld dat voor vandaag en morgen de zonverwachting ophaalt. Hiermee stuur ik het laden van mijn thuisaccu. bv niet 's nachts laden als het goedkoop is maar wachten op zon overdag.

dit is de eigenomschrijving van de site:
Voor een duurzame toekomst is overgang naar een aanbodgestuurd energiesysteem met schone energiebronnen essentieel. Dat is een opgave voor en van ons allemaal. Het Nationaal Energie Dashboard helpt je met data en inzichten om slimmere keuze te maken als het gaat om energie.

2 Likes

Intressant. Met ongeveer het zelfde doel vond ik dit topic. Ik wil het dan alleen andersom toepassen. Als er geen voldoende zon verwacht wordt dan op de goedkoopste stroom de accu laden. Ik het een Homewizzard dingetje in de bestelling staan. Waar ik in het changelog van de app handmatig laden zie toegevoegd. Dus als je dat ook via Homey kan aansturen wordt het interessant.

We bedoelen idd hetzelfde. Ik heb nu sinds een maand een script lopen dat per uur de voorspelling etc wegschrijft naar een google sheet incl de daadwerkelijke opbrengst van de uren overdag later. Daarmee probeer ik te bepalen of de voorspelling een beetje te gebruiken is. Dit ga ik de komende week eens onderzoeken.

Ik zat ook nog te denken aan het weerbericht gebruiken. Iets van een UV index gebruiken, of andere data waaruit je vermogen van de zon kan halen en dat kalibreren op het vermogen van je installatie.

Hoi Mark, Johan,

Na het ‘tegenkomen’ van ned.nl vond ik dit topic.

Nu heb ik het voor elkaar gekregen om gegevens zoals ‘type’ e.d. op te vragen via de API handleiding.

Dit scriptje hieronder zou hetzelfde moeten doen uit dat API voorbeeld, maar ja maar ja…
Ik ben dus erg benieuwd hoe je bijv. de zonverwachting opvraagt.

// API page: https://api.ned.nl/v1#/
// https://ned.nl/datacatalogus
// https://ned.nl/nl/handleiding-api

const myAPIKey = 'abc123'; // change into personal API key here

// get date in yyyy-mm-dd format //
const dateIso = new Date().toISOString.substring(0,10);

const dateStart = '2025-05-16'; // enter start date (todo: coded date)
const dateEnd = dateIso; // today's date
const baseURL = 'https://api.ned.nl/v1';

//// Parameters to send along with the request  ////
//// Point: 0 - Netherlands
//// Type: 2 - Solar
//// Granularity 3 = 10 min 
//// Timezone 1 = EU/AMS 
//// Classification 2 = current 
//// Activity 1 = providing 
//// Validfromstrictlybefore = yyyy-mm-dd 
//// Validfromafter = yyyy-mm-dd 

//// Test getting some values:
////const URL = baseURL + `\types?page=1&itemsPerPage=30`;

const URL = baseURL + `utilizations?point=0&type=2&granularity=3&granularitytimezone=1&classification=2&activity=1&validfrom[strictly_before]=${dateEnd}&validfrom[after]=${dateStart}`;

const res = await fetch(URL, {
              headers : {
              "X-AUTH-TOKEN": myAPIKey,
              accept: "application/ld+json" 
              }
            });
            if (!res.ok) {
              throw new Error(res.status + '\n' + res.json); // 401 = unauthorised, 404 = not found
              return false;
            }

const json = await res.json();
//const value = json.value;
log (json);
return true;

Het Nationaal Energie Dashboard geeft een grove indicatie of de komende week (per dag) meer of minder dan het gemiddelde van de overeenkomstige maand uit voorgaande jaren aan zonne- en windenergie te verwachten is.

Als je je huis wilt aansturen (EV laden, warmtepomp etc.), dan heb je een nauwkeurigere indicatie nodig. Deze heb ik bij Solcast gevonden https://solcast.com/ . Deze site heeft voor Domotica fans een gratis api, die 10x per dag mag worden aangeroepen; bij gebruik van maximaal 2 dakvlakken zijn dat dagelijks 5 api calls per dakvlak.

