Någon som använder Verisure-appen?

Hej,
jag försökte koppla upp en magnetbrytare från Verisure.
Jag får upp en text typ “Follow the instructions…”, öppnade och stängde dörren,
Men inget hände…

Är det någon som har detta larmet och fått detta att funka?

/Jörgen

@Jojje har du kommit nån vart med detta? Jag är också nyfiken på en lösning…

Hej Stefan!

Nej tyvärr.
Jag tror jag läst att man måste ha ett Verisure (vs) konto online för att få det att funka…
Homey når sedan enheterna via vs-kontot…
Iaf som jag förstått saken…

Vad innebär vs online konto? Jag lyckas connecta mot larmsystemet i setupen men de devices jag adderar i homey (den hittar ju mina magnetbrytare etc) ger inget liv ifrån sig. Ser väldigt mycket bra reviews på denna App men inte fått det att funka på ett halvår…

Om jag fattat det rätt får man ett konto på Verisure när man har larmet. Det är detta kontot man använder i appen…
Jag gissar att alla enheter som finns är kopplade i systemet kopplas in via larmets gateway.
Precis som för Ikea eller Philips Hue produkterna…
Men som sagt, detta är bara ett antagande från det jag läst…

Jag har bara Yale Doorman kopplad via Verisure Hubben (den som följer med dörrlåset, om det finns olika), och den fungerar åtminstone bra i Homey via Verisure-appen.

Jag är ganska säker på att du behöver den här:
https://mypages.verisure.com/se/webshop.html#product/1190

Hej.
Jag har testat appen men tyvärr avinstallerat den. Fyllde inte riktigt behoven för mig.
Skapade en användare i mitt larm för Homey.
Efter det gick alla devices från Verisure att lägga till. Magnetbrytare, temgivare i rök-deckarna osv.
Tyvärr tror jag det är så här (nån får gärna rätta mig om jag har fel):
Det är nog så att det är Homey som pollar larmcentralen med jämna mellanrum. Då upptäcker den att en dörr står öppen t.ex. Detta kan trigga ett flow precis som vanligt.
Men tyvärr verkar den polla för sällan, för om jag öppnar min ytterdörr, går in och stänger, så får jag ingen indikation i Homey. Känns som om man hinner öppna, gå in och stänga innan Homey hunnit polla.
Om jag däremot låter dörren stå öppen så får jag efter ett tag en indikation som kan dra ett Flow, men det tar alldeles för lång tid och går inte att lita på då.
Lite samma som om man har en Hue-Switch kopplad via Hue Bridge, så tar det mycket längre tid att får respons när man trycker på knappen jämfört med om man kopplar switchen den direkt mot Homey.
Sen konstaterar jag att temp-givarna bara presenterar hela grader (kanske kvittar, men ändå, alla andra givare presenterar med decimal).
Så tyvärr gav jag upp den, och får väl sätta en annan magnetbrytare i samma dörr om jag vill ha indikation där.

Nån som kan bekräfta, eller är jag fel ute?
/Stefan

Går i tankar att gå från Home Assistant till Homey. I Home Assistand funkar Verisure-komponenten precis som du beskriver @StefanS. Så jag tror att Verisure inte pollar så ofta till våra konton och därmed så släpar info.
Det är synd för det känns onödigt att behöva sätta upp en till dörrgivare bredvid en existerande bara för att tex. tända en lampa i hallen när ytterdörren öppnas. Man vill ju inge stå i en mörk hall i minuter innan lampan tänds. :slight_smile:

Nu har jag faktiskt installerat Verisure-appen igen.
Dörrbrytarna är samma, så det använder jag inte, men däremot kan man ju nyttja andra saker, som att kontrollera om det är larmat.
Och en annan bra feature som jag nyttjar nu är att när man larmar huset (vilket ju är ett bevis på att ingen är hemma längre) så väntar jag en kvart och sedan släcker jag alla lampor som jag inte vill ska lysa, om man glömt att släcka när man åkte hemifrån.
Fungerar väldigt bra.

Jag använder Verisure på samma sätt. När lampor tänds vid solnedgång tänds inte alla i flödet om larmet är på. Är det av eller när någon larmar av tänds dom övriga.

