Nationaal Energie Dashboard

Zijn er al meerdere bezig om de API van het nationaal energie dashboard (www.ned.nl) te gebruiken. Het is een nederlands initiatief om te kunnen sturen op energie gebruik. De API is zeer uitgebreid om bv zonverwachting etc te kunnen ophalen voor meerdere dagen / uren etc.

Ik heb ondertussen een script ontwikkeld dat voor vandaag en morgen de zonverwachting ophaalt. Hiermee stuur ik het laden van mijn thuisaccu. bv niet 's nachts laden als het goedkoop is maar wachten op zon overdag.

dit is de eigenomschrijving van de site:
Voor een duurzame toekomst is overgang naar een aanbodgestuurd energiesysteem met schone energiebronnen essentieel. Dat is een opgave voor en van ons allemaal. Het Nationaal Energie Dashboard helpt je met data en inzichten om slimmere keuze te maken als het gaat om energie.

1 Like

Intressant. Met ongeveer het zelfde doel vond ik dit topic. Ik wil het dan alleen andersom toepassen. Als er geen voldoende zon verwacht wordt dan op de goedkoopste stroom de accu laden. Ik het een Homewizzard dingetje in de bestelling staan. Waar ik in het changelog van de app handmatig laden zie toegevoegd. Dus als je dat ook via Homey kan aansturen wordt het interessant.

We bedoelen idd hetzelfde. Ik heb nu sinds een maand een script lopen dat per uur de voorspelling etc wegschrijft naar een google sheet incl de daadwerkelijke opbrengst van de uren overdag later. Daarmee probeer ik te bepalen of de voorspelling een beetje te gebruiken is. Dit ga ik de komende week eens onderzoeken.

Ik zat ook nog te denken aan het weerbericht gebruiken. Iets van een UV index gebruiken, of andere data waaruit je vermogen van de zon kan halen en dat kalibreren op het vermogen van je installatie.