Homey -> Dali sturing

Goeienavond,

Voor ons nieuwe bedrijfspand heb ik een Homey Pro 2026 aangeschaft.

We krijgen overal Dali2 dimbare verlichting en ik wil de Homey als LMS gebruiken.

Wat ik nodig heb is het volgende:

• Dali2 Gateway die zo simpel mogelijk geprogrammeerd kan worden en die een ingebouwde webserver heeft om de bus adressen en groepen toe te wijzen enz.
  • Hij moet dus door de Homey aan te sturen zijn.
  • Hij moet in ieder geval 4 Dali2 bussen/lijnen hebben of daarnaar uit te breiden zijn.

Ik heb de volgende gevonden: Lunatone DALI-2 IoT4 (evt. met NodeRed)

Hierover kan ik met een leverancier in discussie gaan qua toepassing en aansturing, maar kent iemand van jullie dit en is dit een goede of is er een beter alternatief bekend?

Heb gelezen dat het ook via Homey → KNX → Dali kan maar dat NodeRed ongeveer als Advanced Flow werkt qua programmeren en dat KNX moeilijker is? Of heb ik NodeRed en KNX niet eens nodig en kan het nog simpeler?

Alvast bedankt voor eventuele goede adviezen :wink:

Mvg. Harrie de Ruiter

Als de gateway een API heeft, kan je deze aansturen via de HTTP request kaart en Virtual devices

Ok dank je, zal es checken of hij dat heeft.

Even een update;

Via request kaarten zou constant pollen op hoge snelheid betekenen, dus leek niet handig en geeft al gauw wat vertraging als je het Dali net niet wilt overbelasten.

Plan was tot nu toe om samen met een kennis een RPi met NodeRed te koppelen aan de Lunatone gateway (op advies van leverancier niet de versie met interne NodeRed omdat deze te beperkt zou zijn) en dan MQTT communicatie naar Homey opzetten.

Dit is echter nog wel enigszins omslachtig maar nu kwam ik deze week DaliHub tegen, die was er dus nog niet toen ik met uitzoeken voor deze installatie begon. Dit lijkt de perfecte oplossing want als Gateway gebruik je alleen een RPi met een Dali HAT van ATX-Led met 2 of 4 Dali lijnen.

De DaliHub software op de RPi werkt dan als DaliMaster om alles te addresseren/groeperen. Hij zorgt voor realtime communicatie met de Homey zonder zelf te hoeven programmeren. De directe aansturing en automatisering kan je dan gewoon op de bekende manier vanuit Homey doen omdat je alle groepen/armaturen/sensoren als devices kunt toevoegen in Homey. Precies wat ik zocht dus.

Deze week contact gezocht met de ontwikkelaar en die reageert snel, met goed onderbouwde en eerlijke uitleg, en is bereid om ondersteuning te bieden. Hij ontwikkeld op dit moment nog extra functies zoals uitlezing van het energieverbruik per groep/armatuur en ook dat dezelfde software gebruikt kan worden op andere platformen.

Als je geen verdere randapparatuur als Zwave, Zigbee enz. wilt gebruiken zou je zelfs Homey SHS op de RPi kunnen installeren en dus één stukje standalone hardware als gateway krijgen die naast goedkoop (voor 4 dali lijnen) ook nog eens super simpel te gebruiken is.

Wij hopen dit systeem komende weken te installeren en testen, en ik hoop over een tijdje een update te posten zodat misschien meer mensen hier iets aan kunnen hebben.