Dessutom skickar jag notis om någon larmar på och någon av våra dörrbrytare är aktiverade.
Tex. om altandörren i sovrummet står på glänt. Det funkar också bra.
Men det hade varit kul att kunna använda dörrgivarna för lite kul flöden men inget jag direkt lider av. Då kam jag alltid fixa egna dörrbrytare. :slight_smile:

Hmm.
Fick plötsligt problem med Verisure-appen…
Har kört den en vecka eller två och har några flows som triggar när man larmar på (State changed to Armed), men konstaterade härom dan att dessa flows inte kickade igång.
Kikade nu när jag åkte hemifrån och ser att Alarmdrivern i Homey inte ändrar state från disarmed till armed. Temp-sensorerna uppdaterar sig, men inte alarm-statusen.
Provade att konfa, mata in lösen/kod, men ingen skillnad vid av och pålarmning.
Plockade till slut bort Alarmdriver-devicen, och la in den igen. (övriga devices, temp/smoke låg kvar). Och nu när jag larmar på så triggar den och fungerar igen.
Nån som sett nåt liknande?
Började skriva här i den svenska delen, eftersom jag skrivit här innan, men kan kanske ställa frågan i den internationella delen.
Jaja, funktion nu, men lite konstigt…
/Stefan

Jag har inte sett det fenomenet. Men jag tycker Homey överlag inte är 100% så vissa saker som inte triggats igång kan bero på det så jag ska hålla ett extra öga på det.
Ska faktiskt nu skapa en flow som skickar en pusch när jag larmat på/av bara för att se…

Tjena! Ny med Homey så har jag rätt usel kontroll. Däremot har jag använt Fibaro HC rätt mycket tidigare så där löste jag det genom att använda två Verisurepluggar som jag ställde in så de slog på/av beroende på larm- och dörrstatus. Sedan kopplade jag in en Fibarobrytare som höll koll på förändringarna. Du får status tillbaka direkt. Nu ska jag bara se hur jag kan porta det till Homey på ett snyggt sätt.

Hallå!

Fungerar appen fortfarande? blir osäker, har installerat och fyllt i mina vs-uppgifter i appens konfiguration o har fått den att åtminstone reagera i Homey om status ändras via Verisures egna app, men försöker jag använda appen som Adam Norén gjort så skickas notiser om att dörren är olåst eller låst, men på sjävla låset händer ingenting…

Hej.
Jag använder den och det funkar till det jag behöver den till.
Larmar inte av och på med Homey (har inte vågat det :slight_smile: ) utan läser status.
Har skapat en en user hos verisure som inte kan larma av/på utan bara läsa.
Använder den för att starta timers när man larmar av/på, som sen släcker alla lampor som inte ska lysa, tänder hallbelysning när man kommer hem och öppnar dörren och det är larmat, dubbelkollar precence, och lite annat men som sagt, inga lås eller larma -actions.

Hallå!

Ok, då “ska” den m.a.o. fungera? Jag får som sagt den inte att låsa upp, men den har ingen problem att meddela status om jag låser upp manuellt eller via Verisures app.

Så om jag förstått det rätt så har du skapat en användare med läsrättigheter som du sedan angav som användare med lösenord i appens konfig?

Hej.
Har precis införskaffat mig en Homey-PRO och försöker få Verisure apparna att fungera.
Den för själva larmet fungerar som den ska och jag kan larma av och larma på.
Men den för enheterna får jag inte att fungera. Import fungerar och enheterna dyker upp.
Men det fungerar inte att aktivera/avaktivera smartplugs eller låsa/låsa upp Yale. Någon som har haft samma problem och lyckats lösa det?

Lyckades lösa det själv.

Tog bort och la till enheterna och startade om appen så löste det sig. :sunglasses:
(Yale går dock inte låsa/låsa upp)

Har samma problem som @CHRAND att yale inte visar rätt läge (låst/olåst) och kan inte låsa eller låsa upp via homey. Däremot funkar alla magnetkontakter och larmet fint. Skulle vilja sätta ett flow att om man låser upp manuellt via yale vred larmas skalskydd av och om magnetkontakt (aqara) bryts för garageport larmas Verisure av. Dessa två är mina vanligaste falsklarm man drar själv. Vill också aktivera arlo men homeyappen verkar inte komma förbi 2fac på det sätt Google home gör