Hulp met Sonoff mini diy en xiaomi sensor

Hey allemaal,

Ik heb 6 stuks van sonoff mini diy aangeschaft. Ik zag staan dat homey dit ondersteunde of tenminste zo leek het.
Wat ik wil doen is het volgende.
Op drie plaatsen hangt een motion sensor van xiaomi/aqara.
Op de homey heb ik de gateway en alle sensors kunnen toevoegen zonder problemen. De app kan ik ook nog gebruiken. Nu zou ik willen dat als de sensor beweging detecteert dat ik via een flow de sonoff mini diy kan aansturen om het licht aan te doen gaan met een timer.
Nu zie ik dat ik mogelijk de sonoff zou moeten flashen?
Hoe pak ik dit het best aan? En indien ik het moet flashen welke is de makkelijkste usb stick met kabel zodat ik niet hoef te solderen.

Ook heb ik de Google home nest.
Heb het forum door geploeterd maar blijkbaar is de oorspronkelijke developer er niet echt meer mee bezig. Op github lees ik dan weer dat als het de nieuwe software is het niet zou werken.
Dus ik kan ff niet meer zien wat nu klopt. Rekening houdend dat homey ook V4 is en Sonoff nieuw is.

Graag jullie hulp en advies.

Je moet je sonoffs voorzien van tasmota firmware. Goede turorial kan je hier vinden: https://tasmota.github.io/docs/#/

Je moet een ftdi cable kopen:
De versie met ttl en 3.3v voeding.
Bv: https://www.ftdichip.com/Products/Cables/USBTTLSerial.htm
Ik heb de TTL-232R-3V3. Die werkt.

In plaats van solderen kan je wat “headerpins” kopen die je in de gaten van de sonoff duwt en die onder mechanische spanning houden tijdens het flashen. (Solderen is veel beter en niet moeilijk, dus eigen risico hier)

Zoek ook eens naar tasmota op dit forum voor meer info.

Je moet ook een mqtt broker hebben, kan met deze homey app:

1 Like

Ok bedankt Kevin ik zal deze bestellen samen met de headerpins en mij eens verdiepen in die broker.
Dat flashen is niet moeilijk en gewoon rekening houden met 3 volt en TX op rx…
Hopen dat dit werkt nu homey v4 is en Sonoff firmware V2 is.

Je kan de sonoffs mini zonder solderen flashen. https://github.com/arendst/Tasmota/wiki/Sonoff-DIY

1 Like

Mis een stom idee maar kun je niet beter gewoon hue of tradfi lampen kopen? Die kun je ook schakelen met homey ben je sneller klaar

Geen dom idee maar ik zou dan 23 stuks E10 RGBWW moeten vervangen :slightly_smiling_face:. Zou in Hue een duur plaatje zijn. Ik ga één sonoff morgen flashen en kijken of de combinatie het toelaat.

Er is ook een nieuwe App, Tasmota MQTT, zoek even op dit forum naar Tasmota.

Geprobeerd met mijn iphone. Hotspot is correct ingesteld. Gebruik 4G. De laptop verbonden zonder moeite maar de sonoff mini wil niet met de hotspot van de iPhone verbinden. Led flasht eenmaal per sec. Kan het niet vinden waarom hij niet wil verbinden.


geeft wellicht antwoord?
1 Like

Jah dat ik toch via zo een usb ttl zal moeten werken :rofl: Twee iphone en één android met de instellingen voor de hotspot en geen enkele wil verbinden heb er 3 getest. Ook twee verschillende laptops maar de mini verbind op zich al niet met de mobiele hotspot.

Let op, de Mini heeft geen plaats voor normale HeaderPins, maar vier (hele)kleine eilandjes.
image

1 Like

Kan je iets aanraden voor een usb ttl met kabel? Waardoor ik snel kan flashen :slightly_smiling_face:?