Hue Miliskin (zonder bridge) blijft op 'aangezet' in Homey (na uitschakelen met schakelaar) echter is connectie wel kwijt

Waarschijnlijk zie ik iets simpels over het hoofd. Ik heb twee Hue Miliskin spots gebruikt (zonder bridge) in normale conventionele plafond spots welke op een normale lichtschakelaar zit. Zodra de Hue lampen met de schakelaar aangezet worden ziet Homey dat de apparaten ingeschakeld zijn en kun je ze ook eventueel dimmen etc via de app Echter zodra je ze uitschakelt middels de gewone wandschakelaar is Homey de connectie kwijt en blijven ze volgens Homey aangezet en vanwege verlies van connectie krijg je ze ook niet meer op uitgezet. Kanttekening is ook nog dat de app wel de Miliskins noemt als compatible voor het installeren maar ze worden niet als zodanig herkent waarna ze vervolgens als ‘gewone’ Zigbee lampen worden toegevoegd. Hoe kan ik ervoor zorgen dat zodra de Hue spots worden uitgezet met de schakelaar dat de Homey app dit ook herkent en de tegels omzet naar ‘uitgezet’.

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Smartlampen NOOIT de spanning verbreken! daar worden ze DOM van.

2 Likes

Niet, de lampen staan niet uit er is geen verbinding… dat is wat anders. Niet stroom verbreken

dat is niet wat ik lees in de vraag van @JHak
Met een

zet je denk ik de Slimme lampen uit, je haalt de spanning er af. Gewoon niet doen met SMART lights, is namelijk niet SMART.

1 Like

De reden is eigenlijk logisch. Geen stroom is geen werking. Ik heb ze echter als vervanging gebruikt bij het toilet. Daar zullen de ‘bezoekers’ toch eigenlijk altijd zelf de verlichting aan/uit doen. Wat is dan het advies? Terug naar domme ledspots? Of gaan voor tevens slimme schakelaar of bewegings sensor? Hierbij ook stroomgebruik in overweging nemende omdat het toilet natuurlijk maar af en toe heel kort gebruikt wordt en ‘slim’ ook betekent dat dus de zowel de lampen alsook de schakelaar of sensor steeds van stroom voorzien moeten zijn. Hamvraag is nu dus…als het om toilet ruimte gaat…alles slim, wat dan blijkbaar ‘standby’ stroom neemt of gewoon domme verlichting omdat de gebruiker het licht toch nooit vergeet uit te doen en bij binnenkomst gewend is het licht aan te doen.

Ik gebruik vaak een slim relais boven de lamp. Ik onderbreek de schakeldraad en zet daar het relais tussen. 230V erop, en zo kan Homey de lamp besturen i.c.m. met een pir sensor en bv daglicht nivo afhankelijk.
En een ieder kan gewoon de schakelaar(s) bedienen als ze denken dat dat nodig is, of dat uit automatisme doen.
Met wissel- en hotelschakelingen werkt dit ook prima zonder verdere ingrepen.

Zoals al gezegd, als je echt een Hue of andere slimme lamp wil gebruiken, vervang de schakelaar door een slimme pulsdrukker bijv. Zodat de lamp altijd spanning krijgt, en via Homey aan/uit gezet kan worden.
Nadeel: geen Homey of netwerk, geen lamp bediening

1 Like