Je kunt je eigen zonnepanelen nauwkeurig configureren:

• lengte- en breedtegraad
  • capaciteit (o.a. Wattpiek)
  • Azimuth (aantal graden afwijking t.o.v. het noorden)
  • Tilt (dakhoek)
  • Installatie datum (en hiermee de afnemende opbrengst van de panelen door ouderdom)

Na configuratie van je zonnepanelen, maakt de api op basis hiervan en de weerverwachting een voorspelling per half uur van de te verwachten solarenergie (kW) van je eigen dak de komende 24 uur. Deze voorspelling wordt meerdere malen per dag geactualiseerd, waarvoor je de maximaal 10 api aanroepingen kunt gebruiken.

Het is mij als non-developer gelukt de api toe te passen (ik gebruik hiervoor geen Homey-script).

Edit: er is een Homey app, maar deze lijkt minder details te bevatten, dan hierboven omschreven:

En hoe krijg je de info dan in homey beschikbaar, zonder APP en zonder homeyscript?

Welke info krijg je dan meer ivgl met de Solcast app?

Hi Mark,
Zou je dat script willen delen? Ik ben niet zo thuis in API’s, maar wil graag hetzelfde doen als jij.

Krijg je niet in Homey. Ik heb eigen dashbaord gemaakt, die de Homey gegevens gebruikt vai api.
Wat ik wil aangeven, is dat met de Solcast api nauwkeuriger de solaropbrengst van je eigen dak is in te schatten dan met Nationaal Energie Dashboard.

Als je Homeyscript gebruikt kun je die gedetailleerde Solcast data in je Homey krijgen. Via de Solcast app is in beperkte mate data te gebruiken, maar wellicht is dat voor sommigen al voldoende.

Gegevens uit Solcast Homey App:

Direct via Solcast api:

• 24 uur lang per half uur
  • Marges als er meer of minder zon/schaduw is dan verwacht
  • meer api’s beschikbaar: Voorspelling van zonnestraling, PV-vermogen en weergegevens;
    Live zonnestraling en Historische zonnestraling
Output api verwachte solaropbrengst (eerste 3 x half uur) komende 24 uur:

{
  "forecasts": [
    {
      "pv_estimate": 0.0998,
      "pv_estimate10": 0.0512,
      "pv_estimate90": 0.1535,
      "period_end": "2025-05-24T06:00:00.0000000Z",
      "period": "PT30M"
    },
    {
      "pv_estimate": 0.2337,
      "pv_estimate10": 0.1239,
      "pv_estimate90": 0.318,
      "period_end": "2025-05-24T06:30:00.0000000Z",
    },
    {
      "pv_estimate": 0.2751,
      "pv_estimate10": 0.1079,
      "pv_estimate90": 0.4168,
      "period_end": "2025-05-24T07:00:00.0000000Z",
    },

Grafiek met onzekerheidsmarges, die je op basis van de api data kunt maken:

Grafiek die ik in mijn eigen applicatie heb gemaakt op basis van de api data:

• Gele lijn is daadwerkelijke solaropbrengst
  • Gestippelde groene lijn is Solcast verwachting

Maar dit is geen Homey app denk ik.

Ik heb de Solcast app gemaakt, maar ik zie nog weinig meerwaarde in de extra data.

Dit is mijn eigen app (gemaakt in Powerapps), maar gebruik makend van Solcast api.

Als je een inschatting wilt maken, wanneer je het beste vandaag je auto kunt opladen of je boiler kunt opwarmen etc., met het weer in jouw omgeving en met de solarpanelen op jouw dak, dan lijkt mij een overzicht van de verwachtingen de komende 24 uur wel zinvol. Ik vind een vooruitzicht van 3 hele uren dan te beperkt.

Als je het helemaal mooi wilt maken, dan is ook logica van uren met de hoogste verwachte solarwaarden wenselijk (des te korter duurt het opladen), zodat je met een flow daarop kunt schakelen.

Homey is hierin te beperkt vind ik. (maar offtopic)
Eventueel zou een grafiek als in de power-by-the-hour app een optie kunnen zijn. (virtuele camera met grafiek in)

Dan kan je beter voor EVCC of EMHASS gaan, die maken berekeningen adhv verbruik, solcast, dynamische prijzen, etc.

1 Like