Lys automatisering går veldig treigt

Hei dere. Jeg sliter med at automatisering av lys går ufattelig treigt. Noen ganger virker det rett og slett ikke. Jeg har hatt elektriker her som har installert Plejd i flere rom, blandt annet stue, kjøkken og bad.

Automatisering funker som regel, men ikke alltid. Når jeg går inn på badet, kan det gå 3, 4 og noen ganger opptil 5 sekunder før lyset kommer på. Av og til vil ikke lyset på kjøkkenet gå på, og det må slås på manuelt.

Er det noe jeg kan gjøre med automatiseringene som gjør at det går raskere?

Har Philips Hue fra før som jeg har i gangen nede, og det funker jo raskt som fy …

Vil det hjelpe å flytte “Slå på” til å være helt først i rekka? Snakker vi ikke milisekunder her?

Plejd bruker Bluetooth Mesh, og Homey snakker med dem via BLE (Bluetooth Low Energy).

Tipper det er dårlig BT dekning der Homey står.

Sjekk RSSI i developer tools: Homey Developer Tools

Om RSSI er lav bør du sette inn noen SPR-01 smart plug. De funker som “rutere” og sprer BT-nettet ditt.

Tusen takk for tilbakemelding. RSSI står bare i “0” hos meg, selv etter å trykke på “Update” knappen. Er det riktig? :slight_smile:

Fikk dette svaret fra ChatGPT:
”Når du bruker Plejd Gateway, skjer all kommunikasjon mellom Homey og Plejd-systemet via Plejd Cloud (internett), ikke direkte via Bluetooth.
Det betyr at Homey ikke har noen aktiv Bluetooth-link til enhetene, og derfor kan den ikke måle RSSI i det hele tatt → resultatet blir 0.”

Kan det være grunnen til at det går en del tid fra bevegelse blir oppdaget og til at lyset går på, fordi det går via en server som kanskje står et helt annet sted i verden? Eventuelt noen måte å løse det problemet på? Koble til hver eneste enhet direkte, og ikke gjennom Plejd gateway? :slight_smile:

Min RSSI gikk også til 0 da jeg trykka update :man_shrugging:

Jeg kjører mine Plejd dingser rett i homey uten plejd hub. Bruker commuity appen: Plejd | Homey

Før jeg satt inn et par tre SPR-01 smart plugs, brukte homey “evigheter” på å justere plejd dingsene. Nå fungerer det momentant.

Kan være verdt et forsøk på å gå uten om Plejd hubben…

Absolutt verdt et forsøk ja. Tusen takk for deling av erfaring :smiling_face::+1: