Maken van ingewikkelde flows met apps

De basis van homey, ‘lamp aan en uit’ lukt wel, maar ik heb problemen met het maken van verschillende flows, met bijv energie meter, slimme stopcontacten etc (met better logic http request etc). Is er iemand binnen deze community die mij op weg wil helpen hiermee (evt tegen vergoeding).
Lokatie Ruurlo, mag evt ook dmv teamviewer.

Probeer je kennis en ervaring stap voor stap uit te breiden, maak je flows steeds “slimmer”, op dit forum staan honderden vragen, antwoorden en voorbeelden van flows. Vaak kom je er door te proberen en te veranderen pas achter wat je eigenlijk precies wil. Het is een leuk leerproces en het is veel leuker om zelf oplossingen te bedenken dan dit door anderen te laten doen, succes.
P.S. en specifieke vragen kun je hier natuurlijk altijd stellen.

1 Like

Beste JPe, ik ben best bereid om er een aantal uren in te steken. Het is leuk en het is hobby. Maar om avonden voor één werkende flow is een beetje te gek van het goede ;-).
En als je dan een flow hebt die werkt, ben je blij, maar je hebt geen idee wat je gedaan hebt, gewoon voorbeeld gevolgd, bijvoorbeeld maken van boolean variable in better logic kaart. Ik heb geen idee wat het is, ik doe gewoon wat in het filmpje staat van in dit geval flow washing machine (youtube). Je koopt een smartplug, je gaat ermee aan het proberen, na verloop van tijd, als het niet werkt denk je, prima, komt ooit nog wel een keer…
Ik ben er zeker van dat wanneer er een cursus of handig naslagwerk, de toegankelijkheid voor een digibeet erg zou verhogen en de ervaring van de 'gemiddelde gebruiker zal stijgen.
ALS er een goed/overzichtelijk naslagwerk is DAN zal de motivatie om er meer tijd in te stoppen en meerdere producten worden aangeschaft vergroot
:slight_smile: :wink:
Ik heb bijvoorbeeld een aantal philips hue lampen. Ik merk dat ik steeds meer met de philips bridge ga doen dan met Homey (omdat dit veel simpeler werkt), terwijl ik liever alles met homey laat draaien.

Wat Athom heeft gemaakt staat hier: https://support.athom.com/hc/nl/sections/360002048973-Flow
Verder kun je dit forum afstruinen voor voorbeelden (https://community.homey.app/c/flows/13) en antwoorden en als er details van flows zijn die je niet begrijpt, kun het hier je vragen, (overbodige vraag: wat wil je nog meer? :smile: ).
[Beginner] Smart Porch Light Tutorial
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Roeien met de riemen die je hebt.

This thread has been moved to the non-english forum, if you have any problems with that please feel free to contact me or another moderator.

Dont get me wrong!
Maar is dit wat vreemd? Je koopt een Homey, en ik neem aan om uitgebreid home automation te gaan maken.
Op voorhand kan je dusdanig veel inlezen waarbij je al kan raden dat er wel enig kennis vereist is, en dat sommige zaken een bepaalde learning curve hebben.
Niet aanvallend bedoeld he! :wink:

Kijk, er zullen best mensen zijn die het e.e.a. voor je willen “voor kauwen”, maar daar schiet je zelf eigenlijk niks mee op. Je geeft het zelf ook aan, want je leert er dan niks van. Gaat een flow stuk, of loopt die ergens op vast, dan zit je direct met een issue.

Ik ben van mening, wat JPe4619 eigenlijk ook aangeeft, probeer je kennis uit te breiden, lees veel, struin het Forum af, niet alleen hier, maar op Facebook, Github, Tweakers, reddit enz.
Voorkauwen is leuk, je hebt een Flow. Maar zelf iets creëren, en uiteindelijk ook snappen wat iets doet, dat is veel leuker.

Beste Patrick,
Ik heb de afgelopen jaren heel veel met klik aan klik uit gedaan. Je kunt dit natuurlijk niet vergelijken met homey, maar dat is toch veel overzichtelijker… daarnaast heb ik nu Philips hue systeem, kun je natuurlijk ook niet vergelijken met homey, maar ook dit is gebruiksvriendelijker.
Kortom, homey is een mooi apparaat, maar een gebruiksaanwijzing zou wel een meerwaarde zijn.
Maar probleem is al opgelost. Iemand bij ons uit dorp heeft ook een homey en onder het genot van een kop koffie heb ik binnen een half uur een vliegende start kunnen maken van waaruit ik weer verder kan. Een paar a4tjes bij aankoop van homey had een aantal avonden gescheeld :slight_smile:

Goed om te lezen dat het werkt voor het geen wat je wilde, maar…

Je laatste opmerking “een paar a4tjes bij aankoop”, dat is bijna onmogelijk, waarom?
Omdat wat jij wilt, en ander weer anders wilt.
Op de site van Homey wordt tevens prima uitgelegd wat flows zijn in de basis. Daarna moet je het personaliseren. Dit is exact wat ik bedoelde met een stukje voor onderzoek.
Homey is tot dusver het meeste gebruiksvriendelijk smarthub die er momenteel te koop is, en alle protocollen ondersteund, echt, zoals gezegd, je zult er zelf echt wel wat voor moeten doen.

En inderdaad zoals je zelf al aangeeft, KaKu en Hue zijn totaal niet te vergelijken met Homey.
Waar Homey een Smarthub is, zijn KaKu en Hue niks meer een minder als een bridge.

Desalniettemin wens ik je veel succes met Homey! En hopelijk heb je er nog veel plezier van.

Het is dat ik er niet zoveel verstand van heb, mocht dat wel zo zijn geweest dan had ik een cursus opgezet. Ik denk dat daar best business in zou zitten. Mensen die een beetje budget hebben en een ‘slim’ huis willen maken, zouden dat best wel willen… ideetje voor athom:-).
Met name over appjes zoals better logic http request flowkaarten, virtuele kaarten etc.
Het is een manier van aanleren ‘slim’ te denken en daarna ‘slim’ de portemonnee te trekken om alles zo goed mogelijk te integreren;-) :wink:

1 Like

Even promoten:

1 Like

Dank je wel :+1::+1:
Dit is wat ik bedoel.
TOP!!

Christo Kings? Als in Disco Kings en DJ Christo? Of heb ik nu de verkeerde voor me?

Mooi dat je al een stuk verder bent. Kijk ook eens op Facebook. Daar zijn de groepen Homey Gebruikers en Homey Flows NL. Daarnaast heb je ook nog Domoticahuis die regelmatig allerlei flows deelt op Facebook.

Kijk eens op Facebook bij Domoticahuis